"צה"ל לא יודע להפיק לקחים"

ראש אמ"ן וראש המוסד במלחמת יום הכיפורים התעמתו היום שוב בכנס במכון INSS. לדברי ראש המוסד אז צבי זמיר, חלק מן הבעיות בן נתקל צה"ל במלחמת לבנון השנייה הן בעיות מממלחמת יום כיפורים שלא תוקנו
צבי זמיר (צילום: שי אלוני)
גם היום ארבעים שנה בדיוק לפרוץ מלחמת יום הכיפורים ממשיך העימות בין ראשי קהילת המודיעין באותה מלחמה - האלוף (מיל') אלי זעירא שהיה ראש אמ"ן התעמת בכנס במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב INSS עם יריבו ראש המוסד בזמן המלחמה האלוף צבי זמיר.

זעירא לא זכה לאהדה מהקהל וניסה להסביר מה עמד מאחורי ההתנהלות באמ"ן: "הקונספציה היא לא פרי דימיון, והסבירות הנמוכה היא פועל יוצא של הקונספציה. לא היה לנו מנגנון ללמוד את נפשו של המצרי. אם אני ואנשי המחקר היינו מבינים שהבעיה שלהם הייתה הבושה והכלימה ששניים וחצי מיליון יהודים שהגיעו מאירופה הביסו אותם בששת הימים, ומה שבוער להם זה להשיג ניצחון קטן כדי לעשות ממנו ניצחון גדול.

"בניגוד לתורת הביטחון לא גייסו מילואים. הטעות הראשונה שלי היא שלא הזמנתי את חיים גורי לצוות המעריכים שלי. אני פונה לדור המודיעין של היום: צריך שבאמן ילמדו את השירה והספרות כדי ללמוד את נפש העם שמולו אנו עומדים. הייתי הולך עם פתק בכיס עם חמש אותיות ׳ואם לא׳. אני נכשלתי בעניין הקונספציה ולא השתמשתי בפתק בכיס. לא נלחמתי מספיק על דעתי שצריך להקים קו הגנה על ההרים. זה לא היה חכם לשבת על התעלה. יצאנו למלחמת ששת הימים כי הצבא המצרי נכנס למרחב ההתרעה שלנו בסיני. הפכנו מרחב התרעה של שלוש מאות קילומטר לשלוש מאות מטר. צריך היה להעניק צל"ש למצרים על מבצע ההונאה שלהם. ״

ראש המוסד לשעבר צבי זמיר התקבל באהדה רבה יותר. "התברר לי שלא ממצים מהמקורות את מה שיש בהם. ראש המוסד היה בשביל אמ"ן לא יותר ממרגל. גיליתי שחלק מהידיעות לא עברו לרמטכ"ל דדו על פי שיקול אמ"ן. ידיעות בעלות ערך שהגיעו לאמ"ן לא הגיעו לקברניטים. אני לא מכיר נוהל כזה. מגיעה ידיעה מאיש צבא שמסביר מדוע הרוסים מפנים את אנשיהם ואומר שזו מלחמה והידיעה הזו לא הופצה. אין דבר קדוש מזה! את זה לא מעכבים! את זה מפיצים!"

זמיר לא חסך בביקורת גם על התנהלות צה"ל בשנים האחרונות "חלק מהבעיות של מלחמת לבנון השנייה הן בעיות מממלחמת יום כיפורים שלא תוקנו. צה"ל לא יודע להפיק לקחים. ההשתלמויות למילואים הם של חובבים. תקראו לי אם יהיה צורך".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית