חדש: מערכת "קרקע בטוחה"

מיועדת לתיאום אימונים באש
מערכת ממוחשבת חדשה שנקראת "קרקע בטוחה" ופותחה על ידי חט"ל בזרוע היבשה תסייע לתאם בין הכוחות המבקשים להשתמש בשטחים לבין המרכז לתיאום אימונים באש (מתא"ם). השימוש ברשת החדשה מקצר משמעותית את הזמן הנדרש לתיאום שטחי אימונים, משפר את הבטיחות ותורם לניצול יעיל של שטחי אש.

כיום יחידה שמבקשת לתאם אימון יכולה לעשות זאת רק באמצעות המערכת, כאשר בעבר היה צריך להגיע פיזית לפיקוד בכדי לתאם אימון והתהליך היה ארוך ומסורבל. בנוסף לא הייתה קיימת שפה משותפת והיה קושי בבקרה, שליטה, מיצוי וניצול שטחי האש.

המערכת החדשה יודעת להתריע כשיש אימונים מתנגשים שתואמו לאותו שטח אש, וכך למנוע פגיעה בחיי אדם. המערכת יודעת להתריע כשיש אימונים מתנגשים שתואמו לאותו שטח אש, וכך למנוע פגיעה בחיי אדם.

המתא"ם, הפועל באמצעות המערכת, מצוי בכל פיקוד מרחבי ואמון על הטיפול הכולל בסוגיית ניהול ותיאום שטחי האש. לדברי רמ"ד שטחי אש במחלקת האימונים של זרוע היבשה, רס"ן דוד פסטין "שטחי אש הם משאב יקר, וכיום כ-30 אחוזים משטחי מדינת ישראל הם שטחי אש. למרות זאת, יש המון יחידות שצריכות את שטחי האש ומעט שטחי אש פנויים. פעם היחידות היו פונות למתא"ם באמצעות פקסים, מיילים והייתה נדרשת הגעה פיזית למקום לשם חתימה על טפסים"

יחידות שרוצות להתאמן מוסמכות להיכנס למערכת באמצעות שם משתמש וסיסמא, ולתאר את שטח האש המבוקש על מפה מובנית, משם הנתונים עוברים למתא"ם, הבוחן את הבקשה, מוסיף הנחיות ומעביר את המידע הלאה אל תיאום מול גורמים נוספים. הכל בתוך כמה שעות.

מערכת "קרקע בטוחה" החלה לפעול לפני כשבועיים בפיקוד הדרום, ויחידות רבות הספיקו להשתמש בה עד כה. בתי הספר המקצועיים של זרוע היבשה – ביה"ס לשריון, ביה"ס לאיסוף קרבי וביה"ס להנדסה צבאית צלחו את השימוש במערכת, כמו גם יחידות מיוחדות רבות – יחידת שלדג, 669 ואפילו סיירת מטכ"ל. 

תהליך ההטמעה של המערכת מתנהל בשבועות האחרונים בכלל צה"ל, והיא צפויה להיכנס לפעילות מלאה גם בפיקוד המרכז ובפיקוד הצפון תוך מספר חודשים.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר צה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית