ארה"ב: מחסור במפעילי מל"טים

חיל האוויר האמריקאי עומד מול בעיה של מחסור במספר מפעילי המל"טים שיוכלו להפעיל את הצי המתרחב של צבא ארה"ב. כך על פי דו"ח חדש שפורסם על ידי צוות חשיבה הפועל בוושינגטון הבירה.
U.S. Reaper drones at Kandahar Airfield in Afghanistan. Source: GlobalPost

לדברי קולונל בראדלי הוגלנד מחיל האוויר, שתרם לדו"ח שפורסם לאחרונה על תכנית המזל"טים של חיל האוויר שהוכנה על ידי מכון ברוקינגס, מספר המפעילים צפוי 'להיתקל בקיר' עבור 159 כלים מסוג Predators, 96 Reapers ו -23 Global Hawks. כך על פי פרסום באתר RT.

למרות שהמטרה בצבא ארה"ב בשנת 2012 הייתה להכשיר 1,120 טייסים "מסורתיים", יחד עם 150 טייסי מזל"טים - היא לא הושגה. דווח עדכני של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, חשף כי מצבת מפעילי המזל"טים הנוכחית של חיל האוויר האמריקאי עומדת על 1,300, שהם כ-8.5 אחוזים מהטייסים של חיל האוויר.

המספר הגדל של השימושים עבור צי המזל"טים של אמריקה, כולל תכניות שנחשפו לאחרונה על ידי DARPA למזל"ט המסוגל לפעול מספינות חיל הים, עלה על יכולתו של חיל האוויר להכשיר כוח אדם להפעלה של כלי טיס בלתי מאוישים.

אחד המכשולים הגדולים ביותר העומדים בפני תכנית המזל"טים של חיל האוויר הוא שיעור גבוה של שחיקה בקרב מפעיליו, שהוא גבוה פי שלוש מזה של טייסי מטוסים מסורתיים.

בבסיס שיעור זה של ירידה בכוח האדם עומד פוטנציאל נמוך לקידום, בגלל התדירות הגבוהה של הפעלת צי המזל"טים בסיורים אוויריים קרביים. בהשוואה למטוסים מאוישים, צריך בדרך כלל שלושה עד ארבעה מזל"טים כדי לבצע את מה שמוגדר בחיל האוויר 'סיור אווירי קרבי'. מכאן, יוצא שבסופו של דבר, מפעילי המזל"טים מתמודדים עם רוטציה מהירה שמשאירה להם זמן מועט להכשרה המובילה לקידום בדרגה.

דו"ח ברוקינגס מציין כי, בהשוואה למסלולים אחרים בצבא ארה"ב, מפעילי מזל"טים מתמודדים עם שיעור קידום נמוך מאד של כ-13 אחוזים לדרגת סרן בחמש השנים האחרונות.

"ב-20-30 השנים הבאות הדברים האלה הולכים להתפוצץ", אמר גנרל מארק וולשי, מפקד חיל האוויר בחודש ספטמבר האחרון. הציטוט המסוים נכלל בדו"ח שפרסם לאחרונה אתר Wired המדגיש את הקיצוצים בתקציב לתכנית המזל"טים של אמריקה, שתחווה ירידה של 866 מיליון דולרים בתקציב הכולל של 2014 שיעמוד על 1.3 מליארד דולרים למחקר של תחום המזל"טים.

עם זאת, התחזית ארוכת הטווח לכלי טיס בלתי מאוישים בחיל האוויר האמריקאי עדיין נראית בשיאה, כאשר העובדה המעידה על כך היא חוסר היכולת של הצבא לשמור על קצב ההכשרה של המפעילים. כמו כן, למרות קיצוצים בתקציב המחקר, חיל האוויר עדיין מתכנן לרכוש גרסה מורחבת טווח של ה- MQ-9 Reaper.

עוד נתון המעיד על חוסנה המתמשך של תכנית המזל"טים, היא ההצעה הכושלת של צבא ארה"ב לבטל את רכישת ה- Global Hawk של נורתרופ גרומן. זאת, על אף הבליץ התקשורתי בנושא סביב מאמצי השתדלנות של היצרן. על פי תחזיות של המרכז ליושרה ציבורית בארה"ב, הקיצוצים האלה היו חוסכים דולרים למשלם המיסים האמריקאי כ-2.5 מיליארדי דולרים בחמש השנים הבאות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית