התקדים בהסכם האמריקאי-רוסי

ישראל שחשה על בשרה איומים צבאיים קיומיים חייבת לתמוך בהסכם האמריקאי-רוסי, בהשלכותיו לגבי אירן, ובהיותו תקדים לפתרון סכסוכים בדרכי שלוםההסכם האמריקאי-רוסי כתקדים לפתרון סכסוכים בדרכי שלום

היום נחתם הסכם אמריקני-רוסי לפירוק סוריה מנשק כימי. ההסכם מספק דרך חדשה ולא אלימה לפתרון סוגית הנשק הכימי בסוריה, לפתרון סכסוכים בין מדינות, וחשוב ביותר, לישראל וארה"ב, בעל השפעה משמעותית על אירן והפרויקט הגרעיני שלה. כבר נשמעים קולות שמתנגדים להסכם ודורשים פעולה צבאית; החל מסנטורים שמרניים כמו מקיין וכלה במנהיגים ישראליים שעדיין שומרים על אנונימיות. ישנם יתרונות לפעולה צבאית הנובעים מחשדות שסוריה ורוסיה ישתמשו בהסכם כדי להרוויח זמן, להחליש את הלחץ האמריקאי ולדחות פעולה צבאית.

מערכה צבאית עלולה להיות מסוכנת ולא מוסרית; קל להתחיל בה אך קשה לסיימה., כי צריך רק צד אחד לפתיחה אך לפחות שניים שיסכימו ביניהם להפסיקה. יש לזכור כי חלק גדול מהעימותים הצבאיים מסתיימים במו"מ, בהסכם ובפשרה, בדומה לעימותים שאינם אלימים.

החשיבות הגדולה ביותר של ההסכם האמריקאי-רוסי הוא אופי ומידת השפעתו על הפרויקט הגרעיני האיראני. כדי לבחון זאת יש להצביע על מאפיינים עקריים של ההסכם האמריקאי-רוסי. ההסכם מאפשר למועצת הביטחון ולאספה הכללית של האו"ם לקבוע החלטות מוסכמות. הוא מוביל לתהליך קצר יחסית ן מספר חודשים של פירוק הנשק להשמדה המונית שבידי סוריה, והוא מהווה תקדים להסכמים אחרים כמו בסוגיה האיראנית.

ישנם אישים בקונגרס האמריקאי ובממשל הישראלי אשר סוברים כי הויתור הזמני לפחות של נשיא ארה"ב על מערכה צבאית מחליש את מעמדה הבין לאומי, ומחזק את אירן להמשיך את פיתוח הפצצה; ברם מומחים ואנשי ממשל אחרים סוברים ששיתוף הפעולה הרוסי חושף את מעמדה והשפעתה של ארה"ב שלא נזקקה לשימוש במערכות נשק כמו-F-16, M-16, M-1  כדי להשיג את מטרותיה. יחד עם זאת אסור להיות נאיביים ולהעריך שההסכם יבוצע ככתבו וכלשונו ללא לחץ אמריקאי נוסף. בחינת שפת הגוף של שני שרי החוץ במסיבת העתונאים חשפה את אי הנוחיות של שר החוץ הרובי לאברוב כאשר שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי נקט בשפה ברורה וקשוחה.

הערכה מבוססת של תוצאות ההסכם שנחתם זה עתה דורשת פרק זמן מסוים ואולם על בסיס הנחה שתהיה הצלחה, כל המעורבים בסוגיה האיראנית יפיקו כמה לקחים שיעודדו השגת הסכם דומה. נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל מעדיפים להשיג את עצירת אירן בלי להיזקק לכוח. איראן למרות גודלה ועמידותה הכלכלית עד עתה, תתקשה להתמודד עם ברית לא-רשמית בין ארה"ב לרוסיה והסכם דומה להסכם לפירוק מרצון של סוריה מנשקה הלא קונבנציונלי.

כותב המאמר תומך בעקביות בחלופות למערכה צבאית. ישראל שחשה על בשרה איומים צבאיים קיומיים חייבת לתמוך בהסכם האמריקאי-רוסי, בהשלכותיו לגבי אירן, ובהיותו תקדים לפתרון סכסוכים בתהליכים דיפלומטיים ובדרכי שלום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית