הקו האדום – וידוי של אובמה

ראש אמ"ן לשעבר משרטט את הלבטים הפנימיים של נשיא ארה"ב בהחלטה אם לתקוף או לא לתקוף בסוריהראש אמ"ן לשעבר משרטט את הלבטים הפנימיים של נשיא ארה"ב בהחלטה אם לתקוף או לא לתקוף בסוריה

"הצבתי 'קו אדום', הזהרתי את בשאר אסד פומבית לבל יפעיל את הנשק הכימי שמצוי בארסנל הצבאי שלו. איימתי עליו כי אם לא ייענה לאזהרה, נמנע זאת ממנו בכוח.

הצבתי 'קו אדום' במנותק מן המלחמה המטורפת המתנהלת כבר למעלה משנתיים בסוריה. אין לנו עמדה בעניין תוצאות המערכה – איננו יודעים מה עדיף לסוריה, לאזור ולנו, בארה"ב – ניצחון שיאפשר את שרידותו של המשטר הקיים או הבסת אסד בידי המורדים המתקוממים? ואם יופל אסד – מי ומה יבואו במקומו? כלום יש סיכוי שייכון שלטון יציב בדמשק, כי תקום שם מדינה אחודה, או, אולי, נראה שם תוהו ובוהו?

קיבלנו החלטה שלא להתערב במערכה הצבאית המתנהלת במדינה. איננו מוכנים להגיע לעימות בעניין זה עם רוסיה, עם סין ולהישאר ללא גיבוי מועצת הביטחון.

מזה כמחצית השנה שיש עדויות כי הנשק הכימי הופעל על ידי השלטון בדמשק. ניסינו להתעלם מכך, בשיטת "מלטה יוק". ואז בא קצין מודיעין ישראלי ודיווח פומבית כי יש בידי ישראל הוכחות חד משמעיות כי המשטר השתמש בנשק הכימי. לא הייתה לנו ברירה. נאלצנו להודות בכך, אלא שבינתיים לא עשינו דבר.

כיצד לנהוג היום? הפרסום החדש, העדויות החד משמעיות והתמונות המביכות של למעלה מ- 1,400 הרוגים בפרברי דמשק הם חצייה בוטה של ה'קו האדום' שהצבתי.

יש לי בינתיים מספר ימים עד שיופץ דו"ח החקירה של משקיפי סבא"א. עד שיובא הדו"ח לדיון במועצת הביטחון ועד לווטו הרוסי והסיני שיחבל בהצעה לפעול בכוח נגד המשטר.

בנות בריתנו באירופה - בריטניה, איטליה, גרמניה ואחרות – מתנודדות, ולא תשתתפנה אתנו במבצע צבאי. אם נחליט לפעול, נצטרך ככל הנראה לפעול לבד.

ואם נפעל – מה תהא מטרת הפעולה שלנו?

אינני מוכן להפעיל חיילים אמריקאים בסוריה. מכאן שללא צבא וללא השתלטות בשטח, איננו יכולים להשמיד את מצבורי הנשק הכימי שבידי הסורים.

אנו יכולים, ככל הנראה, לפגוע בנשיא אסד ולחסלו במקום המסתור שלו, בארמונו שבדמשק. זו עשויה להיות התערבות אשר תכריע את גורל המערכה המתנהלת. האומנם זה רצוננו? האומנם זה הפיתרון האופטימאלי למשבר?

נוכל להסתפק בפעולת ענישה מקומית וחד פעמית. פעולה שלא תשפיע ולא תטה את הכף במלחמה המתנהלת. ואז מה? תהא זו הפגנת אי יכולתנו לשנות ולהכתיב תנאים.

וכלום יכולים אנו להתעלם מן האזהרות הרוסיות? מתגובה צבאית סורית, מתגובת חיזבאללה או מתגובה איראנית כנגד ישראל, כנגד ירדן? ואז, האם נוכל לעצור את ישראל מלהגיב ואף מלחסל את השלטון בדמשק?

וכל זה הבאנו על עצמנו משהצבנו 'קו אדום' שלא ציפינו כי נעמוד בפני הצורך לממש את האיום שלנו, לא חזינו את הנסיבות בהן נידרש לעשות כן.

כלום למדנו את הלקח לעתיד - לא לאיים, אלא אם כן אתה יודע בוודאות כי תהיה מוכן גם לפעול אם יידרש. אין דבר מסוכן מהצבת 'קו אדום' שמחייב אותך להגיב ולפעול בתנאים הכי פחות נוחים והכי פחות רצויים".

הערה: טור זה נכתב קודם ששמעתי את אמש את מזכיר המדינה, ג'ון קרי, מביע במילותיו שלו את אותה דילמה...

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית