במד"א נערכים לרעידות אדמה

ארגון החירום יערוך תרגיל מיוחד בטבריה אשר ידמה טיפול במצב של רעידת אדמה וטיפול בנפגעים

במד"א נערכים לרעידות אדמה

משאית החפק הלאומי של מד"א (צילום: דוברות מד"א)

כחלק מהיערכות מד"א לאסונות המוניים, בהם רעידות אדמה, ובעקבות רעידות האדמה שפקדו את אזור טבריה בשבועיים האחרונים, הוחלט במד"א על תרגיל מיוחד שיבחן את היערכות הכוחות ופעילותם במקרה של רעידת אדמה קשה. התרגיל המיוחד ייערך בעיר טבריה, שסמוך לה אותר מקור רעשי האדמה שפקדו את ישראל בשבועות האחרונים.

בסגרת התרגיל ייעשה שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר העומדות לרשות מד"א. כך, למשל, פתיחת התרגיל תתבצע באמצעות מערכת המתריעה בפני כוחות מד"א על רעידת אדמה מתקרבת, מציינת גם את מוקד הרעש ומעבירה הודעת ביפר עם הפרטים לכל צוותי מד"א ברחבי הארץ.עם קבלת ההתראה המיוחדת בהודעה במכשיר הביפר, ייצאו מיידית מוקדני מד"א מהמוקד המרחבי בטבריה ויתפסו מחסה. במקביל, כל שיחות המוקד, כולל קו החירום 101, יועברו למוקד חלופי, וכל ההפעלה המבצעית תתבצע ממשאית החפ"ק המיוחדת, שזהו לה התרגיל הראשון.

מידותיה של משאית החפ"ק הן 16 מטר אורך, 4 מטר גובה, משקל של 32 טון. יש לה גנרטור צמוד ומיכל דלק נגרר של למעלה מ-900 ליטר סולר. המשאית הורכבה במיוחד עבור כוחות מד"א, ומטרתה לתת מענה לכל אירוע גדול שעלול לעלות בחיי אדם. בין היתר, מצויידת המשאית המתקדמת במצלמות הנישאות לגובה של כ-19 מ' וחולשות על שטח רחב ביותר, מוקדי מד"א מלאים הוקמו בתוך החפ"ק ויוכלו לתת מענה לקריאות באזורי אסון שונים, חדר דיונים וישיבות המאובזר בקידמת הטכנולוגיה ועוד. מעל הכל, מאפשרת משאית החפ"ק לכוחות מד"א בשטח להשתמש ברשתות הקשר, ברשתות אלחוטיות וברשת האינטרנט גם במצבים שבהם הרשת קורסת, כפי שקורה באירועי אסון גדולים. כך, יוכלו כוחות מד"א להמשיך לפעול כמעט ללא הפרעה ובאופן היעיל ביותר להצלת חיים. המשאית הייחודית הורכבה באנגליה, על שלדת משאית DAF שנרכשה בהולנד. באנגליה, הרכיב צוות מקצועי ומיומן על המשאית מגוון מערכות טכנולוגיות ומערכות מחשוב- שהפכו את המשאית למוקד נייד, המאפשר מענה לכל תרחיש. את המשאית הייחודית לומדים כעת ארגוני הצלה בכל רחבי העולם, במטרה לשכפל את ההצלחה ולבנות משאית מסוג זה למקומות נוספים. על בנייתה של משאית החפ"ק הייחודית עמלו כוחות מד"א במשך ארבע שנים, והיא נבנתה כחלק ממסקנות הארגון לאחר אירועי אסון הכרמל.

במסגרת התרגיל, בחפ"ק המשאית יחל לפעול מוקד החירום של מד"א בטבריה – ואליו יגיעו השיחות הרלוונטיות מאזור התרגיל. המשאית אף תספק לכוחות מד"א הפועלים בשטח את האפשרות לעמוד בקשר רציף כל הזמן ביניהם כדי לוודא טיפול ופינוי יעיל של הנפגעים כביכול. במשאית החפ"ק המיוחדת, שהושקה לראשונה בשבוע שעבר, יפעל גם חדר מצב מיוחד בו יקיים מנכ"ל מד"א הערכות מצב, תתבצע הכוונת כוחות וייערכו שיחות וידאו-קונפרנס עם גורמים נוספים.

במקביל, על מנת לדמות ככל האפשר אירוע רעידת אדמה, יועלה לאוויר גם מסוק מד"א, שיסרוק את כל השטחים 'שנפגעו', וידווח עליהם למוקד מד"א במשאית החפ"ק. כך, יוכוונו הכוחות לאזורים הספציפיים, כאשר המצלמות המותקנות על תורן בגג משאית החפ"ק יעקבו אחריהם ויאפשרו מעורבות מלאה של הדרגים המפקחים על הנעשה בשטח.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין: "בעקבות רעידות האדמה האחרונות, אנו רואים לנכון שמגן דוד אדום, כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, יתרגל את כוחותיו למתן מענה מלא גם באסונות לאומיים, ובמצבים בהם מערכות התקשורת קורסות ונוצר כאוס. כך, נוכל להבטיח טיפול יעיל במידה ותתרחש רעידת אדמה קשה יותר. לשם ההיערכות, גייסנו את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם ורתמנו אותן לשורות מד"א. כך נוכל להוות את הכתובת המיידית עבור אזרחי ישראל גם במצבי אסון לאומיים".

במהלך אירועי הכרמל, נתקלו כוחות מד"א באתגרים רבים, אשר במרכזם עמד הקושי לעמוד בקשר רציף זה עם זה, ולתאם את הפעילות עם כלל גורמי החילוץ וההצלה שפעלו בשטח. עם תום אירועי השריפה בכרמל, התרכזו במד"א בבניית היכולות לטובת מענה מלא באסונות הלאומיים הבאים, והיום הוצגה לראשונה משאית החפ"ק המאפשרת עשייה מקצועית, איכותית, מלאה ורציפה לאורך זמן בכל מתווה של אסון אפשרי. "משאית החפ"ק הייחודית, אינה קיימת בשום מקום אחר בעולם. היא פסגת הטכנולוגיה, ומהווה מודל לגורמי הצלה נוספים בעולם, המבקשים ללמוד את יכולותיה. היא היחידה המסוגלת להעניק לכוחות בשטח את האפשרות להתנהל במוקדי אסון לאומי באופן מושלם- גם אם נפלו הרשתות הסלולריות, גם אם קווי הבזק מנותקים, גם אם כל מערכות הקשר קרסו לחלוטין. משאית החפ"ק מאפשרת לכל אחד מאנשי מד"א בשטח לפעול להצלת חיים- ללא הפרעה, כך שלאסון הלאומי הבא נגיע במוכנות מלאה ונוכל להפחית ככל הניתן את הנזקים בנפש. כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, מוטלת עלינו האחריות להמשיך ולהתחדש כל העת, לחשוב יצירתי, למצוא פתרונות יש מאין- על מנת שכל אחד ואחת מאזרחי ישראל יידעו שיש להם על מי לסמוך", אמר מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, באירוע ההשקה שנערך היום במתחם התחנה בת"א. בנוסף לחשיפת החפ"ק החדש נערכה במתחם התחנה בתל אביב תערוכת רכבי מד"א הייחודיים בהם רכב הג'יפבולנס, ניידות טיפול נמרץ מתקדמת, אופנוע טיפול נמרץ חדיש, רכינוע T3 המתקדם, אמבולנס המשאלות ורכבים נוספים. בתערוכה גם נחשף רכב יחודי נוסף, רכב הסבארבן של חברת שברולט, שהוזמן והורכב במיוחד עבור מד"א. הסבארבן הינו רכב חילוץ, המיועד להתמודד עם תנאי שטח קשים במיוחד ולאפשר הצלת חיים באזורים בהם נגישות לרכבי הצלה קשה מאוד. כך, יוכלו כוחות מד"א להגיע במהירות ולהעניק טיפול גם כאשר הנפגע נמצא בנקיק שהגישה אליו בלתי אפשרית לכלי רכב אחרים או בחוף הים שבו עבירות לכלי רכב רגילים קשה במיוחד.