חשיפה: קיצוץ ענק בפרויקט "חץ 3"

לוחות הזמנים יידחו וייוצרו פחות טילים בעקבות קיצוץ של ארה"ב ומשרד הביטחון בפרויקט שאמור להיות מענה לטילי הגרעין האיראניים. משרד הביטחון: הנושא עדיין לא סוכם סופית"


למרות ההערכות כי איראן דבקה בתכניתה להשיג נשק גרעיני ואינה מתכוונת באמת לעצור את הפרויקט בהתאם לרוחות הפיוס שהיא משדרת, הוחלט בימים האחרונים על קיצוץ משמעותי בתכנית הטיל נגד טילים "חץ 3", שעשוי להיות המענה הישראלי לטילים האיראניים שישאו ראשי קרב גרעיניים.

הקיצוץ עלול להביא לדחייה בלוח הזמנים של הפרויקט ולהקטנת כמות הטילים שבהם תצטייד ישראל. ההחלטה מעוררת ויכוח נוקב, שמתנהל בימים האחרונים בתוך מערכת הביטחון מבלי שדלף  עד כה החוצה.

"מדובר בהחלטה חסרת אחריות ומסוכנת לביטחון ישראל", טענו גורמים ביטחוניים בדיונים הפנימיים.

פרויקט הטיל "חץ 3" מנוהל על ידי מנהלת "חומה" במנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) במשרד הביטחון. מדובר בפרויקט דגל משותף לארצות הברית ולישראל , שאמור להיות התשובה הישראלית כנגד טילי השיהאב המתקדמים שמפתחת איראן. טילים אלה יכולים להיות משוגרים מטווחים עצומים של למעלה מ-2000 קילומטר. הם חודרים את האטמוספירה במהירויות עצומות שמערכות ההגנה הוותיקות מתקשות להתמודד עימן.

בנוסף לכך, איראן מפתחת עבור טילים אלה ראשי קרב מתפצלים שנועדו להטעות את מנגנון הביות של ה"חץ 2" הוותיק. ה"חץ 3" אמור להיות שכבת ההגנה הישראלית הראשונה מפני טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח כבר מחוץ לאטמוספירה, כך שרק אם הוא נכשל יתבצעו ניסיונות יירוט גם על ידי טילי ה"חץ 2" (מבצעיים כבר  משנת 2000) ועל ידי אמצעים אחרים כמו טילי ה"פטריוט" האמריקאיים.

 הפרויקט החדש הושק לפני כשנתיים ומוערך במאות מיליוני דולרים בכל שנה, הממומנים במשותף על ידי הפנטגון בארצות הברית ועל ידי משרד הביטחון הישראלי. בנוסף, משמשים כספי מנהלת "חומה" לתחזוקה שוטפת של מערכות ה"חץ 2" ולשידרוג קבוע של הטילים הישנים.

בשנה האחרונה נעשו בישראל מאמצים אדירים כדי להאיץ את הפרויקטים של "חומה"י, אלא שבשבועות האחרונים חלה תפנית: תחילה הודיעה ארצות הברית על קיצוץ של 55 מיליון דולר בתקציב הפרויקט המועבר על ידה, וזאת  כחלק מקיצוץ רוחבי שכולל את כל תקציבי הממשל האמריקאי (שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, המליץ שלא להיאבק בקיצוץ הרוחבי שפוגע גם במערכת הביטחון הישראלית, בשל חשש כי התנגדות ישראלית לקיצוץ שמושת קודם כל על ארה"ב עצמה לא יתקבל יפה בדעת הקהל האמריקאית).

עתה מתברר כי ההחלטה האמריקאית לקצץ את תקציבי "חומה" לא לוותה בהחלטה ישראלית להגדיל את התקציבים שלה לפרויקט כדי לסגור על הפער, אלא להפך: גם משרד הביטחון הישראלי החליט לקצץ בעשרות אחוזים את תקציבי הפרויקט, וזאת לאור הקיצוץ הגדול שעליו הוחלט בממשלה בתקציב הביטחון.

 יצוין, כי לנוכח הקיצוץ, משרד הביטחון מתכוון לבטל בקרוב גם הזמנות לפיתוח ולרכש אמצעי לחימה, שלגביהם כבר יצאו הזמנות עבודה בעבר. ביטול ההזמנות עלול להסתכם במיליארדי שקלים, שכן משרד הביטחון נערך מראש לקיצוץ כולל בסך 4 מיליארד שקלים בתקציבו בשנים  2013 ו-2014, בעוד שבפועל עומד הקיצוץ על 7.5 מיליארד שקלים.
 
ביום שישי, לאחר שובו מדיוני האו"ם, יערוך ראש הממשלה דיון מכריע על תקציב הביטחון בהשתתפות כל ראשי מערכת הביטחון הישראלית.

 ממשרד הביטחון נמסר בתגובה:  "תקציב מנהלת 'חומה', כמו כל תכנית העבודה של צה"ל ומשרד הביטחון, עדיין לא סוכם סופית. בימים אלה מתקיימים דיונים עם משרד האוצר בנושא תקציב הביטחון זאת בשל הבור התקציבי שנוצר עקב אישור תקציב הביטחון.  במסגרת זו מבוצעים מהלכים שונים לקיזוז חלק מהסכום החסר לפעילות בפרויקטים השונים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית