צה"ל רוצה לפתח שו"ב לבד

באגף התקשוב החליטו ליישם את ההחלטה להחזיר חלק מפיתוח מערכות השו"ב של צה"ל 'הביתה'. במסגרת המהלך תפותח חלק ממערכת השו"ב המטכל"ית של הצבא על ידי צה"ל במקום בתעשיות
מפקד לוטם, תא"ל דני ברן (צילום: דו"צ)

על רקע המציאות הכלכלית בארץ ותחת חרב איומי הקיצוצים שהתחייב אליהם צה"ל במסגרת תר"ש תעוזה בסך 7.5 מיליארד שקלים, החליטו באגף התקשוב להחזיר חלק מהפעילות של פיתוח מערכות השו"ב של הצבא הביתה. המשמעות היא כי תקציבים שעד היום נהנו מהם חברות פרטיות - יקוצצו. "המציאות התקציבית של צה"ל מחייבת בחינה מחדש של תהליך פיתוח מערכות שליטה ובקרה", אמר מפקד לוטם, תא"ל דני ברן בתדרוך עיתונאים אתמול (ב').

ההחלטה על החזרת פיתוח השו"ב לצה"ל נפלה בשל אילוץ מבצעי - מחד, הממשלה דורשת מצה"ל להתייעל ומקצצת את תקציב הביטחון ב-7.5 מיליארד שקלים (גרסת משהב"ט. באוצר טוענים לקיצוץ של 4.5 מיליארד) ומאידך, צה"ל חייב להכין את עצמו לאיומים בשטח ולאלו שצופן העתיד.

גורם בכיר באגף התקשוב מוסיף כי האויב דינאמי יותר מבעבר וקיימת השפעה הדדית בין זירות הלחימה השונות. מרכיבים אלו של שדה הקרב מחייבים את אגף התקשוב לבנות מערכות שו"ב מתקדמות שיאפשרו באמצעות היתוך מידע בזמן אמת לתת מכה מקדימה לאויב. "המערכות צריכות לקשר בין גורמי המידע לגורמי האש. מדובר על חיבור תהליכים מבצעיים בין זרועי שיאפשר גם חיבור של פלטפורמות לרשת", אומר אותו גורם.

לפרויקט נתנו בצבא את השם 'צה"ל רשתי' והוא אמור לצור תשתית שו"ב אחת לכל הזרועות בצה"ל בצורה כזו שסנסור (רואה) בזרוע אחת יוכל להפעיל אמצעי ירי (יורה) בזרוע אחרת. הרעיון של יורה-רואה (Sensor to Shooter) אינו חדש והוא שגור בפי כל קצין בצה"ל בעשור האחרון, החידוש הוא בקישור הבין-זרועי.

"מהלך החזרת הפיתוח של מערכות שליטה ובקרה לתוך צה"ל יחסוך מעל 200-300 מיליון ש"ח עד 2018, תוך המשך שיתוף הפעולה עם התעשיות", מוסיף תת אלוף ברן. "מדובר באירוע משמעותי ליחידת לוטם ויכולות הפיתוח בצה"ל ערוכות לאתגר".

תגובת חברת אלביט:

"אלביט איננה צופה פגיעה בפרויקט צי"ד, צבא יבשה דיגיטלי, מערכת שו"ב מהמתקדמות בעולם, אשר פותחה לפי דרישות מערכת הביטחון ומסופקת לצה"ל בהתאם להזמנות הרב שנתיות ממערכת הביטחון. יתרה מזאת, אלביט מציעה לאגף התקשו"ב את תמיכתה ותעמיד לרשותו את הסיוע שיידרש על מנת לבצע בצורה המיטבית את פרויקטי השו"ב של האגף".

תגובת חברת Ness TSG המפתחת את פרויקט "טירת האגם" (מערכת שליטה ובקרה לפיקוד ולמטכ"ל):

"נס טכנולוגיות אינה נוהגת להגיב אודות לקוחותיה. מערכת הביטחון הינה לקוח חשוב ומוערך של קבוצת TSG בנס ותמשיך להיות כזו גם בעתיד".

**כתבה מורחבת בנושא תפורסם בגיליון 17 של ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית