"חייבים לפתח יותר כרב"מים"

אלוף פיקוד מרכז לשעבר, האלוף (מיל') אבי מזרחי אומר כי צה"ל לא השכיל לפתח את תחום הכלים הבלתי מאוישים ביבשה. "לא התקדמנו בקצב מספיק טוב אל מול האיומים ולא הכנו את עצמנו לקראת השנים הקרובות", הוא מוסיף
האלוף במיל' אבי מזרחי, לשעבר מפקד זרוע היבשה ואלוף פיקוד מרכז, מכה על חטא בכנס הכלים הבלתי מאוישים הבינלאומי השניה ואומר כי "בבט"ש לא השתנינו ואנחנו לא מוכנים כהלכה". הכנס נערך זו השנה השנייה ברציפות ביוזמת "ישראל דיפנס" ועומד השנה בסימן "הפעלת מערכות בלתי מאוישות בסביבה מורכבת".

מזרחי אמר עוד כי "חייבים לפתח תורת לחימה חדשה שתביא לכך שהפטרול בגבולות ייעשה על ידי כלים בלתי מאוישים, אבל בשביל זה צריך ווקטור שלא קיים כרגע בצה"ל. המציאות תכתיב בסוף. אני מקווה שזה לא יהיה מאוחר מדי, ואני לוקח את זה גם על עצמי שלא קידמתי את זה מספיק כשהייתי מפקד זרוע היבשה ואלוף פיקוד מרכז".

הוא הוסיף ואמר כי "אנחנו פועלים בגבול עם אותה בט"שית שאיתה פעלנו לפני 20 שנה. אין חסם טכנולוגי, באוויר פיתחנו מערכים ותורות לחימה, ואת זה לא עשינו ביבשה. הטכנולוגיה נמצאת אבל לא עוסקים בפיתוח ביבשה. יש מעט כלים בלתי מאוישים ביבשה שיכולים "לגהץ" את הגדר על מנת למנוע חטיפה של מג"ד, תרחיש כמו שהרמטכ"ל תיאר לפני מספר ימים. ראיתי את הגבורה של טייס המסוקים במלחמת לבנון השנייה. אם אתה רוצה להשתמש בחי"ר שנכנס פנימה אתה חייב לדאוג שיהיו רובוטים ורכבים מתקדמים בלתי מאוישים שילוו אותם ויספקו להם ציוד.

"לא התקדמנו בקצב מספיק טוב אל מול האיומים ולא הכנו את עצמנו לקראת השנים הקרובות. צה"ל לא מאמין שהכלים הבלתי מאוישים היבשתיים יכולים לעשות את העבודה וזה חבל. בשביל לאפשר לצה"ל להתמודד עם האיומים, חייבים לעבוד על מערך משולב של כלים בלתי מאוישים אוטונומיים באוויר, בים וביבשה".

לכנס צפויים להגיע למעלה מ-2,000 איש. בכנס יקחו חלק בין היתר חברות דוגמת אלביט מערכות, רפאל, תעשיה אווירית, אירונאוטיקס, ווינדריבר, בלובירד, CTI, סקייספיאנס, אורבן, גילת ועוד, שיציגו מגוון של מערכות וכלים בלתי מאוישים מתוצרתן.

הכנס שם לעצמו למטרה לגבש תמונת מצב מערכתית-אסטרטגית של תחום הכלים הבלתי מאוישים באוויר, בים וביבשה, תוך קיום דיאלוג ושיתוף פעולה בין כלל הגורמים העוסקים בתחום, שיציגו את הקונספטים, האתגרים, ההיבטים הביטחוניים והמסחריים והטכנולוגיות פורצות הדרך בתחום, בדגש על מגמות ההתפתחות העתידיות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית