עימות גם בין רוסיה לארה"ב

שר הביטחון משה יעלון בסקירה אזורית מרתקת על הנעשה בסוריה, מצרים, ירדן, חמאס וגם: מה המצב של חיזבאללה?

"המזרח התיכון עובר שינויים דרמטיים והתפתחויות בסדר גודל שאינני זוכר כמותו. מדובר בשלוש שנים של הפיכות", אמר שר הביטחון משה יעלון. לדבריו, "אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות. איננו מתערבים בהן אך מקפידים לשמור על האינטרסים שלנו".

יעלון דיבר ביום ד' עם כתבים ועם פרשנים צבאיים ונתן סקירה איזורית. לדבריו, "אפשר להגיד שבתקופה האחרונה הגבולות שקטים יחסית. זה לא מובטח, משום שהמזרח התיכון רוחש ורוגש, ויש בו התפשטות של הג'יהאד העולמי. אי היציבות הוא המאפיין העיקרי של האיזור, וזה מחייב אותנו לבצע הערכות מצב תכופות כדי לקבל החלטות נכונות ולהיות מוכנים לאתגרים המשתנים.


"בצפון, יש קשר בין מה שקורה בסוריה ובלבנון" אמר יעלון. "בסוריה נמשכת מלחמת האזרחים שבה נמנו כמאה אלף הרוגים ונעשה שימוש בנשק כימי על ידי המשטר ולא בפעם הראשונה. בסופו של דבר, מדובר במאבק לחיים ולמוות בין משטר המבוסס על העדה העלאווית ובין אופוזיציה לא מגובשת של  סונים, אחים מוסלמים וגם גורמי אלקאעידה עם סדר יום משלהם, שמנצלים את המצב בסוריה כדי להפיל משטר כופר מבחינתם ולקנות אחיזה בשטח.

"אנחנו לא רואים את הסוף של הלחימה בסוריה. גם נפילה של אסד לא תביא לסוף שכן נפתחו חשבונות דמים ארוכי טווח. יכול להיות שנראה התפרקות של סוריה כך שהעלאווים ישלטו במערב, באיזור החוף וממנו במסדרון אל דמשק, ואילו הכורדים והסונים ישלטו בצפון ובמזרח ובכל שאר איזורי המדינה.
 
במצב הנוכחי השלטון שולט רק על 40 אחוז משטחי סוריה, ואינו יכול להביס את גורמי האופוזיציה, אבל גם גורמי האופוזיציה אינם יכולים להביס אותו. סאת הדם הולכת ומצטברת. מזמן זה לא מדובר רק בארוע  סורי מקומי אלא יש כאן מאבק בין ציר שיעי שכולל את איראן וחיזבאללה ומנגד אחים מוסלמים שנתמכים על ידי טורקיה וקטאר וציר סוני שמתמך על ידי מדינות המפרץ ועל ידי המדינות הסוניות. גורמי ארקאעידה נמצאים בשטח גם כן.

"העימות הוא גם גלובלי כאשר מצד אחד יש ציר שנתמך על ידי רוסיה עם שאיפה מעצמתית ומצד שני ציר של ארצות הברית ואירופה. אנחנו עומדים על שלושה אינטרסים עיקריים: לא לאפשר העברת נשק איכותי לידי גורמי טרור ווגורמים לא אחראיים, לא לאפשר העברת נשק כימי ולא לאפשר פגיעה בריבונות שלנו ברמת הגולן על ידי ירי לעבר הצד שלנו, שיישאר ללא תגובה.


"הלחימה בסוריה זלגה ללבנון שכן חיזבאללה שלח אלפי לוחמים. גם בעת הזאת לוחמים של חיזבאללה נמצאים כתף אל כתף עם המשטר, בתמיכה איראנית מסיבית. זליגת הלחימה  ללבנון כוללת גם תקיפת מטוסים סוריים בלבנון ופיצוץ מכוניות תופת ורקטות בתוך איזורי השיעים בלבנון".


לגבי ירדן, אמר שר הביטחון כי "גבול ירדן שקט, וזאת למרות שירדן מאותגרת מאוד על ידי המצב בסוריה. יש בה מאות אלפי פליטים אך המשטר מטפל במצב היטב. בסך הכל נהנים בירדן גם מיציבות וגם מגבול שקט.


"ביהודה ושורמון הייתה תקופה של עליה בפעילות המחאה העממית, כולל ידויי אבנים ובקבוקי תבערה, אך בתקופה האחרונה אנחנו רואים ירידה בארועים למרות שיש עדיין מוטיבציה לבצע פיגועים. זה מוביל לפעילות שלנו ולחיכוך כמו בתקרית הירי שהייתה בג'נין השבוע. חשוב להביין שגם בשנה האחרונ היו ביהודה ושומרון לא מעט התארגנויות לבצע פיגועי חטיפה וירי.


"ברצועת עזה הגבול שקט יחסית גם כן. לפני שבוע היה ירי של הג'יהאד איסלאמי על רקע של עימות פנימי מול חמאס, אבל בסך הכל חמאס דואג שיהיה שקט ברצועה, מבוסס על הרתעה ועל אינטרסים אחרים. ברצועה יש ארגוני טרור רבים, כולל תאים של ארגוני טרור עולמי. לנוכח השינויים באיזור אפשר לדבר בהחלט על לחץ ברצועה, אבל אין משבר הומניטרי. החמאס נמצא על פרשת דרכים".

ומה במצרים? 

"כולנו צופים על מצרים ועל השינויים שמתחולללים בה", אמר שר הביטחון  (בזמן שדיבר, קיבל הודעה על החלטת בית משפט במצרים לשחרר את הנשיא לשעבר, חוסני מובראק, מכלאו). האירועים מובילים לעימות חריף בין הממסד הביטחוני ובין גורמי ג'יהאד והאחים המוסלמים.

"יש היערכות מסיבית של כוחות הביטחון המצריים, אנחנו מקווים שהפעולות שלהם  יהיו אפקטיביות וימנעו ירי לעברנו. מבחינתנו, המצב מחייב חשיבה שונה והגדלת המשאבים לביטחון לאורך גבול מצרים.

"איננו שוכחים את איראן", אמר יעלון. "המעורבות של המשטר האיראני במוקדי עימות נגד אינטרסים מערביים ממשיכה. איננו מאבדים קשר עין עם הנעשה,  שמא איראן תהפוך להיות גרעינית. העולם המערבי מצפה למגעים דיפלומטיים לראות אם איראן משהה את מדיניות  הגרעין שלה".


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית