הנשיא אובמה השיג את מטרתו

פרשנות של האלוף (מיל') שלמה גזית: "דווקא האיום במכה הצבאית החל לגולל מהלכים ויזמות אשר ספק אם היו מושגים אילו נורו כמה עשרות טילי טומהוק"
President Barack Obama with his national security advisors to discuss syria - White House/Pete Souza

מלחמת האזרחים בסוריה מתנהלת מזה למעלה משנתיים. ארה"ב, למודת הניסיון, איננה יודעת ניצחונו של מי מן הצדדים עדיף מבחינתה ועדיף לאזור ולעתידה של סוריה עצמה. זה היה גם הרקע להחלטה שקיבל הנשיא - לא להתערב בלחימה.

החלטה אסטרטגית זו עדיין הותירה דאגה - בידי מי ייפול המאגר העצום של הנשק הכימי שבידי הסורים אם יקרוס המשטר הקיים והריכוזי של בשאר אסד, ודאגה זו היא שהולידה את התוויית ה'קו האדום' שהזהיר מהפעלת הנשק הכימי במהלך הלחימה.

בשאר אסד הפעיל את הנשק הכימי שבידו. מצב הלחימה אילץ אותו להתעלם מן האיום האמריקאי. ואף על פי כן העדיפה וושינגטון שוב ושוב להעלים עין. הירי בפרברי דמשק לפני כחודש, 1400 האזרחים ההרוגים, לא הותירו ברירה, והנשיא אובמה נקרא לממש את איומו. למן הרגע הראשון הבהיר כי מטרת הפעולה היא צעד צבאי שמכוון למנוע הפעלה חוזרת של נשק כימי בידי המשטר.

יחד עם זאת הודיע כי ארה"ב איננה מתכוונת להתערב במלחמת האזרחים או לקבוע את עתידה של המדינה. ארה"ב לא תפעיל לוחמים על אדמת סוריה הפעולה הצבאית תוגבל בזמן לימים בודדים. הודעה זו הולידה מהומה רבתי - כיצד מונעים את התקיפה האמריקאית.

אינני מתכוון להיכנס כאן לצעדים, ליזמות ולהכרזות הרבות שהושמעו בשבועות האחרונים, ומכל הצדדים. ובכל זאת, ההתעסקות הבלתי פוסקת באלה מפריעה לראיית העיקר. בשלב זה - חובה לקבוע כי הנשיא אובמה השיג את מטרתו. דווקא האיום במכה הצבאית החל לגולל מהלכים ויזמות אשר ספק אם היו מושגים אילו נורו כמה עשרות טילי טומהוק לעבר מטרות בסוריה. 

מחד, גם ללא התקיפה בסוריה, ואולי דווקא בשל הוויתור על התקיפה, אין בשלב זה חשש כי המשטר הסורי יעז לשוב ולהפעיל נשק כימי במלחמתו במתקוממים. הפעלת הנשק הכימי במצב הקיים תיתן לארה"ב יד חופשית להגיב במכה צבאית, ככל הנראה אף ביתר עצמה. ודעת הקהל האמריקאית והעולמית תעמוד במקרה זה מאחורי הנשיא ותגבה את צעדו.

מאידך, המכבש שהופעל בשבועות האחרונים על וושינגטון שלא להנחית את המכה הצבאית הביא את דמשק ואת תומכיה ברוסיה ובאיראן להעלות יזמות יוצאות דופן, יזמות שאיש לא היה מעלה אותן על הדעת לפני המשבר, יזמות לפיקוח ולפרוק הנשק הכימי המצוי בידי המשטר. זהו הישג שלא היה מושג אילו הונחתה המכה הצבאית שתוכננה. זהו מאזן ביניים.

המערכה היום איננה על מניעת הפעלתו של הנשק הכימי אלא על העברתו מידי המשטר הסורי לפיקוח בינלאומי ואולי אף לפירוקו ולהשמדתו. כך נפתח פרק חדש, ועל יעד אסטרטגי שונה אשר איש לא העלה כוונה להציגו קודם לכן. איננו יודעים כיצד יתפתחו הדברים, אך ראוי להזהיר כי עמידה אמריקאית על תביעת המקסימום עלולה למוטט את ההישג שהושג עד כה.

סיכומו של דבר, עודנו רחוקים מלברך על המוגמר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית