מה מסתתר מאחורי ה"קופסא"?

חשיפה של רונן סולומון - בתל אביב ובשגרירויות נוספות של ארה"ב ברחבי העולם מצויים מתקנים הדומים למתקן ששימש להאזנה בברלין, על פי התחקיר של דר שפיגל

מה מסתתר מאחורי "קופסאות" אחידות במראה המוצבות על גגות של שגרירויות ארה"ב בערים מרכזיות בעולם ונראות כתוספות בניה "טבעיות"? כפי הנראה מדובר במסתור למתקני האזנה מתוחכמים ביותר.

התחקירן רונן סולומון גילה את המתקנים הזהים בבדיקת התמונות של הגגות בשגרירויות של ארה"ב בבייג'ין, בדובאי, בברלין, במוסקבה, במדריד וגם בתל אביב.

זאת, לאחר תחקיר מקיף שפורסם  בשבועון הגרמני דר שפיגל, בעקבות הגילויים על ההאזנות שביצעו האמריקאים לצמרת ההנהגה הגרמנית: לפי הדר שפיגל, על גג השגרירות בברלין  בנויות קוביות  שנראות כחלק מן המבנה, ואולם למעשה מדובר במתקנים עשויים מחומר "רך" בצבע אפור או לבן. חומר זה אינו חוסם את הקליטה מפני מתקני ההאזנה שנמצאים מאחוריו.
 
לאחר הגילוי בדר שפיגל נחשף כאן לראשונה, על סמך ממצאיו של סולומון, כי מתקנים זהים לחלוטין נמצאים על גגות השגרירויות בערים רבות נוספות, כולל בתל אביב. בכל המקרים, נראה הדבר כאילו מדובר בחלק מן המבנה, ואולם ניתן להבחין כי ה"קוביות" הן, למעשה, תוספת בניה. אם ממצאי הדר שפיגל נכונים, הרי שמתקני ההאזנה של סוכנות הביון האמריקאית פזורים בכל העולם.

תל אביב אינה יוצאת דופן: בנוסף  ל"קוביות" שנמצאות גם על גג שגרירות ארה"ב בתל אביב, כמו בערים המרכזיות האחרות, ישנן בתל אביב אנטנות רבות נוספות שאינן מוסתרות, כפי הנראה משום שאין מדובר בציוד האזנה מודיעיני.
 
גורמי ביטחון ישראליים אומרים, בהתייחס לפרסומים האחרונים, כי הם אינם מופתעים מחשיפת ההאזנות בגרמניה וכי הם מודעים למנגנון ההאזנה האמריקאי שמתבצע לא רק מגגות של שגרירויות אלא גם באמצעות ציוד האזנה לווייני ואמצעים נוספים – לעיתים ממרחק רב. נקודת ההנחה בישראל היא שארה"ב מאזינה לכל השיחות המתקיימות במזרח התיכון, כמו גם באירופה, בעיקר אם הן אינן מוצפנות.
 
הנחה זו  היא אחת הסיבות לכך שאסור לפי הנחיות מערכת הביטחון לדבר שיחות בסיווג "סודי ביותר" ומעלה – גם בטלפונים בעלי מנגנון הצפנה. חומר בעלי סיווג ביטחוני גבוה במיוחד מותר להעביר רק באמצעות מעטפות חתומות בחותמת שעווה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית