"10 אלפים יפוטרו מצה"ל ומהתעשיות הביטחוניות"

במערכת הביטחון מעריכים כי בעקבות הקיצוץ בתקציב ייאלצו כעשרת אלפים איש להיפרד ממקום עבודתם. דיון בנושא אמור להתקיים בקרוב
טנק מרכבה סימן 4 (צילום: דובר צה"ל)
מערכת הביטחון עומדת להציג בפני ראש הממשלה תחזית שלפיה אם לא יהיה שינוי בהחלטת הממשלה על גובה תקציב הביטחון, יפוטרו כ-10 אלפים אנשים מתעשיות הביטחון ומחברות שמספקות שירותים לתעשיות ביטחוניות – "לפחות פי שניים מאשר הפיטורים המדוברים בחברת 'טבע'".

לטענת גורמים במערכת הביטחון, הפיטורים יחלו כבר לפני סוף שנת 2013 ויכללו בנוסף לאלפי אנשי קבע גם אלפי עובדים בתעשיות הביטחוניות הגדולות ובמפעלים קטנים ובינוניים שמשמשים כקבלני משנה לפרויקטים שונים, וממוקמים ברובם בפריפריה. מערכת הביטחון, שמרכזת נתונים על גל הפיטורים הצפוי, לא התכוונה לחשוף אותם לציבור לפני הצגתם לראש הממשלה. ואולם, נראה כי הנתונים יעלו בדיון דרמטי שצפוי ראש הממשלה לערוך לגבי גובה תקציב הביטחון כבר במהלך הימים הקרובים.

לקראת הדיון הטעון חל נתק בין בכירי משרד הביטחון ובכירים במשרד האוצר – לראשונה מזה שנים. הצדדים אינם מדברים בינהם.

ראש הממשלה היה אמור לערוך את הדיון המכריע על גובה תקציב הביטחון כבר לפני כשבועיים, ואולם הוא נדחה, וייערך כנראה במהלך השבוע הזה. פערים בין עמדות משרד האוצר ומשרד הביטחון לקראת הדיון הם עצומים, כאשר במערכת הביטחון טוענים כי קיים פער של לא פחות מ-3.5 מיליארד שקל בין התקציב המינימאלי שדרוש להפעלת מערכת הביטחון בשנת 2014 ובין התקציב המתוכנן לפי החלטת ממשלה, שהתקבלה לפני מספר חודשים. לטענת אותם גורמים, מערכת הביטחון נערכה לקיצוץ תקציב של 3.5 מיליארד לעומת תקציב הביטחון בשנת 2012, בעוד שבפועל הקיצוץ הוא כפול ואמור לעמוד על 7 מיליארד. (בשנת 2013 הקיצוץ הוא נמוך יותר מאשר בשנה הבאה).

גורמים במערכת הביטחון טענו בימים האחרונים בדיונים פנימיים כי "הציבור אינו מבין את משמעות הקיצוץ שעומד על הפרק". במשרד הביטחון כבר הוכנה תכנית לביטול מאות הזמנות עבודה לפרויקטים שכבר יצאו לדרך, אם הקיצוץ התקציבי לא יצומצם. מדובר בביטול הזמנות של ציוד קשר, שירותים לצה"ל ופרויקטים שונים. כמו תמיד, טוענים במערכת הביטחון כי לא תהיה ברירה אלא לעצור את פרויקט טנק המרכבה ולבטל הזמנות מ-200 חברות המוערבות בו "בגלל שגובה הקיצוץ פשוט משתק את המערכת".

עוד נודע, כי במסגרת המאבק שצפוי על תקציב הביטחון נערך באחרונה דיון בהשתתפות בכירים במשרד הביטחון וראשי התעשיות הביטחוניות הגדולות, כולל יושבי הראש של אלביט מערכות, תעש, רפאל והתעשייה האווירית- החברות הביטחוניות הגדולות בארץ. סוכם כי מיקי פדרמן, הבעלים של אלביט מערכות (וגם של רשת מלונות דן), הוא שירכז את הנתונים אודות השלכות הקיצוץ על התעשיות הביטחוניות הגדולות, הקטנות והבינוניות, על מנת להציג אותם לדרג המדיני.

אך האם הדיבורים על פיטורי 10 אלפים אנשים הם מוגזמים? במערכת הביטחון טוענים שלא, ומתכוונים להציג לראש הממשלה נתונים על כך שקיצוץ תקציב הביטחון כבר מביא לפיטורי 5000 משרתי קבע מצה"ל, במסגרת מהלך שכבר החל. לעומת אלפי המפוטרים, יגוייסו כאלף אנשי קבע חדשים. המפוטרים הם ברובם מיחידות לוגיסטיקה ושריון שעומדות להיסגר. כעת טוענים במערכת הביטחון כי לנוכח הקיצוץ התקציבי העצום , יידרש צה"ל לסגור יחידות נוספות מעבר למה שכבר תוכנן, דבר שיביא גל פיטורים נוסף.

בנוסף לכך, בתעשיות הביטחוניות חוששים כי ביטול הזמנות עבור פרויקטים שכבר הוזמנו ויצאו לדרך, ועצירה מוחלטת של הזמנות חדשות, יביאו לצמצום כוח אדם דרסטי ומיידי גם בקרב מאות חברות המשמשות כקבלני משנה בפרויקטים השונים.

ממשרד הביטחון נמסר: "מערכת הביטחון מתמודדת בימים אלה עם חוסר תקציבי של למעלה משבעה מיליארד שקל, ושחלקו הגדול (כ-4.5 מיליארד שקל) אינו חלק מהקיצוץ שעליו החליטה הממשלה, אלא תוצאה של תוספות והתייקרויות שאינן תלויות ואינן בשליטת מערכת הביטחון. גם לאחר קיצוצים כואבים וצעדי התייעלות חסרי תקדים בצה"ל ובמשרד הביטחון, לא ניתן לסגור את החוסר התקציבי שנוצר. משרד הביטחון מקיים דיונים רבים עם משרד האוצר בניסיון להביא לפתרון שימזער את הנזק אשר עלול להיגרם למערכת הביטחון ולמשק כולו".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית