בריטניה אישרה יצוא כימיקלים לסוריה

לפי דיווח באתר RT, ממשלת בריטניה העניקה היתרי ייצוא לסוריה עבור כימיקלים שיכולים לשמש לייצור גז סארין
via shutterstock.com

חברי פרלמנט בבריטניה דרשו הסבר מהממשלה ביום שני האחרון, לאחר שגילו כי בריטניה העניקה רישיונות ליצוא כימיקלים לסוריה שהיו יכולים לשמש לייצור גז עצבים. הרישיונות הוענקו בערב בו פרצה מלחמת האזרחים הסורית. כך על פי דיווח באתר RT.

רישיונות יצוא לנתרן פלואוריד ואשלגן פלואוריד ניתנו בחודש ינואר 2012, בידיעה המלאה ששני חומרים "יכולים לשמש גם כמבשרים כימיקלים בייצור הנשק כימי", כך על פי דו"ח שפורסם על ידי ועדת הפיקוח על ייצוא נשק של בית הנבחרים בחודש יולי האחרון. גם נתרן פלואוריד וגם אשלגן פלואוריד מסוגלים להיות בשימוש בתהליך ייצור של גז הסארין.

"הנפקנו רישיונות לנתרן פלואוריד ואשלגן פלואוריד. היצואן והמייבא הראו כי הכימיקלים היו מיועדים לשימוש אזרחי לגיטימי, עבור גימור של פרופילי אלומיניום המשמשים בייצור מקלחות וחלונות", אמר אוליבר פריי, דובר המחלקה לעסקים, חדשנות ומיומנויות של בריטניה, לאתר RT באמצעות דואר אלקטרוני.

עדיין לא ברור בדיוק מי קיבל את המשלוחים של הכימיקלים בסוריה, היות וזהות החברה המייבאת לא נחשפה.

למרות מתן רישיונות הייצוא, גורמים בבריטניה טוענים כי המשלוח לא הגיע לסוריה. "היצוא עצמו לא התקיים, כך שהכימיקלים לא עשו את דרכם לסוריה", אמר אנגוס רוברטסון, יושב ראש המפלגה הלאומית הסקוטית. "בריטניה ביטלה את רישיונות היצוא כאשר האיחוד האירופי אמר לה לעשות זאת ... למען האמת הבעיה היא שבריטניה הייתה מוכנה להעניק רישיון יצוא בפעם הראשונה".

"פלואוריד הוא מפתח לעשיית נשק כזה", אומר פרופסור אלסטר היי, מומחה לרעלים סביבתיים באוניברסיטת לידס, לאתר Daily Record. עם זאת, לא ידוע אם הם היו גורם תורם. "אם האלמנטים הללו שימשו את סוריה לייצר גז עצבים, הוא משהו שרק חקירה תגלה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית