אחראים להוציא לפועל פיגועים בחו"ל

רונן סולמון מצייר פרופיל של שני הבכירים בכוח "קודס"והמודיעין האיראני, שאחראים ככל הנראה לשליחתו והפעלתו של המרגל האיראני שנעצר בישראל לפני כשבועיים

מערכת הביטחון משחררת לראשונה את הפרופיל של שני המפקדים הבכירים ביותר במנגנון הפיגועים של כוח "קודס" והמודיעין האיראני.

מדובר בצעד חריג, בדומה לפרסום של השב"כ באפריל 2011, בו שחררה מערכת הביטחון את הפרופילים של בכירי מנגנון הפיגועים של החיזבאללה. צעד חסר תקדים זה הגיע בעקבות התרעות חמורות מפני תוכנית פיגוע נגד מטרה ישראלית בחו"ל, שתוכננה לצאת בתוך ימים. ההחלטה לפרסם את פרטיהם של המחבלים התקבלה בניסיון לעצור את המתכננים מלהוציא לפועל את תוכניותהם.

כעת, אלו הם תת-אלוף חאמד עבדאללהי, ראש אגף המבצעים בכוח "קודס" וסגנו, מג'יד עלוי, גם הוא בכיר בכוח "קודס" ששימש לזמן קצר גם ראש המודיעין האיראני. שניהם יחד חולשים על היחידה למבצעים מיוחדים (יחידה 400 על פי מקורות זרים) המופקדת על פעולות התנקשות וחבלה מחוץ לאיראן.

היחידה הוקמה לפני מספר שנים כדי להוציא לפועל תוכניות חיסולים ופיגועים כנגד מטרות ישראליות, סעודיות, אמריקאיות ואחרות, וכנקמה על חיסול מדעני הגרעין באיראן. מטרתה היה לתאם אתההכנות הנדרשות בין תשתיות האיסוף והלוגיסטיקה בעולם של משרד המודיעין האיראני וחוליות המפגעים של כוח "קודס".

חאמד עבדאללהי מוכר כמי שצמח בכוח "קודס" האיראני מתפקידי שטחבעיראק ובמדינות אפריקה עד לתפקידו הנוכחי. עבדאללהי היה גם בין המתכננים לפגוע בשגריר סעודיה בארה"ב באוקטובר 2011. בתוכנית הרצח היו מעורבים אדם בעל אזרחות כפולה אמריקאית-איראנית ומפקד בכוח קדס האיראני. בעקבות סיכול הניסיון, הוכנס שמו של עבדאללהי לרשימת הסנקציות על יחידים המעורבים בטרור.

מג'יד עלוי, צבר גם הוא את ניסיונו המבצעי במסגרת כוח "קודס"
האיראני, אולם מאוחר יותר הושאל למשרד המודיעין ועמד בראש האגףלתיאום מבצעי חוץ. בשנות ה-90 שימש כשמונה שנים בשליחות חשאיתבערב הסעודית וסודאן עד שזהותו נחשפה וגורש. בתחילת שנות ה-2000 עבר לפעילות במשרד המודיעין האיראני, עסק בעיקר בחקירות וכראשזירת ארצות ערב היה אחראי גם לקשרים עם ארגון החיזבאללה. מאוחר יותר שימש כסגן שר המודיעין וכראש אגף התיאום שלמבצעי החוץ עם זרועות המודיעין האחרים של איראן.

באפריל 2011לאחר שמינויו לשר המודיעין בוטל, הוא עבר ליחידה 400 למבצעיםמיוחדים שהוקמה על ידי יחידת המודיעין במשרד המנהיג העליון, עליה מופקד חברו הטוב,עלי אשגהר חג'אזי, כדי להוציא לפועלמבצעי פיגועים משותפים למשרד המודיעין וכוח "קודס". במסגרת זו הוא היה מופקד על תוכנית התקיפה שהשתבשה בבנגקוק ואף ביקר בבנגקוקבתחילת 2012 בזהות בדויה בשם חוסיין טהרני.

על שני הבכירים מפקד מתוקף תפקידו, קאסם סולימאני, מפקדכוח "קודס" אולם גם הוא כפוף ליחידה 101 לענייני מודיעיןוביטחון במשרד המנהיג העליון, שמאשרת את מבצעי החוץ עליהםממליצים הגורמים המקצועיים במנגנוני המודיעין.

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית