פרטים חדשים על גורל רון ארד? יכול להיות

פרשנות של רונן סולומון: כדאי לקחת הפרסומים החדשים בעניין רון ארד ברצינות

כדאי לקחת ברצינות הפרסום בעיתון הכווייתי העוסק בפתרון פרשת רון ארד בתמורה למידע על ארבעת הנעדרים האיראניים

העיתון "א-סיאסה" דיווח לפני מספר ימים כי בקרוב עשויה לצאת אל הפועל עסקה בין אירן לבין גורם מודיעין מערבי, שבמסגרתה תקבל ישראל מידע על גורלו של הנווט השבוי. על פי הדיווח בעיתון, בתמורה למידע תקבל אירן פרטים בנוגע לגורלם של ארבעה דיפלומטים אירנים שנחטפו בלבנון ב-1982. על פי הדיווח בעיתון, המידע יחשוף האם ארד וארבעת האירנים עדיין בחיים, ואם לא - ייחשף מקום קבורתם.

האיראנים טורחים לקשור בדיווחים בשנים האחרונות בין גורלו של הנווט השבוי רון ארד לשאלת גורלם של ארבעת הדיפלומטים האיראנים שנעלמו בלבנון, 4 שנים קודם וב-2004 אף טען שר החוץ האיראני, כמאל חראזי, כי הארבעה חיים בישראל. בראיון לעיתון הלבנוני א-ספיר ב2006 , חשף סמיר ג'עג'ע, שהיה מפקד ה"פלאנגות" הנוצריות בלבנון בתקופת מלחמת האזרחים, כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים שנעלמו בלבנון ב-1982, נהרגו בידי "כוחות לבנוניים" זמן קצר לאחר שנעצרו, ולבנון ואיראן מודעות לכל הפרטים הנוגעים למקום קבורתן של גופותיהם. לפי המידע, האחראי הישיר לחיסולם היה איש הפלנגות אילי חביקה, שהיה הקצין הבכיר בפלאנגות במרכז ביירות.

לא ברור כעת מי הוא אותו מקור מודיעיני מערבי שמעורר את המשא ומתן אולם ישנם מספר גורמי מודיעין אשר יכלו להעביר לעיתון הכווייתי את הידיעה ואולי כחלק מ "בלון ניסוי" או "מסרים מוכמנים" באמצעות כתבה המכילה בתוכה מספר פרטים המרמזים (בניגוד לתחושה הרווחת בדסקים לענייני ערב בתקשורת הישראלית)  דווקא על מידה רבה של אמינות.

מהם הפרטים מעוררי העניין?

מידע מגורם ביון מערבי שפעל בלבנון של שנות ה-80 – בלבנון פעלו מספר גורמי מודיעין דומיננטיים ובראשם ארה"ב, איטליה, גרמניה, צרפת וישראל.

על פי הכתבה לאחד מגורמי המודיעין המערביים היה מידע בחקירת ארבעת האיראניים (מוחסן אל-מוסאווי, מיופה הכוח; אחמד מותוואסליאן, הנספח הצבאי האיראני בלבנון; כאזם אח'וואן, צלם ועיתונאי שטח; ותקי רסתגאר, נהג השגרירות)   אולם פרסום המידע היה חושף מקור מודיעיני בכיר באותו ארגון מודיעין, כעת, בעקבות מותו , הוסרה המניעה מלחשוף את פרטיו. 


img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית