הטובים לסייבר

פרשנות של עמיר רפפורט על נתוני המוטיבציה לקרבי בצה"ל שפורסמו ביום ה'
הרמטכ"ל עם לוחמים. צילום: דו"צ

נתוני הגיוס שנחשפו אתמול על ידי ראש אכ"א משקפים במידה מסוימת את האתוס הנוכחי של צה"ל והחברה הישראלית: לא רק הצנחנים וגולני מגלמים את הלוחמים האולטימטיביים, אלא גם לוחמי הסייבר.

 לאתוס הזה יש גיבוי בסדר העדיפויות של צה"ל עצמו - מעטים מודעים לכך, אבל גיוס לוחמי סייבר איכותיים נמצא כיום בראש סדר העדיפויות, אפילו לפני גיוס לצוות אוויר של חיל האוויר, שהיה החשוב ביותר מאז שעזר וייצמן ז"ל טבע את הסיסמא "הטובים לטיס" בשנות ה-60 של המאה הקודמת 

 המשמעות של העדיפות היא שאם יש מועמד לגיוס, שצה"ל חושב לגביו שהוא יכול להיות מוכשר הן כטייס והן כאיש סייבר, העדיפות תינתן ליחידות הסייבר. אחרי צוות אוויר, אגב, נמצאים בסדר העדיפויות של צה"ל יחידות מודיעין כמו 8200, שצה"ל יעדיף לשלוח אליהם מתגייסים בעלי פרופיל קרבי, אם יש להם כישורים טכנולוגיים ייחודיים.
 
ועדיין, צריך לקחת את הדברים בפרופורציה – יחידות הן עדיין עמוד השדרה של צה"ל. הנתון שאליו מתייחסת ראש אכ"א הוא ממילא חסר חשיבות אמיתית – שיעור הרוצים לשרת שירות קרבי נמדד רק בקרב המתגייסים לקרבי ולא מתוך כלל האוכלוסיה. הוא ירד בשלוש השנים האחרונות ב-9 אחוזים , תגובת נגד לעלייה חדה לאחר מלחמת לבנון השנייה, וזה לא ביג דיל.
ביקורים ממושכים שערך כותב שורות אלה בחודשים האחרונים ביחידות השדה שמהוות את חוט השדרה הלא זוהר של צה"ל, כמו חטיבת "כפיר" גדודי שריון והנדסה ואפילו בסיס ההדרכה של הצנחנים- הראו כי המוטיבציה של בני הנוער (אלה שמתגייסים) היא בהחלט גבוהה. החיילים של היום לבטח אינם פחות מסורים מהחיילים של לפני 10, 20 או 30 שנה.
 
הביקורים בשטח העלו עבודה נוספת שמקבלת חיזוק מהנתונים שנחשפו אתמול: בניגוד למיתוס שטופח על ידי התקשורת בשנים האחרונות, יחידות השדה מלאות בבני נוער מכל קצות הארץ ומכל סוגי הישובים, כולל ערי השדה השבעות של מרכז הארץ שבהן מערכת החינוך "מרעילה" את המתגייסים. הרצון לשירות קרבי אינו נחלתם של חובשי הכיפות הסרוגות בלבד.
 וגם את זה לא רואים בנתונים של אתמול: הבעיה העיקרית של צה"ל היא לא עם אלה שמתגייסים אלא עם היקף ההשתמטות של החרדים שנותר גבוה מאוד. על פי הנתונים, עקב שיעורי הילודה הגבוהים בקרב אוכלוסיות חרדיות, שיעור המתגייסים היהודים יירד עד לסוף העשור לכיוון 60 אחוזים בלבד!
 
האלוף אורנה ברביבאי לא אמרה זאת, אבל בצמרת צה"ל יש לא מעט תסכול מהתוצאות של המהלך שהובילה הממשלה לגיוס חרדים בכפייה – אבל רק בעוד כמה שנים: החוק החדש ביזומת "יש עתיד" לא הביא עד כה לגידול בגיוס חרדים וגם לא יביא לכך בשנים הקרובות. להפך, הוא עצר מגמה מבורכת בשנים האחרונות, שבמסגרתה שיעור גיוס החרדים הלך ועלה בכל שנה – בתיאום עם בכירי הרבנים.



img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית