שנה של תחכום בטחוני

פרויקט מיוחד לראש השנה - הכותבים של ישראל דיפנס בוחרים את האירועים המשמעותיים של השנה החולפת. למאמרים נוספים בפרויקט - דפדף בחצים למעלה משמאל
אפרים לפיד

סיכומה של שנה בראייה של בטחון המדינה נבחן בראש וראשונה בייעוד המרכזי שבבסיסו השאלה: האם הושג ביטחון למדינה? נאמר מייד - התשובה המתבקשת לשאלה חיונית זו היא כן רבתי; השנה האחרונה היתה שנה שנה של שקט בולט בגבולות המדינה, גם כאשר נוספו לנו דאגות בגזרות מצרים וסוריה, שבשנים עברו היו שלוות בשנים. מבצע "עמוד ענן", שהיה פרי תכנון מבריק וביצוע מושלם, הניב רגיעה באזור עוטף עזה לאחר שנים רבות של ירי מתמשך על ישובי האזור.

האם עמדה ישראל ביעדיה הביטחוניים האסטרטגיים - ההרתעה, ההתרעה וההכרעה?

אלה מבחני העבר; בשנים האחרונות עובר האזור שבו אנו חיים ("השכונה") טלטלה שמשפיעה גם על החשיבה הבסיסית שלנו במישור המדיני והביטחוני. ה"אויב" הוא כבר לא רק הגרעין האיראני, הטנקים, התותחים והטילים שבסוריה, בלבנון ובעזה, ואף לא רק הטרוריסט המפגע. לאיום הקלאסי  הצטרפו בשנים האחרונות אתגרים חדשים ואלה מחייבים אותנו לגישה מתוחכמת בהרבה של התמודדות.

בעולמנו כיום הפכו מערכות מידע, מחשבים ותקשורת יעדים לפגיעה ולהתגוננות - אצלנו ואצלם. הסביבה שבה פועל תחום זה - הסייבר - השפיעה על התפקוד של כל מערכות המודיעין, הצבא והביטחון בישראל, והדבר ניכר בציוד, באמל"ח ובתרבות הארגונית והמבצעית. לפעילות בסביבת סייבר נדרשים אנשים מתוחכמים יותר; גם הסגל הרגיל במערכות הביטחון למיניהן מוצב עתה בפני אתגרי חשיבה מעודכנים.

לפי מקורות זרים, בשנה האחרונה נחשפנו למספר פעולות מבצעיות מתוחכמות בסוריה, בלבנון, בסודאן ובעוד מקומות שבהם לא היתה טביעת אצבע ישראלית בכוח גלוי, כשהרישום העמוק נתן אותותיו אצל מי שצריך להתרשם ולהפנים את עוצמת ההרתעה; מקוריות מבצעית היתה תמיד אתגר למתכננים ולמבצעים.

כך, בשנים האחרונות - ובעיקר השנה - היה לתחכום מקום של כבוד בהישגים של גופים רבים בקהילת הביטחון והמודיעין הישראלית.

תא"ל (מיל') אפרים לפיד הוא איש תקשורת וחוקר היסטוריה ציונית-יהודית. בעברו מילא שורה של תפקידים בכירים באגף המודיעין של צה"ל, כיהן כדובר צה"ל, כמפקד גלי צה"ל וכדובר הסוכנות היהודית. כיום מרצה בנושאי דוברות ביחידה לעיתונאות ותקשורת באוניברסיטת בר אילן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית