השבוע הגורלי בשטחים

פרשנות: על רקע ההחלטה על שחרור אסירים פלסטיניים נוספים, במסגרת המו"מ המדיני, במערכת הביטחון מעריכים כי השבוע יהיה מכריע בשאלה האם המצב ימשיך להידרדר או ישתפר
(צילום: AP)
לאחר רצף של שישה פיגועים חמורים בשטחים, במערכת הביטחון מעריכים כי השבוע הקרוב יהיה מכריע בשאלה האם המצב ימשיך להתדרדר לכיוון אינתיפאדה שלישית, או שכוחות הביטחון הישראלים והפלסטינים יצליחו להשתלט על הגל האלים. במרכזו של השבוע הזה אמור להיות שחרור של כ-30 אסירים פלסטיניים במסגרת "הפעימה השנייה" על פי ההסכם, שכלל חזרה למו"מ המדיני.

הממשלה צפויה הבוקר לאשר את רשימות האסירים המיועדים לשחרור, שיפורסמו ככל הנראה בשעות הלילה. השחרור עצמו צפוי להתבצע כעבור 48 שעות באישון לילה גם כן: לישראל אין עניין בתמונות של המון פלסטיני המקבל את פני האסירים המשוחררים. האסירים יגיעו לרמאללה תחת עלטה כבדה, אבל הראיס הפלסטיני, אבו מאזן, ידאג לערך לכבודם עצרת גדולה ביום שלמחרת, כמו ב"פעימה הראשונה". שחרור האסירים יכול להתקבל בשמחה מאופקת ברחוב הפלסטיני אבל מצד שני גם לגרום להתמרמרות כאשר יתבררו השמות ברשימת המשוחררים. היא לא תספק את הציבור הרחב. יתרה מכך – במקביל לשחרור האסירים צפויה ישראל להכריז על אישורי בניה מעבר לקו הירוק (הפעם, כפי הנראה, ברמת שלמה שבמזרח ירושלים). המהלך הישראלי יעורר גינוי בינלאומי ועוד מרמור בצד הפלסטיני.

לקראת השבוע המתוח, לא נרשמת בצה"ל היערכות מיוחדת. היקף הכוחות ביהודה ושומרון לא גדל. סבב החופשות השגרתי לא בוטל. עם זאת, בצה"ל ובשב"כ יודעים כי לאחר ארועי התקופה האחרונה המצב בשטחים נפיץ מאוד, הן מהצד הישראלי והן מהצד הפלסטיני. בצה"ל מתקשים לקבוע מהי המגמה שלאורה מתפתחים הדברים, שכן הנתונים שמגיעים מהשטח הם במידה רבה סותרים. כך, למשל, בסוף השבוע האחרון, עברו התפילות בפרשת "חיי שרה" בישוב היהודי בחברון ללא שום חיכוך עם הציבור הפלסטיני, אבל בשומרון הייתה מתיחות גדולה עקב מטען דמה שהושלך לעבר אוטובוס ישראלי ליד הכפר יעבד.

גם בבחינה של החודש האחרון, קשה להצביע על מגמה. מצד אחד רצף של שישה פיגועים קשים, כולל מעשי רצח וירי לעבר ילדה בישוב פסגות מעידים בברור על גל טרור, אך מאידך, במהלך שלושת השבועות האחרונים נרשמת ירידה עקבית במספר הפרות הסדר בשטחים. במערכת הביטחון העריכו בסוף השבוע האחרון כי ביהודה ושומרון יש "אווירה של טרור" שמקלה על מעשי רצח, גם כאשר הכוונה המקורית היא בכלל פלילית (עדיין לא פוענחו לגמרי כל הפיגועים האחרונים). נראה, כי מאחורי גל הפיגועים אין יד מכוונת – הרשות הפלסטינית אינה מעוניינת בגל טרור בעיתוי הנוכחי, והחמאס שמצוי במצוקה גדולה ברצועת עזה, אינו מצליח להבעיר את שטחי יהודה ושומרון משם.
בישראל מתרשמים כי פעילות כוחות הביטחון הפלסטינים בתקופה האחרונה היא אפקטיבית מאוד. מזה כשבועיים מנהלים ה"מנגנונים" מבצע מעצרים נחוש במחנה הפליטים בג'נין. שיתוף הפעולה עם כוחות הביטחון הישראלים מתקיים כסדרו. בסוף השבוע פורסם שהפלסטינים עצרו גם חוליית טרור באיזור חברון, שניסתה לפתח טיסן שיישא חומרי נפץ. בשורה התחתונה, נראה שגם השבוע הקרוב יעבור בלי דרמות גדולות בשטחים. בטווח הזמן הקצר לא "מריחים" אינתיפאדה. ואולם, בטווח של כמה חודשים יש מקום לדאגה גדולה. יש כמה וכמה תרחישים שיכולים להביא למצב חדש בשטחים, שלא יהיה דומה בהכרח לאינתיפאדה הראשונה (שהייתה "עממית" בעיקרה) או לשנייה (שהתאפיינה בטרור מסיבי ומאורגן).

המצב החדש יהיה ככל הנראה משהו באמצע - עליה בכמות הפרות הסדר, שילוו בפיגועים פה ושם. "האינתיפאדה השלישית" יכולה להמשיך להתפתח לאט ובהדרגה או לצבור תאוצה אם וכאשר שיחות השלום יגיעו למבוי סתום. פיגועים פלסטינים נוספים או מעשי התגרות של מתנחלים, כמו שריפת מסגדים, יכולים לזרז את התהליך גם כן. וזה התרחיש שממנו חוששים במערכת הביטחון יותר מכל: שאחד מתוך עשרות יוזמות ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה, לחטוף חיילים או אזרחים ישראלים – יצליח. בשנתיים האחרונות סוכלו עשרות ניסיונות חטיפה, אך המוטיבציה הפלסטינית לבצע את החטיפה הבאה עודנה גבוהה, ויש להעריך כי בשלב מסוים אחד הניסיונות עוד יצליח.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית