6 מטוסי V-22 בישראל

התקדמות משמעותית במגעים לקליטת המטוס מתוצרת בואינג בחיל האוויר. עד סוף 2014 ישראל צפויה להחזיק בשישה מטוסי V-22

עד סוף שנת 2014 יגיעו לחיל האוויר הישראלי שישה מטוסים מסוג V22 - כך מעריכים גורמים ביטחוניים לאור התקדמות המגעים עם יצרנית המטוס, חברת בואינג, ועם חיל האוויר האמריקאי. סוג מטוס זה משרת בחילות האוויר והים של צבא ארה"ב מאז 2007, וישראל עתידה להיות המדינה הזרה הראשונה שתחזיק בו.

הכוונה להצטייד במטוס החדיש היא חלק מחבילת סיוע מיוחדת שאמורה לפצות את ישראל על עסקה ענקית בין התעשיות האמריקאיות לערב הסעודית, ולהבטיח את המשך יתרונה הטכנולוגי היחסי. חבילה זו כוללת גם מכ"מ חדיש למטוס F16 ופצצות מתקדמות, כל זאת זאת מעבר למטוס הקרב העתידי F35, שמכל מדינות המזרח התיכון יימכר רק לישראל ויתחיל להיקלט בחיל האוויר בשנת 2016.

מטוס ה-V22 נחשב יוצא דופן בכל קנה מידה; למעשה, מדובר במטוס שהוא גם מסוק - תוצר משותף של בואינג, שבונה את הגוף, ושל חברת ההליקופטרים בל, שבונה את החלק ה”מסוקי”, שכולל מדחפים. במטוס-מסוק קיים מדחף בעל ציר משתנה (טיטל רוטור), ומנועיו מגיעים מרולס-רויס.

לדף הפייסבוק של ישראל דיפנס - לחצו כאן
https://www.facebook.com/israeldefense

יכולותיהם של שני סוגי כלי הטיס משולבות במטוס – המראותיו ונחיתותיו מתבצעות תמיד באופן אנכי, כמסוק, כשלאחר המעבר ל"מצב מטוס", יש ביכולתו להגיע למהירות מרבית של 565 קמ”ש ולגובה טיסה של 25 אלף רגל. מעבר לכך, הוא מיועד לשאת 24 לוחמים בישיבה או 32 בעמידה, או לחלופין - מטען במשקל של כ-6 טון.
נכון לימים אלה המטוס קיים בשתי גרסאות - אחת משמשת את המארינס האמריקאי והאחרת - את הכוחות המיוחדים. במבט כללי, קשה להבחין בין הדגמים, וההבדל העיקרי נמצא במערכות המכ”מ, שרובן אינן נראות מבחוץ. יתרון נוסף של ה-V22 הוא היכולת לפעול משדות תעופה שמסלוליהם נפגעו מפצצות או מטילים.

במהלך חודש יוני טסו שר הביטחון משה יעלון ופמלייתו במטוס V22 שהמריא ונחת בפנטגון. מקורות ישראליים מגלים, כי בימים אלה נידונים הפרטים הסופיים של הסכם הרכישה או החכירה של הכלי.

המטוס צפוי לשרת בחיל האוויר לצד מטוס התובלה הוותיק יסעור (סיקורסקי), שנמצא בצה"ל כבר 45 שנים ועתיד להישאר מבצעי לפחות עד 2025,  ולצד מטוסי "הרקולס" (c-130j) שהחלו להיקלט בחיל בשנת 2013. אגב, לצורך קליטתם שינתה אחת מטייסות חיל האוויר את ייעודה ועברה הסבה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית