חובת תקיפה אווירית

ניתוח של רונן סולומון: דחיית המהלומה הצבאית על סוריה תחייב את צבא ארה"ב לתקוף גם באמצעות הפצצה אווירית על מנת לפצח הבונקרים התת קרקעיים שאליהם הועברו אמצעי לחימה מתקדמים
בתצלום הלויין:משמאל מתקן תת קרקעי לאחסון טילים וראשי קרב כימיים/ צפונית לא.ת. אדרה בדמשק, סוריה

בשבוע האחרון, טענו גורמי הביטחון בארה"ב כי תזמון מבצע הענישה כנגד מטרות צבא סוריה וסמלי השלטון או בעיקר מפקדות השלטון החולשות על ארסנל הנשק הלא קונבנציונאלי, לא ישפיע על מטרות המבצע וכי המבצע יכול לצאת לפועל גם בעוד חודש.

מידע זה שמסרו אדריכלי התקיפה נכון בהנחה שבארה"ב, תכננו מראש לעשות שימוש במטוסי קרב ולא רק באמצעות ירי מאסיבי של טילי טומהוק מששת משחתות הצי המשייטות במזרח הים התיכון.

בסוריה, החלו לשנע אמצעי לחימה מתקדמים ובהם כנראה גם ראשי קרב כימיים מהבונקרים הרגילים אל תוך מתקנים תת קרקעיים הפרוסים באזור, כבר ברגע שהבינו כי התוכנית לתקיפה מתגלגלת לעברם בהתראה של ימים, תכלול מין הסתם את כל המרחב בו פעלה חטיבה 155 שהיתה אחראית לירי הרקטות הכימיות על פרבריה המזרחיים והמערביים של דמשק.

חטיבה 155 חולשת בגזרת דמשק על שורה של מחסני טילים וארטילריה המסוגלים לשאת גם ראשי קרב כימיים. בשיגרה רוב התשתיות פרוסות או מאוחסנות בבונקרים חצי גלויים אולם לעת מלחמה, בנתה סוריה בסמוך לבסיסים, גם מתקנים תת קרקעיים בעומק ההר הדומים במאפייניהם לאלו שבנתה איראן ליד העיר קום על מנת לשמר את מתקניה הגרעיניים במרחבים המוגנים מפני תקיפה. הדימיון אינו מקרי, רוב התשתיות התת קרקעיות בסוריה נבנו בסיוע איראני וצפון קוריאני ונשלטות על ידי יחידות העילית של צבא סוריה המופקדות גם על אבטחת הנשק הכימי.

דוגמא נוספת למתקן תת קרקעי החשוד כבעל קשר לפרוייקט הנשק הבלתי קונבנציונאלי נמצאת ליד העיר מסיאף במערב סוריה במחוז חמאת, בה בנתה סוריה בעומקו של ההר, מחסנים המשמשים כנראה לאחסון ציוד וחומרים גרעיניים הקשורים לפרוייקט הכור שנהרס באל קיבאר.

מתקנים שכאלו, ניתן לבקע ולהשמיד רק באמצעות פצצות "מכסחות בונקרים" . את הפצצה מדגם GBU-28s ניתן לשגר ממטוסי אף-15 איי, כאשר סימון המטרה נעשה בקרן לייזר. הפצצה זכתה לכינוייה משום שהיא מיועדת להתפוצץ רק אחרי שהיא חודרת את ההגנה של מבנים ממוגנים בעומק האדמה.

שימוש מושכל בפצצות אלו או דומות, יכול לאותת לאיראנים העוקבים מקרוב אחר ההתרחשויות, על היכולת לפגוע גם במתקניהם הגרעיניים התת קרקעיים במידה ולא יגיעו להסדר דיפלומטי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית