בחינה מבצעית למערכת סנסורים ביולוגיים עבור כלי רכב

מערכת הביטחון הישראלית תבחן את השימוש בעכברים גם לטובת חיפוש אחר חומרי חבלה וסמים בכלי רכב

בחינה מבצעית למערכת סנסורים ביולוגיים עבור כלי רכב

מערכת הביטחון עורכת בחודש נובמבר 2013 בחינה למערכת סנסורים ביולגיים, המבוססת על חוש הריח של עכברים - לטובת בדיקה של כלי רכב. פרויקט הסנסור הביולוגי של חברת ביו אקספלורר מקבוצת תמר, נערך בשיתוף אגף התשתיות הטכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת), ומשרד הביטחון ובליווי שירות הביטחון הכללי.

בטכנולוגיה המקובלת כיום בעולם, של גילוי חומרים אסורים באמצעות שרידים, התהליך של לקיחת דגימה על ידי מריחן ('סניפר') בדיקת השרידים הוא ארוך, והתוצאה היא מוגבלת שכן לא פעם החומרים האסורים מוחזקים באריזה אטומה לגמרי. לעומת זאת, היכולת של חיה לזהות חומר אסור היא על בסיס ריח, נחשבת טובה מאוד. הרעיון של הסנסור מבוסס על כך שמאלפים את העכברים לזהות ריחות של חומרים מסוימים, על ידי כך שיוצרים איום שמזוהה עם אותם ריחות.

לאחר האילוף, כאשר מופיע הריח, העכברים רצים להסתתר במחילות, וכך המערכת יודעת להתריע על סבירות גבוהה מאוד להימצאות חומר אסור. המחשב יודע לעקוב אחר הביצועים של כל עכבר ועכבר באופן נפרד. העכברים שנמצאים במחסניות הם עכברי מעבדה רגילים. אורך החיים של עכבר הוא כשנתיים. העכברים נחשבים מבצעיים במשך כשנה וחצי מתוך תוחלת חייהם. בחודשים הראשונים הם עוברים את תהליך האילוף, ובחודשי חייהם האחרונים הם נשלחים להזדקן בכבוד, כחיות שעשועים. גרסה של מערכת הסנסורים החדשה המיועדת לחיפוש חומרים אסורים על בני אדם שעוברים דרך שער מיוחד, עברה ניסוי מבצעי מוצלח בקניון עזריאלי בתל אביב בחודש יולי.

בסתיו נערכה בדיקה מבצעית על ידי חברת ביו אקספלורר לגרסה של המערכת המיועדת לבדיקת כלי רכב, ובהמשך תפותח גרסה גם לבדיקת מטענים. המערכת מבוססת על שאיבת מולקלות של ריח אל תוך הסנסור הביולוגי. כוחות הביטחון יבחנו את אמינות התוצאות של המערכת החדשה, שעשויה להיות פורצת דרך בכל הקשור לבדיקת כלי רכב ומטענים. מערכת הסנסור הביולוגי שפותחה בתמר, נמצאת בדרכה לניסויים נוספים, כולל, כנראה, המכס הישראלי ומתקני מכס אחרים בעולם וגם מגרשי כדורגל בגרמניה - שם יש מאמץ עצום לזהות הברחה של אמצעים פירוטכניים אל תוך היציעים.

You might be interested also