שר המודיעין החדש

רונן סולומון משרטט פרופיל של השר האיראני החדש לענייני מודיעין, איש של רוחאני שמחזיק גם בתואר הדתי "חג'ת אל-אסלאם"

ללא התייחסות תקשורתית מיוחדת ולאחר שמועמדותו הוצגה באוגוסט ללא התנגדות של המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, נכנס לאחרונה, ד"ר סייד מחמוד עלאווי (ובתוארו הדתי חג'ת אל-אסלאם מהדי עלאווי) לתפקיד שר המודיעין האיראני. עלאווי החליף את שר המודיעין הנוכחי חיידר מוסלחי.

השם מצלצל מוכר? סגן שר המודיעין לשעבר ומפקד יחידה 400 למבצעים מיוחדים בכוח "קודס" כיום הוא מג'יד עלאווי.יתכן וקיים קשר משפחתי.

עלאווי בן 59, יליד נאג'ף, ואיש מחנה רוחאני, כיהן עד לאחרונה כנציג של רוחאני בצבא ובו זמנית כחבר מועצת המומחים של ההנהגה, הגוף הפרלמנטרי הבוחר את המנהיג העליון ומפקח על פעולותיו. חברי מועצת המומחים נבחרים ישירות על ידי המצביעים לכהונה של שמונה שנים, ועלאווי נבחר מטעם העיר טהראן.

בעשור האחרון הוא היה אחראי על הפיקוח והפרסום של האידיאולוגיה הפוליטית של גופי הביטחון והצבא, מטעם המנהיג העליון.

הוא מחזיק בתואר דוקטור לחינוך תאולוגי, שאותו רכש באוניברסיטת קום ותארים בתורת המשפט שאותם רכש באוניברסיטת משהד. כמו כל שרי המודיעין, הוא גם עבר הכשרה בסמינר הדתי בקום ונושא בתואר הגבוה "חג'ת אל-אסלאם", לחכמי דת שיעים הפחותים בדרגתם מאייתוללות.

"חג'ת אל-אסלאם" נדרש לסיים את לימודיו שנמשכים מספר שנים בחאוזה (מדרסה שיעית) ולהיות מומחה במשפט אסלאמי, בקוראן ובחדית'. לאחר שסיים את לימודיו עלאווי שימש כמורה באקדמיה הצבאית "האימאם חומייני" של משמרות המהפכה, בפקולטה לתיאולוגיה באוניברסיטת טהרן, ובאוניברסיטת "צאדק אימאם", העוסקת בלימודי דת האיסלם.

בשנות השמונים הוא שימש כנציג מטה המהפכה האיסלמית האיראנית במפרץ הדרומי וכנציגו של האייתוללה חומייני במחוז לאמרד.

מעבר לתחום ההוראה, עלאווי פרסם כבר מחקרים בתחומים שונים כגון: תורת המשפט ביחסים בינלאומיים, הקוראן ויחסים בינלאומיים, כללי בידול של תורת משפט באימאם חומייני ועוד. כמו כן הוא גם שימש כעיתונאי ודובר המועצה והוועדה הפרלמנטרית לענייני הפנים.

עלאווי שאף שימש כיו"ר קבוצת הידידות הפרלמנטרית לענייני מרוקו וכווית, מנהל אתר אינטרנט על שמו, שבו הוא סוקר את קורות חייו תוך הדגשת העובדה כי הוא שולט בשפה האנגלית והערבית ונחשב כאישיות איראנית בכירה בעולם. אם להסתמך על נתונים שהוא מפרסם הוא נפגש בעבר עם מנהיגים שונים ממדינות רבות דוגמת: ערב הסעודית, טורקיה, ירדן, גרמניה, צרפת, קולומביה, הודו, תאילנד, אינדונזיה, סין, דרום קוריאה ועוד רבות נוספות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית