ייצור טילי כיפת ברזל בארה"ב

נבחנת אפשרות להעביר ייצור מיירטים כדי להגביר את קצב הייצור ולהשתמש בכספי סיוע

ישראל וארצות הברית בוחנות אפשרות להעביר חלק מן היצור של טילי "כיפת ברזל" מן הראשונה לשנייה - כך נודע לישראל דיפנס.

מערכת כיפת ברזל פותחה על ידי רפאל והפכה למבצעית בשנת 2011. מאז היא כבר הספיקה ליירט מאות רקטות - סביבות 90 אחוז מכלל מה שנורה מרצועת עזה לעבר ישובי דרום הארץ.

המערכת מורכבת ממכ"מ חיפוש והנחיה (מתוצרת מפעל אלתא של התעשייה האווירית), ממרכז בקרה ומטילי יירוט. הטילים, אגב, משוגרים רק אם חישובי מערכת מצביעים על רקטות אויב שצפויות לנחות באזור שמראש הוחלט מראש להגן עליו.

על פי הפרסומים, הטווח היעיל של "כיפת ברזל" פועל נגד רקטות שמשוגרות ממרחק שנע בין 4-70 ק"מ, ויצוין כי רפאל כבר הספיקה לפתח גרסה חדשה, בעלת טווח מבצעי מוגדל.

עד כה מימנה ארצות הברית בנייה של ארבע סוללות "כיפת ברזל" עבור ישראל, ובאחרונה החלו בקונגרס תהליכים לאישור מענק נוסף של 600 מיליון דולרים, שאמורים לממן ארבע סוללות נוספות, כמו גם כמות גדולה של טילי יירוט.

עתה נודע, כי גורמים מדיניים וביטחוניים מנהלים מגעים מול מקביליהם האמריקאים על מנת לבחון אפשרות שחלק מייצור הטילים יתבצע על אדמת ארצות הברית. הדבר נעשה כדי שניתן יהיה להגביר את קצב הייצור ולהשתמש בכספי הסיוע לצורך רכישת הטילים. נכון לעכשיו אפשר להשתמש בכספים אלה רק לטובת רכש בארצות הברית.

בעבר כבר בוצע שיתוף פעולה דומה כשחברת בואינג ייצרה על אדמת ארצות הברית טילים למערכת ה"חץ" מתוצרת התעשייה האווירית.

ממה שנודע, הכוונה כעת היא לייצר טילי יירוט ל"כיפת ברזל" בישראל ובארצות הברית במקביל, אם כי ההערכות הראשונות מצביעות על כך שעלות הייצור בארצות הברית תהיה  גבוהה משמעותית מאשר זו שבישראל, מה למעשה יכול "להפיל" את התכנית.

גורמי ממשל משתי המדינות מעורבים בבדיקת היוזמה. אם בכל זאת יוחלט על ייצור בארצות הברית, הוא יבוצע ככל הנראה על ידי חברת רייתיאון, שהיא ממילא שותפה של רפאל בפיתוח ובייצור מערכת היירוט "שרביט קסמים" שמיועדת לפעול נגד טילים בטווחים בינוניים ונגד טילי "שיוט".

בעניין "שרביט קסמים" נודע, כי מסתמנת דחייה בלוח הזמנים של הפרויקט. כעת נראה שבניגוד להערכות קודמות, שצפו כי המערכת תהפוך למבצעית בסוף 2014, הדבר לא יקרה לפני שנת 2015.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית