המשא ומתן עם הפלסטינים

פרויקט מיוחד לראש השנה - הכותבים של ישראל דיפנס בוחרים את האירועים המשמעותיים של השנה החולפת. למאמרים נוספים בפרויקט - דפדף בחצים למעלה משמאל
ד"ר שמואל גורדון (יח"צ)

כמו רעידת אדמה שצוברת עוצמה עד די הרס וחורבן של כל שמעליה והולדת צונאמי שמשלים את המלאכה, כך היא הבעיה הפלסטינית. לפיכך, אירוע ביטחוני חשוב שחל השנה הוא הניסיון לפתור באמצעות משא ומתן את הבעיה החמורה ביותר (אולי אחרי איראן) שניצבת בפני ישראל.

חשיבותם של אירועים איננה נמדדת ברגע התרחשותם אלא בתוצאות, שאותן אפשר לזהות רק לאחר פרק זמן מסוים, קצר או ארוך; ברם, אפשר להניח בביטחון מסוים כי המו"מ עם הפלסטינים יהיה בעל השפעה מכריעה על עתידה של ישראל.

אנו נוטים לחשוב שבתום התהליך, הברירה תהיה אם לבחור בהסדר מסוים או להמשיך במצב הקיים, זאת למרות שהברירה לא באמת קיימת; ממשלת ישראל תיאלץ לבחור בין הסדר מסוים לבין עימות עתיר דמים - אינתיפאדה שלישית, אם כי כבר אפשר לצפות שהיא תעצום את עיניה ולא תחתום על כל הסכם. אמנם איננו פוחדים מהפלסטינים ונוכל להתקיים עוד שנים ארוכות בצל אינתיפאדה שלישית, אבל הדם שישפך בשני הצדדים יוביל בסופו להסכם, ועל זה אפשר לחתום כבר עכשיו.

ממשלות ישראל - השפה העיקרית שהבינו היא שפת הכוח. לדוגמה, לממשלה היתה אפשרות לחתום על חוזה שלום עם מצרים כאשר סאדאת עלה לשלטון, אבל היא הייתה זקוקים למלחמת יום כיפור הארורה כדי להגיע לקמפ דיויד.

ערב השנה החדשה עלינו לקוות כי הפעם לא נזדקק למרחץ דמים כדי להגיע להסדר סביר עם הפלסטינים וכי ממשלת ישראל הנוכחית תבין את שפת השלום.

אל"מ (מיל') ד"ר שמואל גורדון, הוא חוקר, סופר וטייס קרב לשעבר בחיל האוויר. בין ספריו:"30 שעות באוקטובר" – ניתוח הכישלון של חיל האוויר הישראלי במלחמת יום הכיפורים, הוצאת "מעריב". לאחרונה יצא לאור ספרו "מחניבעל למלחמה: החלטות אסטרטגיות במלחמת לבנון השנייה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית