שובם של בלוני המודיעין

בעידן שבו המודיעין הצבאי נסמך יותר ויותר על אמצעים טכנולוגיים, בלוני התצפית חוזרים לשולחן הדיונים של מקבלי ההחלטות

בלון של חברת RT LTA בפריסה בשטח

רמי שמואלי היה ראש מדור בלונים בצבא ביחידת 8200 . בזמנו היו בלונים גדולים של 70 מטרים אורך שעולים עד לגובה של כ-8 קילומטרים (27000 רגל) והתפעול שלהם היה מסובך מאד. לאחר יציאתו לאזרחות, החליט שמואלי לפתח בלונים שיוכלו לשמש גם את לובשי המדים הירוקים ושיהיו נוחים לתפעול. במהלך העשר שנים האחרונות, החברה שלו RT LTA הצליחה למכור כ-40 מערכות בלונים מבוססי גז הליום בעולם שיחד כבר יש להם 500,000 שעות באוויר במצטבר. חלק לא מבוטל מהן נמצאות בשימוש על ידי צה"ל. בשנת 2008 חצי ממניות החברה נרכשו על ידי אירונאוטיקס, אך היא ממשיכה לתפקד כיחידה עצמאית.

"מדובר על מערכות בלונים שנותנות מענה למטע"דים במשקלים שבין 20-50 קילוגרמים בגובה של עד 500 מטרים", אומר שמואלי. "כיום קיימים בעולם בלונים למטע"דים במשקל של 90 ק"ג או לכאלו במשקל 10 ק"ג. המערכות שלנו נותנות מענה לטווח האמצע". 

החלק החשוב ביותר בבלון הוא הפנימית שמחזיקה את גז ההליום. מדובר על פנימית שעשויה משילוב של שלושה חומרים שונים שמקנים לה אלסטיות של 500 אחוזים התארכות. יתרון נוסף בפנימית של חברת RT LTA לעומת המתחרים, היא שניתן להחליף אותה. אם הגז זולג, פשוט מחליפים פנימית ומעלים את הבלון חזרה. במערכות של יצרנים אחרים צריך להחליף את הבלון. "מדובר ביתרון משמעותי בהיבט עלויות האחזקה השוטפות", מסביר שמואלי. "המחיר של פנימית הוא שליש מעלות של בלון".

הבלון הגדול של RT LTA מסוגל לקחת מטע"ד של 50 קילוגרמים, ל-500 מטרים גובה עם 100 קוב הליום שהם בערך 96 ק"ג עילוי. בבלונים אחרים כדי להגיע לאותה תוצאה צריך 400 קוב הליום. כמו כן, על הבלון עצמו אין סנסורים שמנטרים פעולתו, זאת כדי להפחית במשקל . "פיתחנו שיטה שיודעת לתרגם כוח המשיכה של הבלון למידת התקינות שלו. בצורה כזו זמן הפריסה של הבלון בשטח התקצר לכדי 45-60 דקות. בבלון הקטן זה לוקח פחות מזה. מדובר על מערכת קרקעית תומכת שקשורה לבלון ותורת הפעלה מסודרת איך לתחזק ולתפעל אותו", אומר שמואלי. "רצינו שההפעלה של הבלון תהיה שקולה לנהיגה ברכב - אתה מניע ונוסע. מרבית הנהגים לא יודעים איך הרכב עובד. ככה גם בבלונים שלנו, המפעיל עובר הכשרה של שבועיים ומתחיל לעבוד".

הבלונים משמשים בעיקר למטרות תצפית והתרעה, אבל שמואלי אומר שיש גם פרויקטים שבהם הבלונים משמשים כממסר לתקשורת אלחוטית/סלולרית. בקולומביה למשל יישמה החברה בלון שהועלה לגובה של 150 מטרים ואפשר שימוש במכשירי קשר ידניים למרחק של 100 קילומטרים.

בלון או מל"ט?

לעומת המל"ט, הבלון הוא סטטי, ולכן הוא חשוף יותר לירי אויב, ככה זה לפחות בתיאוריה. שמואלי אומר שבמציאות, לאחר 10 שנות פעילות בישראל וחמש באפגניסטן, אף בלון לא נפל בגלל ירי נק"ל של האויב. "היו לא מעט נסיונות לפגוע בבלונים מנשק קל, אבל אף אחד מהם לא צלח. אמנם לא התמודדנו עם ירי נ"מ, אבל אלו כלים שלא נתקלים בהם בדרך כלל במשימות בט"ש בהן עושים שימוש בבלונים", מסביר שמואלי.

למרות שיש כאלו הרואים בסטטיות של הבלון חסרון, שמואלי דווקא רואה בזה יתרון מול המל"ט. "הבלון יכול להיות באוויר במחזורים רצופים של 72 שעות עם הפסקה של חצי שעה בניהם לצורך תדלוק הליום. בשביל מל"ט מדובר במשימה מורכבת ויקרה מאד. צריך לזכור שההשוואה היא מול מל"טים גדולים שיכולים לקחת מטע"דים של 50 ק"ג. מל"ט כזה לא יכול לתצפת על חלון 72 שעות רצוף בלי לזוז", אומר שמואלי.

גם בהיבט העלויות יש מתארים בהם הפעלת בלון זולה יותר. כאשר מדובר בבלון, הלקוח משלם על השעה הראשונה של הפריסה, ואחר כך אין עלויות נוספות. לעומת זאת, הפעלה של מל"ט באותו מתאר תעלה ללקוח סכום של אלפי דולרים לכל שעת טיסה. "אנחנו עובדים על חומרים חדשים לפנימית שיוכלו לספק 220 שעות רצוף באוויר. זה כמעט עשרה ימים פעילות רציפה ללא תדלוק", מגלה שמואלי.

"בסופו של דבר, צריך גם וגם. הבלונים והמל"טים משלימים זה את זה ויכולים להעביר ביניהם משימות . את ההבנה הזו הצבא צריך ליישם. מל"ט לבד לא נותן תמונה כוללת. כשמדברים למשל על 'רוכב שמיים', שהוא מל"ט טקטי קטן, אפשר לחשוב גם לצייד את הכוח בבלון מיני. ככה הוא יוכל להשתמש בזה או בזה בהתאם לאופי הפעילות".

פיתוח נוסף של החברה בשיתוף מפא"ת, הוא שיפור האווידינמיקה של הבלון כך שיהיה אפשר להעמיס עליו מטע"דים של 100 ק"ג. "מדובר על משפחה של מטע"דים מתחום מודיעין התקשורת (קומינט) והמודיעין החזותי (ויזינט)", אומר שמואלי. "לפני המוצר שלנו, היו בצה"ל שני בלונים גדולים. היום יש לצבא מספר בלונים באותו כסף עם זמינות רב שנתית של 87-90 אחוזים (זמן באוויר). מדובר על מינוף עצום ביכולות המודיעין של הצבא".

You might be interested also

Photo: Bigstock

Israel and Turkey in search of solutions 

Commentary: Many regional issues require the cooperation of these two key countries. For this reason, it is clear that both sides wish to end the crisis, reduce rhetoric at leadership level and focus on cooperation and realpolitik