"רעם ביום בהיר"

סגל הפיקוד של צה"ל השתתף בכנס לציון 40 שנה למלחמת יוה"כ
הרמטכ"ל בפני הפורום. צילום: דו"צ

סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל התכנס ביום שני בבסיס חיל האוויר בפלמחים, ליום עיון לציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. ביום העיון שהתקיים בהובלת המכללות הצבאיות נכחו נשיא המדינה, שמעון פרס, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, פורום המטה הכללי וכלל הקצינים מדרגת תת-אלוף ומעלה. בין ותיקי המלחמה שדיברו בפני דור הקצינים הנוכחי היו גם תא"ל יעקב אבן ותא"ל דוביק תמרי.

נשיא המדינה פתח את הכנס לציון 40 שנה ליום כיפור, ובפתח דבריו ציין את המחיר הכבד ששילמה מדינת ישראל ואת רוח הלחימה של המפקדים והחיילים שהיו מוכנים לסכן את חייהם בכדי להציל ולהגן על מדינת ישראל.

הנשיא פרס סקר בפני הכנס את שרשרת המחדלים בקבלת ההחלטות, ערב יום הכיפורים, והדגיש את הזלזול העמוק ששרר בכל הדרגים באשר ליכולותיו של האויב והעיוורון המדיני שלא אפשר משא ומתן ופשרה. מתוך המסקנות הכואבות, פרש הנשיא את חזונו בנוגע לחיזוקו של צה"ל בעתיד והימנעות מחזרה לטעויות העבר.


שר הביטחון, אמר כי  "מלחמת יום הכיפורים הייתה רעם ביום בהיר. בדרג הבכיר הייתה אז תרבות של 'אני ואפסי עוד', של עריצות מחשבתית, של מי שחושב אחרת מרגיש מושפל לאחר מכן. כל אחד מאיתנו צריך לשמור על צניעות, להיזהר מאופוריה שלאחר הצלחות ולעודד תרבות של הטלת ספק וביקורת. לחשוב מחוץ לקופסא גם אם מישהו למעלה חושב אחרת".


הרמטכ"ל אמר : "את מלחמת יום כיפור עלינו ללמוד אל מול האירועים שהתרחשו לפני ואחריה, להפיק שוב ושוב את הלקחים הנדרשים בכל הרמות ולבצע שינויים אמיצים בעיתוי הנכון על מנת שלא נפגש עם מציאות לא מוכרת כשאנו לא מוכנים. עלינו לבחון את סבירותו של כל תרחיש העומד לפתחנו כסביר ולדעת לפעול בגמישות ובנועזות גם מול אתגרים מוכרים. במבט מפוכח על תוצאותיה של המלחמה, אנחנו מבינים כי לשמור על הצבא כצבא העם, בשביל העם. "

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית