החיסול באיראן: לא בגלל הגרעין

סגן שר המסחר האיראני שחוסל במכוניתו, לא נרצח כנראה בגלל מעורבותו בפרויקט הגרעין. מדובר כנראה במעשה על רקע קשרי הון ושלטון

החיסול באיראן: לא בגלל הגרעין

בחינת פרופילו האישי של ספדאר רחמאט עבאדי, סגן שר המסחר והתעשיה האיראני שחוסל במכוניתו, מלמדת כי מותו לא קשור לחיסולים על רקע פרוייקט הגרעין האיראני. השכלתו ופעילותו בשנים האחרונות עוסקים בליווי משפטי של תאגידים ובקידום רפורמות וחקיקות במגזרי המסחר והתעשיה של איראן.

אומנם, משרד התעשייה והמסחר האיראני מסייע בעקיפין לתוכנית הגרעין האיראנית בעיקר בתחומי התשתיות והרכישות הדואליות אולם גם פעילות זו שברובה מינהלתית לא היתה באחריותו של עבאדי, בעל תואר שני במנהל ומשפט. הדמיון היחידי בין החיסול הנוכחי לחיסולי מדעני הגרעין נעוץ בעיקר בדגם המכונית שבה חוסל, פיג'ו 206 ממשלתית שמיוצרת במפעלי הרכב של תאגיד "קוהורדו" בה שימש גם כדירקטור.

אז למה חוסל?

עבאדי המשמש כסגן שר לתיאום עניינים פרלמנטריים ומשפטיים, עסק בשנתיים האחרונות בתפקידים הקשורים להצעות חקיקה ותוכניות למיזוג בין איגודים ותעשיות באיראן וזאת לצורך התייעלות והתמודדות עם הקשיים הכלכליים הנובעים מהסנקציות על התעשיה האיראנית ובפרט תעשיית האנרגיה.

לצד עיסוקיו הפרלמנטריים, שימש עבאדי גם כדירקטור והנציג המשפטי של תאגיד "קוהורדו איראן" ואף היה זה שחותם על הדוחות הכספיים שהגיש התאגיד הנחשב לאחד מערוצים הפיננסיים המרכזיים של משמרות המהפכה. בחודש שעבר, הודיעה חברת הרכב "קוהורדו" שנמצאת ברשימת הסנקציות של המערב, על כוונתה להתחיל למכור לרוסיה את מכוניות הפיג'ו שהיא מייצרת בהיקף של כ- 10,000 מכוניות לשנה. עסקה שכזו צפויה להכניס מזומנים רבים לקופת החברה ודיבידנדים לבעלי העניין.

עיסוקיו בנושאים הקשורים למנהל תקין, כספים, הגבלים מסחריים וחקיקה פרלמנטריים היו עלולים לייצר לו די הרבה אוייבים בחוגי השלטון ובמיוחד אלו המחוברים גם להון.