הפאדיחה של דובר צה"ל

בפוסט שפורסם שבוע שעבר בבלוג של צה"ל בשפה האנגלית, הופיעה תמונה של "קניון עזתי" שבמציאות נמצא במלזיה ולא בעזה
"הקניון העזתי" שהופיע בבלוג של צה"ל באנגלית (צילום מסך)
פוסט שפורסם בבלוג בשפה האנגלית של צה"ל היה אמור לספק הוכחות לעולם שהמצב בעזה לא באמת כל כך חמור כפי שטוען החמאס, ושה"מצור" הישראלי מתקיים רק בתקשורת ולא במציאות.

בפוסט, הקפידו הכתבים והעורכים בדובר צה"ל לשלב תמונות של שווקים מלאי כל טוב, מלונות יוקרה על חוף הים בעזה ותמונות מחיי הלילה התוססים בעיר. אבל בפוסט התגלתה 'טעות' אחת יותר מידי שהוציאה את העוקץ מהמהלך התקשורתי – תמונה אחת של קניון "עזתי", התגלתה כזיוף. (לחץ כאן לצילום מסך של הפוסט המדובר)

במקום שיהיה מדובר על קניון אמתי שקיים בעזה, הועלתה תמונה של קניון בשם Suria KLCC הממוקם בקואלה לומפור, מלזיה.

את הטעות המביכה גילה ופרסם ברשת האתר הפרו פלסטיני electronicintifada: "באחד המאמצים התקופתיים של צה"ל במטרה לשלול את ההשפעות ההרסניות של המצור על עזה, פורסם פוסט בבלוג של צה"ל ב -12 באוגוסט בטענה שהפלסטינים בעזה הם 'יוצאים ונהנים בקניונים חדשים ונוצצים, בחופים ומלונות יפים, ועושים את הקניות שלהם בחנויות מכולת ושווקים עם תוצרת טרייה.

"הפוסט בבלוג של צה"ל כלל תמונה מרשימה של קניון שבו הפלסטינים בעזה כביכול עושים קניות של פריטי אופנה מיובאים מהקולקציה האחרונה. הראינו את התמונה לכתב האתר שלנו בעזה, רמי אלמגהרי, שטען כי 'אני יכול להבטיח לכם שאין קניון כזה בעזה'".

על מנת לאמת את החשדות, העלו ב- electronicintifada את התמונה החשודה לחיפוש התמונות של גוגל, וגילו שאותה התמונה מופיעה בקניון מטרו פלאזה בכלכותה, הודו, וגם בכמה מקומות אחרים בעולם. חקירה מעמיקה יותר, העלתה כי התמונה של "הקניון העזתי", שפורסמה על ידי צה"ל, היא למעשה תמונה של קניון Suria KLCC בקואלה לומפור, מלזיה.
התמונה צולמה על ידי גולשים, והועלתה לאתר התיירות TripAdvisor.com ממנו העורכים של דובר צה"ל לקחו אותה.

למה דובר צה"ל משתמש בתמונות מאתר TripAdvisor.com כדי להמחיש לעולם את חיי השגרה של התושבים בעזה? על השאלה הזו מישהו בדובר יצטרך לתת תשובה. ההנחה כי לצה"ל אין תמונות עדכניות מהחיים בעזה, אינה עולה בקנה אחד עם היכולות הטכנולוגיות של מערכות התצפית בהם מתהדר הצבא הכי מתקדם במזרח התיכון ובין המתקדמים בעולם.
 
אין ספק כי מדובר במקרה מביך לזרוע ההסברה של צה"ל ולתדמית של הדובר בעיני גולשים בעולם. אמנם בדובר תיקנו את הטעות (התמונה הוסרה מהבלוג) וגם הוציאו הבהרה בעמוד הטוויטר של צה"ל, אבל הנזק נעשה. אחד הנכסים החשובים ביותר של ישראל במלחמת ההסברה מול חמאס, חיזבאללה ואיראן - האמינות שלה, נפגע, ויקח הרבה זמן לשקמו.

תגובת דובר צה"ל לפרשה: "מדובר בטעות שנעשתה בתום לב. עם היוודע דבר הטעות, התמונה הוסרה. יש לציין כי בכתבה מופיעות 17 תמונות מדויקות שהציגו כראוי את הנושא המדובר."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית