איראן: הגענו ל"מפת דרכים" עם סוכנות סבא"א

האחראי על תוכנית הגרעין האיראנית אמר כי טהרן הגיעה לסיכום עם סבא"א כי פקחי הסוכנות יכולו לבקר במתקן הגרעיני באראק
צעד לקראת הסכם עם המעצמות: ראש תוכנית הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, אמר כי איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגיעו ל"מפת דרכים". במסגרת הסיכום תתאפשר לפקחי הסוכנות גישה למתקן באראק. בשיחות הגרעין שנערכו בשבוע שעבר בז'נבה בין איראן לבין שש המעצמות, התנגדה איראן לדרישת חלק מן המעצמות (צרפת) לסגירת המתקן. שר החוץ הצרפתי אף עמד כל כך שללא הסכמה לסגירת המתקן אין אפשרות לחתום על הסכם עם טהרן.

וברקע מתגברת המתיחות בין וושינגטון לירושלים בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי דחה את הביקורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ההסכם המתגבש בין הצדדים, ואמר כי ההתנגדות של נתניהו מוקדמת מדי, "הוא צריך להבין שאין הסכם. הזמן להתנגד הוא כאשר אתה רואה מהו".

הדברים מגיעים על רקע חילופי ביקורת בין הצדדים על התנהלות ארה"ב בנושא. נתניהו אמר בימים האחרונים כי ההסכם המתגבש הוא "עסקה רעה". בארה"ב דחו את הביקורת ואמרו כי הבית הלבן מחויב להבטחה כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני.

עם זאת, בישראל לא מתרשמים כי הסכם שכזה יעצור את תוכניות טהרן וטוענים כי מדובר בהסכם שהלכה למעשה יאפשר לאיראן להישאר "מדינת סף" כאשר בכל רגע נתון תוכל לפתח נשק גרעיני אם תחפוץ בכך. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית