היכולת קיימת אז מאזינים

על רקע הדיווחים כי סוכנות ה-NSA פעלה גם בספרד, עמיר רפפורט על מקומה של ישראל כמעצמה מספר 2 בתחום ההאזנות

היכולת קיימת אז מאזינים

התדהמה שאחזה בהנהגה הגרמנית ובמדינות אירופה כאשר התבררו ממדי ההאזנות שביצעה ארה"ב, נובעת מהיתממות או מתמימות: אין איש מודיעין בעולם שאינו יודע כי מכונת ההאזנה האמריקאית - "אשלון" בשמה המקצועי, מאזינה כמעט לכל דבר. יתרה מכך, בין שירותי הביון המערביים, ובכלל זה המודיעין הגרמני, מתקיים שיתוף פעולה הדוק, ולפחות ב"מוסד" הגרמני מכירים את היכולות האמריקאיות בתחום הזה.

יכול להיות שאנשי הביון הגרמני לא העלו בדעתם שברק אובמה יקרא להנאתו ולשימושו תמלילי שיחות שערכה אנגלה מרקל, אבל מדוע שלא יעשה זאת אם היכולת קיימת? מה שפחות ידוע זה שהמעצמה מספר 2 בתחום ההאזנות היא ככל הנראה ישראל. בהיבטים טכנולוגיים שונים ישראל אפילו מקדימה את ארה"ב ביכולותיה. הסיבה לכך היא שיחידת 8200, יחידת ההאזנות המרכזית של אמ"ן  וחברות היי-טק ישראליות הקדימו להתאים את עצמן למציאות התקשורתית שהשתנתה בשני העשורים האחרונים: לא עוד אלחוטנים שמצותתים לשיחות טלפון או לרשתות קשר צבאיות אלא שימוש בטכנולוגיות הרבה יותר מתקדמות.

מי שינסה להבין את משמעותם של הפרסומים על כך שארה"ב צותתה לעשרות מיליוני שיחות בחודש חייב להבין כי לא מדובר בהאזנה בסגנון של פעם. אתגר ההאזנה כיום גדול פי כמה: יעדים מודיעיניים ואנשים מהשורה מדברים ביניהם לא רק בטלפונים קוויים שהמספרים שלהם מוכרים מראש, אלא גם בטלפונים סלולריים, בסקייפ, ובאין-ספור שירותי תקשורת נוספים. אם זה לא מספיק, אפשר להעביר מסרים גם באמצעות הודעות כתובות - בטלפון או ברשת האינטרנט. לכן צריך לדעת להאזין גם להודעות ווטס-אפ ולחשבונות פייסבוק.

מדובר באתגר על-אנושי, ובדיוק לשם כך פיתחו טובי המדענים בישראל ובארצות נוספות טכנולוגיות של בינה מלאכותית: האדם מלמד את המחשב לעשות עבודת מודיעין, ולאתר מתוך מיליוני שיחות קוליות ומיליארדי מילים באינטרנט בדיוק את חילופי המסרים שיכול להיות להם ערך. למשל שיחה בין שני מספרים מסוימים לא תעורר כל חשד כאשר היא מתנהלת בימים ובשעות קבועים, אבל תגרום להתראה כאשר השיחה חורגת מהתבנית הקבועה שלה.

באותה מידה תוכנות מחשב מפותחות במטרה לאתר מילים חשודות בהודעות טקסט שנראות בנאליות. בעידן הנוכחי לצורך האזנה בכל הממדים נדרשות יכולות מחשוב אדירות וגם אלגוריתמים מתקדמים ביותר המפותחים על ידי טובי המדענים. כמו בכל תחום טכנולוגי, ארה"ב מובילה ביכולותיה בפער גדול על פני כל מדינה אחרת. גם רוסיה וסין מתקדמות בצעדי ענק בתחום הזה.

בישראל, למשל, יוצאים מזמן מנקודת הנחה שכל שיחה ביטחונית או מדינית בלתי מוצפנת מואזנת על ידי ארה"ב ורוסיה, וכנראה גם על ידי איראן וחיזבאללה. ואולם, יש לשער כי בשלב הזה, לאור הטכנולוגיות המתקדמות שפותחו בארץ ונחשפו על ידי תעשיות ההיי-טק כאן, ישראל ממקומת במקום השני והמכובד ביכולות ההאזנה שלה.

You might be interested also