מעגלי אבטחה לקויים

רמ"ד לוטר בצה"ל לשעבר, אבי קפון, על דרכי הפעולה שבהן יכל לנקוט מערך האבטחה הקנייתי בכדי למצמצם את היקף הנפגעים

מעגלי אבטחה לקויים

כשרואים את מה שמתרחש בקניה בימים האחרונים ניתן לחוש תחושת רווחה שחיים במדינה כמו מדינת ישראל, שבה יש ערך לחיי אדם ושמשקיעה כספים רבים בכוחות אבטחה, כוחות התערבות מהירה וכוחות השתלטות.

המראות מקניה מזכירים מאוד את מתקפת הטרור במומביי – בלגן, כאוס, כוחות לא מיומנים (יחסית לישראל ומדינות מערביות נוספות) וכתוצאה מספר הרוגים ופצועים רב.

כשבוחנים את המצב בקניה כעת, כדאי להתייחס למספר נקודות מרכזיות: ראשית מבחינת האבטחה המקדימה - מדינה הנמצאת תחת איום של טרור דואגת לאבטח בצורה קבועה מקומות הומי אדם. האבטחה צריכה להיות מורכבת ממספר מעגלים והיא מתחלקת לאבטחה לא חמושה וחמושה.

הנוכחות של כוחות האבטחה משפיעה באופן משמעותי על התמודדות עם פיגוע דוגמת הפיגוע בקניה שעד עתה גבה מחיר של עשרות רבות של הרוגים. צריך לחשוב על מצב שבו מערך אבטחה כזה היה מבחין מבעוד מועד בהתארגנות של חמושים שנעים לכיוון הקניון או לחילופין בנסיון חדירה של מפגעים ואמצעי לחימה. במקרה כזה היה ניתן לפנות את הקהל בקניון לכיוון השני ממנו חדרו המחבלים ובמקביל לייצר לחימה משמעותית מכיוונים שונים ובאמצעי נשק שונים, ובכך להפחית באופן משמעותי את הצלחת הפיגוע. פעולה אגרסיבית של כוחות אבטחה הנמצאים במקום הפיגוע ומגיבים באופן מיידי, מקשה מאוד על המחבלים להגיע למצב של "בני ערובה".

לעמוד הפייסבוק של ישראל דיפנס - לחצו כאן 
https://www.facebook.com/israeldefense

שנית כוחות התערבות - לכוח התערבות מהירה, כגון היס"מ בישראל, המגיע למקום הפיגוע יש משימה חשובה ביותר בשניות הראשונות של ההתרחשות וזה להחליט האם מדובר באירוע הריגה או "הקרבה" או שמע מדובר באירוע בני ערובה. איך עושים את ההבחנה וכיצד יש לנהוג?

כאשר שומעים קולות ירי ורואים גם את המחבלים אזי התגובה פשוטה - חתירה למגע אש באופן מיידי ולחימה ישירה בין המחבלים ללוחמים. כל שניה שבה אזרחים מתמודדים עם אש המחבלים ולא כוחות הבטחון תביא להרוגים נוספים. מצב נוסף הוא כאשר שומעים קולות ירי ולא רואים את המחבלים אך כן רואים אזרחים בורחים מהמקום. במקרה כזה יש לחתור שוב למגע אש באופן מיידי, אך התגובה תהיה יותר מורכבת שכן יש לתמרן בעזרת חוש השמיעה והראיה עד להגעה למקורות הירי. בין היתר האפשרויות ניתן "להקפיא את המצב", להערך לפריצה ולהתארגן להגעת יחידות משתלטות שלהן כלים להתמודד עם מצבים מורכבים מאוד ועוד. מטבע הדברים רצוי לא לפרט יותר מדי בנושא ההשתלטות ולהסתפק בעובדה שבאמצעות יחידות אלו ניתן להתמודד עם מצבים מורכבים במיוחד.

בשלב הזה נראה כי כוחות הביטחון בקניה חוו קשיים וכשלים רבים. בהמשך, כאשר יהיה בידינו יותר מידע, נוכל לנתח בצורה מקצועית יותר את תגובת הכוחות באירוע זה.

אבי קפון שימש בעברו רמ"ד לוטר בצה"ל, מדריך ראשי בבית הספר לאבטחה של רשות שדות התעופה ומנכ"ל ומדריך ראשי במרכז האולימפי לקליעה "עילית". כיום הוא הבעלים של חברת האבטחה KAPON DEFENSE שעוסקת בהדרכות ירי ולחימה.

You might be interested also