מדמה את תמונת הקרב האמיתית

המאמן הטקטי של טילי ה"ספייק" בביסל"ח שעבר לאחרונה שדרוג, מאפשר למפקדים וטילנים להתאמן על תרחישים קרב מורכבים
מאמן הצוות הטקטי של טילי ה"ספייק" שפועל בבית הספר למקצועות החי"ר (ביסל"ח) בדרום הארץ, עבר לאחרונה שדרוג רציני בעקבות התקנתה של תכנת עורך זירה (Scenario Editor) שמאפשרת בניית תרחישי קרב מתוחכמים, משולבי בינה מלאכותית, שמדמים את זירת הקרב האמיתית.

המאמן הטקטי שנקרא STT - Spike Team Trainer, פותח במנהלת מנט"ם (מערכות נשק טקטי מדויק) ברפאל ומופעל על ידי חברת אמרל, המשלימה בימים אלה את מעמדה כחברה בת של רפאל. המאמן משמש לאימון מחלקות "ספייק" מבצעיות, מפקדים וטילנים, מרמת הטילן הבודד ועד רמת המחלקה, בתרחישים מבצעיים שונים המותאמים לצרכים וליעדים של האימון הספציפי. המאמן מדמה תא שטח תלת-ממדי, שמכיל את כל מודלי המטרות הנדרשים, את כוחות האויב, את כוחותינו וכן את הכוחות הניטראליים, כך שהמתאמנים מקבלים תמונת קרב אמיתית המוקרנת על מסך ענק.

ראובן ש', ראש קו מוצר מאמני "ספייק" ברפאל מספר כי: "תכנת עורך זירה מאפשרת למדריך הראשי לביים תרחישי קרב הקרובים למציאות שבה יתקלו בזמן מלחמה, כמו למשל הנעת צבירי טנקי אויב במסלולי תנועה מסובכים ואמיתיים כפי שהם מתנהגים פיזית בשטח עצמו, הוצאת נתונים מהירה, הנעת מטרות בשטח בנוי ועוד.

"באמצעות התכנה ניתן לבצע סימולציה של מצבי מזג אוויר שונים ובהם גשם ושלג, ושל שעות שונות ביום, הדמיה של ירי ארטילריה, מיסוכים ורעשי שדה קרב תלת-ממדיים (באמצעות מערכת שמע משוכללת). כל זאת בצורה אינטראקטיבית תוך כדי האימון. בנוסף, למדריך הראשי יש עמדת שליטה שבאמצעותה הוא מבצע מהלכים כגון מיקום משגרי הטילים, 'הזרקת' תקלות מערכת למתאמנים, סימון גזרות ירי, מיקום כוחות ועוד. בעמדה זו מכניס המדריך הראשי את הנתונים האישיים של המתאמנים והמחלקה וממנה הוא מפיק את דו"ח האימון.

"המאמן כולל גם עמדת מפקד כיתה המבצעת הדמיה מלאה של האמצעים העומדים לרשות המפקד בשדה הקרב. מדובר למעשה במשקפת סימולטיבית, התלויה על צווארו של המפקד. המשקפת מכילה שני צגים (אחד לכל עין), שאליהם מוזרק אות הווידאו הסימולטיבי ממחשב מרכזי במאמן, והיא יוצרת עבור המפקד תמונת נוף שמדמה את התמונה שנשקפת בשטח. המשקפת כוללת גם מד טווח לייזר, למדידת טווחים למטרות, ומצפן שמאפשר למפקד להכווין את הטילנים למטרות. כמו כן כוללת המשקפת חִישָן למדידת זוויות התנועה ולסנכרון כיוון ההסתכלות עם המחשב המרכזי, המייצר את תמונת השטח. גם מחשבי המאמן מחוברים ברשת באמצעות נתב ועובדים מול שרת, וגם העברת קבצי הווידאו והאודיו בין הקליינטים ועמדת התחקור עוברים ב-Video Streaming ו-VOIP בהתאמה.

"עד לכניסתו של המאמן הטקטי, מפקדים יצאו לשטח ללא אימון אמיתי מקדים עם הצוותים שלהם. באמצעות המאמן הם מתאמנים על חלוקת כח האש, תאום גזרות ירי בין כיתות ספייק ובין הטילנים של הכיתה עצמה, תיאום הדיבור ברשת הקשר והעברת פקודות בין מפקדי הכיתות עצמם ובינם לבין הרמה הממונה המיוצגת על ידי המדריך הראשי, ובכלל על תפקודם כמסגרת בעיתות לחץ והוצאת המיטב מהאמל"ח".

טילי משפחת "ספייק" של רפאל נמצאים בשימוש מבצעי בצה"ל ונמכרו כבר לכ-20 לקוחות ברחבי העולם. הטילים הטקטיים המדויקים נחשבים לטילים המתקדמים מסוגם בעולם. מדובר באמל"ח יקר שיש צורך לחסוך בשימוש בו מצד אחד ומאידך למלא את המשימה הנדרשת.

לדברי ראובן ש', מאז שהמאמן נכנס לשימוש בצה"ל כלקוח ראשון לפני כשלוש שנים, התאמנו עליו יותר מ-1,500 טילנים ומפקדים, ששיפרו באופן ניכר את ביצועיהם בטיל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית