האם תהיה חטיפה לשטח סוריה

פרשנות של עמיר רפפורט בעקבות פיגוע נגד צה"ל בגבול רמת הגולן - הראשון מזה שנים


מפקדי צה"ל ואנשי מילואים, שהשתתפו בשבוע שעבר בסיור משותף לאורך גבול הצפון, עצרו ביום שלישי שעבר על אחד התילים וצפו בעין בלתי מזוינת בקרב קשה שהתרחש ממש לפניהם: במשך שעות ארוכות ירו כוחותה מורדים ונאמניו של בשאר אסד אלה על אלה. פצועים פונו משדה הקרב לעתים קרובות, קבוצות לוחמים מאולתרות ביצעו הסתערויות, מידי פעם נורה פגז או בוצע ירי מטנק סורי מיושן. לאחר שעות של לחימה לא הושגה הכרעה – הקרב נגמר פחות או יותר בתיקו.
 
המפקדים של צה"ל היו יכולים להביט באדישות בקרב הזה, אילו היה מתרחש בזירה רחוקה יותר, ואולם הסמיכות לגבול הישראלי לא הותירה כל ספק - במוקדם או במאוחר הלחימה תעבור גם לשטחנו. זה קרה דווקא מוקדם: כבר ביום  שישי, בפעם הראשונה מזה שנים, בוצע  פיגוע מכוון כנגד כוחות צה"ל הפועלים לאורך גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן. כך פחות עלה מתחקיר צה"ל שהסתיים בשבת.

 הפיגוע התרחש ביום שישי סמוך למגד'ל שמס, כאשר פיצוץ גדול פגע גרם נזק לחלק האחורי של רכב צה"לי. בקרב הכוחות לא היו נפגעים.

בצה"ל חקרו את מהות הפיצוץ ובשבת התברר מעל לכל ספק כי מדובר בפיגוע מכוון שבו הונח מטען בצד המזרחי של הגדר. עד כה, נחשבו הפיצוצים שאירעו בצד הישראלי של הגדר, כ"טעויות" שנובעות מהלחימה בין הפלגים בסוריה.  בעקבות הפיגוע המכוון, הקלישאות  בדבר "עליית מדרגה" נכנסו לשימוש, אבל הן אינן מבטאות את מלוא הדאגה – אילו פיגוע מעין זה היה מצליח יכול להיות שהוא היה מוביל לניסיון לחטוף חייל צהל אל תוך השטח הסורי. תזכורת: החטיפות שבוצעו לתוך שטח לבנון בשנת 2000 ובשנת 2006 התחילו מפיגועי גדר מתוחכמים רק מעט יותר, שבוצעו על ידי החיזבאללה.
 
וזו עוד סיבה לדאגה: מהצד הסורי של רמת הגולן הולכת ומתבססת בחודשים האחרונים אחיזה  משמעותית של פלגים המזוהים עם הג'יהאד העולמי ואלקאעידה. ככלל, כוחות האופוזיציה מונים גם ארגונים חילוניים, אבל דרום הגולן, בקרבת הכפר דרעא, נחשבת כבר איזור "ג'יהאדי" לחלוטין.

זירת הלחימה ברמת הגולן היא שולית ביחס למלחמת האזרחים המתחוללת במלוא עוזה בכל רחבי סוריה כבר למעלה משנתיים. ואולם, מי שחושב כי מדובר ב"חדשות חוץ" מבחינתנו ימשיך להתבדות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית