בוחנים את כל אמצעי הלחימה

מפקד יחידת הניסויים ואבטחת האיכות (נס"א) של מז"י מסביר איך המעבדות ושטחי הניסויים משולבים בלחימה בזמן אמת. ביקור מיוחד
יחידת הניסויים ואבטחת איכות (נס"א) של חיל החימוש היא אחת היחידות הטכנולוגיות הסודיות והמעניינות ביותר בצה"ל. אחד מתפקידיה העיקריים הוא לבדוק כל אמצעי לחימה חדש שעתיד להיכנס לשימוש בזרוע היבשה. היחידה שייכת לחטיבה הטכנולוגית במפקדת זרוע היבשה (מז"י), וכוללת מעבדת חומרים מתקדמת ויחידה מסוגה בארץ, שלא היתה מביישת אף סדרת אקשן טלוויזיונית.

בנוסף, פועלים בה ענף בליסטיקה, שעוסק במחקר כיצד להפוך את ראשי הקרב של אמצעי הלחימה הצה"ליים לקטלניים יותר, מעבדות לייזרים ומיגון מיוחדת, מעבדת רכב מוסמכת על ידי משרד התחבורה, וכמובן, שלושה שטחי ניסויים; אחד מאלה ממוקם בדרום הארץ, השני ובצפון, והמרכזי - בבסיס פלמחים על חוף הים התיכון, צמוד לראשון לציון.

אנשי נס"א אינם לוחמים; מדובר ביחידה מקצועית מאוד שמורכבת ברובה ממהנדסי אלקטרוניקה ומהנדסי מכונות, מפיזיקאים, מכימאים ומתכניתנים. "אנחנו יודעים על כל פיתוח שעתיד להיכנס לזרוע היבשה שלוש שנים מראש, וצריכים לדאוג לתשתית ניסויים מתאימה", אומר אל״מ דוד ביטרמן, שעד מאי האחרון כיהן כמפקד היחידה יוצאת הדופן ושנכון להיום משמש ראש מחלקת מערכות ממונעות. "בנוסף לניסויים שאנו מבצעים במהלך הפיתוח יש לנו גם אנשי אבטחת איכות במפעלים של התעשיות הביטחוניות, ששותפים להליך הפיתוח ולייצור של המוצרים". אחד היתרונות ביחידה טמון במוקדי הידע המגוונים שמרכיבים אותה.

אחת הדוגמאות שנותן ד"ר ערן תובל, ראש מסגרת חומרים, היא ניתוח מקרה של ירי RPG על כוחות צה"ל בעזה. "אמנם מערכת 'מעיל רוח' של רפאל יירטה את הטיל, אבל אנחנו בכל זאת רצינו לדעת מה המקור שלו. אנחנו יודעים לבצע חקירה של השיירים של הטיל ולראות איזה מפעל ייצר את הגוף וממה הכינו את חומר הנפץ. במלחמת לבנון השנייה בדקנו אמל"ח אויב וראינו שהם שיפרו אמל"ח משנת 1973 באמצעות חומר אוטם למנוע. זה שיפר את טווח הטיל והגדיל את כושר הנשיאה של הראש הקרבי. בשנת 2012 עשינו כשש בדיקות כאלה. את המידע אנו חולקים עם מי שצריך, וזה עוזר לשפר את אמצעי הנגד ואמצעים אחרים".

חלק מתשתיות הניסוי ביחידה הן גנריות בעוד שאחרות נבנות במיוחד עבור האמל"ח החדש שאמור להיכנס לצבא. ביחידה עושים ניסויים גם בנשק חדש וגם שיפורים של נשק קיים, וכן מבצעים ניסויים עבור פיקוד העורף, שמעוניין לבדוק עמידות אמצעי מיגון של מבנים. לניסויים ביחידה ישנה השפעה רבה על קבלת החלטות בנושאים טכנולוגיים. ביחידה לא הסתפקו בשטחי הניסוי אלא יזמו מהלך להגיע ליחידות הלוחמות ולבחון את המוצרים עם משתמשי הקצה. "אנחנו יוצאים עם תשתית ניסויים ניידת ומבצעים את הבדיקות אצל המשתמש, שם אנחנו גם מקבלים משוב. החיבור לשטח, בעיקר בניסויים של מוצרים מבצעיים, מאפשר לנו לקצר תהליכים", אומר אל"מ ביטרמן. "למשל, אם צריך לבדוק גשר מסוים, אנחנו נגיע לבסיס ההדרכה של חיל הנדסה לבדוק אותו. בסופו של דבר, זה משפר את האמל"ח והציוד".

ביטרמן מוסיף: "הקשר בין פיתוח המוצרים או שדרוגם לבין ניתוח מקרים אמתיים בשטח בולט במיוחד בזמן לחימה. לעיתים, התעשיות הביטחוניות יכולות לספק פתרונות אד-הוק על סמך תחקירים של שיירי אמל"ח או מקרים בהם ניתן לזהות על פי סוג האמל"ח את מקור הירי. בשל חשיבות הנושא, יחידת נס"א פועלת דרך קבע לשיפור זמני התגובה ומתן המענה לשטח, כשבחלק גדול מהמקרים מדובר בתגובה של 24- 48 שעות מרגע הגעת הממצאים למעבדות היחידה. "במבצע 'עופרת יצוקה' היה מקרה של חייל שנפטר מרסיס שנכנס לקסדה שלו", מספר ד"ר תובל, "הקסדה הגיעה אלינו ולאחר בדיקת הקליע ובדיקה כימית של חומרי הנפץ, גילינו שמדובר בצלף שהסתתר מתחת לסלע. המידע הזה אפשר ללוחמים בשטח לטפל במקור הירי. הליך החקירה התחיל בצהריים ובערב כבר הייתה להם תשובה", ממשיך ומספר ד"ר תובל. "במקרים אחרים הביאו לנו חומר נפץ מאולתר שהכין האויב, ולאחר ניתוח כימי של המרכיבים, הפקנו דגימות לאימון כלבי יחידת הכלבנים 'עוקץ' בשטח".

בתקופה הקרובה צפויה נס"א להיות מעורבת בהליך בחינה מקיף שייערך בזרוע היבשה לטובת בחירת מערכת הגנה אקטיבית לרכב דור ב'. האחרונה תהיה המשך למערכת "מעיל רוח" מתוצרת רפאל, שכבר נמצאת בשימוש מבצעי. מול "מעיל רוח" דור שני יתחרו מערכת "חץ דורבן" של תעש, ואולי גם מערכת חדשה של אלביט מערכות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית