משמעות צינור גז מאיראן לפקיסטן

גורמים פקיסטניים מספרים כי ההסכם לסלילת צינור גז מאיראן לפקיסטן, כולל גם נספח סודי המאפשר את סלילת הצינור גם עד לסין השכנה, דבר שעלול להשפיע על יעילות הסנקציות

משמעות צינור גז מאיראן לפקיסטן

פקיסטן הודיעה בתחילת השנה כי היא תחל בבניית הקטע הפקיסטאני של צינור הגז מאיראן לפקיסטאן, במקביל לבנייתו של בית הזיקוק האיראני בעיר הנמל גוואדר. ההסכם שיעזור לממשלה הפקיסטנית להתמודד עם המחסור באנרגיה, יעקוף את הסנקציות על תעשיית האנרגיה של איראן ואמור להכניס לקופתה של איראן כשבעה מיליארד דולר.

לדברי מקור פקיסטני ההסכם המייצר התנגדות עזה מבית ומחוץ, כולל גם נספח סודי המאפשר את סלילת הצינור גם עד לסין השכנה. הממשל האמריקאי מתנגד לפרויקט משום שהוא פוגע במאמצים האמריקאים לאלץ את איראן לזנוח את תכנית הגרעין שלה. וושינגטון אף איימה להטיל סנקציות כלכליות על פקיסטאן אם היא תאשר את העסקה. האזהרה האחרונה הגיעה מוונדי שרמן, תת-שר החוץ האמריקני ונציגת ארצות הברית לשיחות הגרעין שסיפרה בשימוע בקונגרס ב-4 באוקטובר כי " בפקיסטן בהחלט מבינים מה עמדתנו ומדוע נדרשות הסנקציות שלנו בעניין הצינור".

הסעודים החוששים גם הם מקריסת הסנקציות על איראן כמנוף לזניחת תוכניתה הגרעינית, מפעילים גם הם לחץ על ראש הממשלה הפקיסטני, נזאר שריף. לפקיסטנים קשרים הדוקים עם ערב הסעודית, אשר על פי דיווחים מממנת חלק גדול מתכנית הנשק הגרעיני של פקיסטן במשך השנים. שריף אף בילה שש שנים בגלות בסעודיה הודות למשא ומתן שניהל בית המלוכה הסעודי לשחרורו מהכלא בפקיסטן לאחר שהודח בהפיכה צבאית באוקטובר 1999.

שריף מתעקש שהצינור לא יפר את הסנקציות הבינלאומיות על איראן, ואומר כי על פי החוזה שנחתם על ידי הממשל הקודם באיסלמבאד, פקיסטן מחוייבת בחוזה להמשיך עם בנייתו של הצינור, או להתמודד עם קנס איראני בעלות של שלושה מיליון דולרים ליום.  באיראן מאמינים דווקא כי השיחות המחודשות עם המעצמות, יאפשרו בסופו של דבר לפקיסטן לקבל אור ירוק מארה"ב להסכם השנוי במחלוקת במסגרת "חבילת ההטבות" שהם דורשים ויתכן והם צודקים.

במידה וצינור הגז האיראני יורחב גם לסין השכנה, כפי שטוענים גורמים פקיסטניים ובהם אנשי עסקים שפועלים גם בארה"ב, תוכל איראן לספק גז טבעי למעצמה הסינית ללא צורך בשיגור מכליות הגז של חברת הספנות האיראנית הנתונות גם כך לסנקציות החונקות של המערב. לדבריהם, מכירת הגז לסין ולפקיסטן עלולה לאפשר לאיראן להשפיע על האינטרסים של המדינות האלה, גם ביחס לישראל וכמובן לאפשר לאיראן להמשיך במימון תוכנית הגרעין בצל הסנקציות הקיימות.