"העיקר שיש נוכחות, לא תמיד צריך להגיב"

ראש מגמת הפרות סדר במג"ב מספר על השינוי שחל במשטרה בהתמודדות עם הפרות סדר, הטכניקות שאומצו ואמצעי האל הרג החדשים

"העיקר שיש נוכחות, לא תמיד צריך להגיב"

"אם מפגין יורק על שוטר, אנחנו מספקים להם את הכלים והיכולת לעמוד בזה, לא להגיב. גם לא על כל אבן שנזרקת אנחנו מגיבים בכוח אלא בוחנים היטב מתי ובאיזה אמצעים להשתמש בכל סיטואציה", מציין רב פקד רון קריג, ראש מגמת הפרות סדר (הפס"ד) במשמר הגבול.

בית הספר של משמר הגבול בבסיס ההדרכה של מג"ב בבית חורון ומגמת הפרות הסדר שפועלת במסגרתו הם המקום היחידי בארץ שמכשיר את משטרת ישראל בתחום, החל מטירונים ועד שוטרים וותיקים, יחידות היס"מ והימ"מ, יחידות מג"ב השונות, תחנות משטרה ועוד, להתמודדות עם מגוון של אוכלוסיות וקהלי יעד.

לפני מספר שבועות נערך תרגיל רב משתתפים בשטח אימונים של מג"ב סמוך לשדה נחום. במסגרת התרגיל שכלל בין 250-300 שוטרים, תורגלו מספר תרחישים שונים ובהם בין שוטרים שהתחפשו למפירי סדר ערביים חסמו כביש וניסו להדוף את הכוח המשטרתי שבא מולם עם מגינים וקסדות, תרחישים שונים של ידויי אבנים, בהם השתמשו בכדורי טניס ממולאים בצמר גפן, תרחישים שבהם המתפרעים עולים על גגות, רצים לכל מיני כיוונים ומתריסים ואפילו תרחיש של שימוש בנשק חם, מה שמוגדר כ"תרחיש היפוך הקערה", אז האירוע נחשב אירוע פח"ע. כמו כן, במג"ב מתרגלים גם כיצד מתמודדים עם תקשורת שמגיעה לאזור ואת הצורך לשמור על איפוק. מגמת הפרות הסדר במג"ב הוקמה בעקבות מסקנותיה של ועדת אור - ועדת החקירה הממלכתית לבירור אירועי אוקטובר 2000 אז נהרגו מספר ערבים ישראלים במסגרת ההתנגשויות עם כוחות הביטחון.

"המשטרה עברה מאז שינוי גדול בטיפול שלה בהפרות סדר גם מבחינת ציוד ורכש וגם מבחינת טכניקות ותורות הפעלה", מציין רב פקד קריג. "היום יש ישור קו מקצועי בכל הטיפול בהפס"ד בכל המגזרים והמדרגים. אנחנו בלחיצת כפתור יכולים להגיב לכל אירוע בכל סדר גודל. באמצעות הטכניקות שאנחנו מלמדים כוח מצפון הארץ, כוח מתל אביב וכוח מירושלים יכולים כולם להתחבר ולעבוד כיחידה אחת.

"אנחנו גם שמים דגש רב על האמצעים שבהם אנחנו עושים כיום שימוש, מדובר באמצעים חדישים שאנחנו בוחנים שהם יעילים ולא סתם פוגעים, כדורי ספוג, משאית סילוני המים, מכוניות התזה עם תרסיס פלפל בתוך המים ונוזל ה"בואש", שמבחינה בריאותית למשל אפשר לשתות אותו אבל הוא מסריח מאוד. יש את 'הצעקה' כריזה חזקה מאוד עם סאונד שמאוד מפריע ומוציא מריכוז את המפגינים - מי ששם ידיים על האוזניים לא יכול להשתמש באלימות, הוא יוצא מהמשחק. גם פרשים זה אמצעי מאוד מרתיע, ויש רימוני הלם שמייצרים רעש מאוד גדול, רימוני גז מדמיע שבאים בהמון ווריאציות וסוגים ועוד. רוב האמצעים הם אמצעי אל הרג שמטרתם לנטרל".

"המדיניות שלנו ומה שאנחנו רואים כהצלחה זה בעצם לפזר הפגנה מבלי נפגעים לשני הצדדים, כאשר אנחנו מחויבים לביטחון של שני הצדדים. הרבה פעמים אנחנו שומרים על המפגינים במסגרת ההפגנות, הנוכחות שלנו ככוח של משמר הגבול מסייעת לשמור על הביטחון והסדר. העיקר שיש נוכחות לא תמיד צריך להגיב.

"אנחנו באמת רוצים להיות מוכנים לכל תרחיש. יש לנו המון תרגולות שאנחנו כל הזמן מפתחים , למשל התמודדות עם הפרות סדר ימיות, תרגולות רכב מה קורה שהרכב נקלע להפרת סדר, אנחנו בונים מפקדות משימתיות להתמודדות עם הפגנה מאוד גדולה. אנחנו בשוטף כבר מראש עורכים אימונים שכוללים כמות גדולה של שוטרים מכל הארץ שמתורגלים לעבוד ביחד. אנחנו עובדים גם עם יחידות המשא ומתן ולאחרונה אף שלחנו מדריך לארצות ללמוד שם על אמצעים חדשים שעדיין לא ניתן לפרט בעניינם".

לדברי קריג מכל העולם באים ללמוד את הטכניקות שפיתחו במג"ב. הוא מציין כי במג"ב הגדירו ארבעה מדרגי אלימות: "מדרג 1 - אין שימוש בכוח אבל השוטרים מגיעים עם הציוד, קסדות, אפודים ועוד. ברגע שממגנים היטב את השוטרים אז יש להם ביטחון, ולשוטר יש את יכולת האיפוק. מדרג 2 - כולל הפרות סדר עם פעולות פסיביות כגון חסימת כבישים אבל ללא הפעלת אלימות - אנחנו משתמשים רק בידיים ופועלים בטכניקות של איך להתמודד עם מפגינים, מצד אחד לפנות מצד שני לא לגרום נזק. במדרג 3 ו-4 המפגינים מגיעים מראש עם כוונה להתעמת עם המשטרה, ויש שימוש באבנים, ברזלים, בקבוקי תבערה ועוד. ברמות אלימות כאלו אנחנו מפעילים את כל האמצעים שעומדים לראשותנו מלבד לנשק חם. השוטרים מאובטחים וחמושים בכל מיני שיטות על פי האיום והמדרג.

"בהפגנות בהם יש חשש לשימוש בנשק חם, ישנה אבטחה מוגברת. יש כוח מסוים שהוא אחראי להגיב במידה ויהיה שימוש בנשק כזה. ברגע שעושים שימוש בנשק חם זה כבר לא הפרת סדר אלא אירוע של פעילות חבלנית עויינת (פח"ע) וסכנת חיים, בין אם מדובר בירי על שוטרים ובין על אזרחים ואז אנחנו מגיבים בהתאם". לדברי קריג, במג"ב גם שולחים מדריכים לשטח לכל ההפגנות הגדולות כדי לתעד וללמוד, "היכולת שלנו להיות מחוברים לשטח ולהבין את הבעיות והצרכים בכל זמן נתון, זה הכוח שלנו. אנחנו צריכים להיות רלוונטיים תמיד. בין היתר, הפקנו לקחים מהפגנת המיליון, ומאירועי המשטים והמרמרה. כדאי להגיע לרמת ביצוע גבוהה בים צריך להתאמן על זה.

"אנחנו כל הזמן מתעדכנים בפיתוחים החדשים ועובדים בשיתוף פעולה עם מפא"ת של המשטרה ועם אגף המבצעים, מחלקת טרור ומחלקת הפרת הסדר של משטרת ישראל. אנחנו בוחנים את עמידות המיגון של השוטרים כל הזמן ומפיקים את המסקנות המקצועיות. בסופו של דבר הצלחה שלנו בהפגנה, היא יכולת איפוק. ברגע שאנחנו ממגנים את השוטרים, ההחלטה לפעול עובדת למקבל ההחלטות. איפוק זה כוח, ואנחנו עובדים גם על המוכנות המנטלית".

לפני כשנתיים רב פקד קריג לקח חלק במשלחת של משטרת ישראל שהייתה חלק ממשלחת של האו"ם בהאיטי, לדבריו, חוויה זו חידדה אצלו את ההכרה באיכותו של כוח האדם הישראלי. "לפני שעבדתי עם כוחות משטרה מהעולם לא הייתה לי את האינדיקציה. יש לנו את המדריכים הכי טובים שהם בוגרי היחידות הכי טובות, חלקם מומחים באומנויות לחימה. אחד המדריכים שלי, אימן בג'ודו את אחת הנבחרות במכביה, הוא עשה זאת בהתנדבות והם זכו בכמה מדליות. מתוך 53 כוחות משטרה שיצא לי לעבוד איתם, אני גאה כל כך בשוטרים של משטרת ישראל, באומץ לב ובאכפתיות שלהם מהאזרחים. רק בזכות זה אנחנו מצליחים"

You might be interested also