לוחם בן 100

בן ציון סולומין הוא בין האנשים המעוטרים ביותר בשליחות הישוב בארץ ומהיחידים ששירתו גם באצ"ל וגם בהגנה

מעטים האנשים במדינה שזוכים להגיע לגיל תלת ספרתי, לשבת בכורסא, ולהיזכר איך קמה המדינה הזו. בן ציון סולומין אשר יחגוג החודש 100 שנים, העביר כמעט מחצית משנות חייו בשדה הקרב.  די לעלעל באלבומיו ובספרו, כדי להבין שהאיש פשוט "לחם למען המולדת". 

הוא נולד בלטביה בעיר דבינסק. בעודו ילד, הוא נפגע כתוצאה מירי במהלך המהפכה הרוסית (1917). בזמן מלחה"ע הראשונה הוגלו הוא ומשפחתו אל קזאן, שם סבלו מגל של אנטישמיות ורעב, וכך איבד בן ציון את ששת אחיו ואחיותיו כמו גם את  סבתו.

בן ציון עלה ארצה בשנת 1934, והצטרף לפלוגת עבודה של ביתר ולאחר מכן, השתתף בעבודה העברית, למד  קרב פנים אל פנים עם מקלות ושימש כשומר ראשו של זאב ז'בוטינסקי. בשנת 1938 השתתף בעליה ההיסטורית לחניתה כנוטר ובהגנה על מבצעי ביצורי גדר הצפון במסגרתו הוקמו גם תחנות הטיגארט בצפון.  אז הוא לא שיער שכעבור 15 שנים יצטרף למשמר הגבול אשר חרט על סמלו את מצודת הטיגארט.

הוא השתתף בקרבות מלחמת העולם השנייה ביוון - כחייל בריטי, וגם שם חטף כדור, רק שהוא הותיר צלקת שמלווה אותו עד היום. עם סיום המלחמה, הצטרף לאצ"ל ולהגנה, ולאחר מכן לפלוגת העבודה ולנוטרות. בן ציון הוא גם האדם המעוטר ביותר בשליחות הישוב בארץ ומהיחידים ששירתו גם באצ"ל וגם בהגנה. הוא השתתף במלחמת השחרור ולאחריה התגייס למשמר הגבולות – שהפך מאוחר יותר למשמר הגבול.  במהלך שירותו  במג"ב השתתף  במבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים.

במהלך כל שנות שירותו קיבל בן ציון סולומין עיטורים ואותות רבים, כגון אות האצ"ל, אות המשמר - על שירותו בנוטרות, אות ההתנדבות לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, אות הלוחם בנאצים, ואות ההגנה.את הרשימה המכובדת הזו, משלימים אותות ועיטורים שהתקבלו במסגרת שירותו במשמר הגבול: אות הקוממיות (מלחמת השחרור), אות מבצע קדש, אות מלחמת ששת הימים, אות מלחמת ההתשה, אות מלחמת יום הכיפורים, על"ה - עיטור לוחמי המדינה, ואות השירות המבצעי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית