זן חדש של מקצוענים

מדען הנתונים האידאלי הוא מהנדס עם דפוס חשיבה של האקר, וכורה נתונים בעל כישרון יצירתי המאפשר למידע לדבר בשם עצמו, באופן שהארגון יוכל גם להבין

זן חדש של מקצוענים

ד"ר אלון קאופמן (יח"צ)

חברות עסקיות מבינות כיום ששימוש מושכל במידע מתחיל בטכנולוגיה. אלא שמערכות לעיבוד מידע אינן שוות הרבה ללא המומחים שמסוגלים לחבר בין האתגרים וההזדמנויות העיסקיות לבין תבניות ומסקנות נכונות שניתן להגיע אליהן באמצעות ניתוחים מתקדמים.

בסביבה העסקית החדשה, כאשר נתונים ומידע דיגיטלי מצטברים ונאספים סביבנו בקצב מסחרר, כבר לא ניתן להסתפק בניתוחי רכישות של לקוחות מהשנה שעברה או אפילו מהרבעון שעבר. כיום, החברות רוצות לדעת מה לקוחותיהן רכשו אתמול או אפילו היום, הן רוצות להבין מיהו הלקוח הספציפי ולהתאים לו שירותים אישיים, הן גם רוצות לדעת היכן ובאיזו שעה התבצעה הקנייה, עם מי שוחחו הקונים על הרכישה בטוויטר או בפייסבוק, ואף להציע הצעות אישיות בזמן אמת.

עידן ה"ביג דאטה" איננו טרנד חולף, מדובר בשינוי אמיתי אשר דורש זן חדש של אנשי מקצוע.

עבור מומחי בינה עסקית מסורתיים, מידע לא מובנה (מידע המורכב מנתונים שאינם מקוטלגים לפי סדר מסוים) הוא אוורירי מדי ולא מתאים לניתוחים ולכלים הקיימים כיום. ואכן, סקר מקיף שנערך לאחרונה בקרב 500 מנהלים מתעשיית ההייטק בארה"ב, צרפת, בריטניה, גרמניה, הודו וסין, מצא כי ארגונים אינם סבורים שצוות הבינה העסקית שלהם מסוגל למלא את המחסור ההולך וגובר במדעני נתונים.

מי הם מדעני הנתונים?

תופעת הביג דאטה עודדה ארגונים רבים ברחבי העולם לקלוט לשורותיהם את מדעני הנתונים - זן חדש של מקצוענים שאינם פועלים לפי המסגרות המסורתיות של מומחי בינה עסקית. מדובר בתפקיד הדורש כישורים עסקיים מפותחים בנוסף ליכולות טכנולוגיות. מדען הנתונים מעורב במחזור החיים המלא של המידע ושל המוצר, ויודע לפתח מאגרי נתונים חדשים ומעליהם לבנות טכנולוגיה שמאפשרת לקבל החלטות עסקיות מבוססות מידע.

טווח הפעולה של מדעני נתונים בארגון הוא עצום, ולרוב הם יוצרים קשר עם רבים מעמיתיהם, החל מהמעצבים הגראפיים ועד לאנשי משאבי האנוש, השיווק ומנהלי המכירות. מדעני הנתונים נוהגים לחצות את גבולות התפקיד ולא ניתן להגדירם כמי שמשתייכים למחלקה מסוימת בארגון.   

למדעני הנתונים יש השכלה אקדמית רחבה ביותר. רבים מהם השלימו דוקטורט - ואף ביותר מתחום אחד. הם מגיעים מתוך הדיסציפלינות האקדמיות המבוססות על ביצוע ניתוחים, כגון מתמטיקה, פיסיקה, למידה חישובית, סטטיסטיקה, כריית נתונים, ביו-אינפורמטיקה ושאר מדעים מעשיים שבהם ההתנסות עם בסיסי נתונים אמתיים היא עניין נפוץ והעבודה הטכנולוגית והתכנותית היא חלק בלתי נפרד מהעבודה. הרקע של מדעני המידע שונה מזה של מומחי הבינה העסקית הסטנדרטיים.

מדען הנתונים האידאלי הוא בעצם גם מהנדס עם דפוס חשיבה של האקר, וגם כורה נתונים בעל כישרון יצירתי המאפשר למידע לדבר בשם עצמו, באופן שהארגון יוכל גם להבין.

אם להודות על האמת, בלתי מתקבל על הדעת למצוא את כל אותן תכונות באיש אחד. לפיכך, העצה הניתנת לארגונים היא לבנות צוות של מדעני נתונים, שיורכב מאנשים המשלימים בתכונותיהם איש את רעהו. העצה הטובה ביותר למחלקות משאבי אנוש בחברות גדולות היא כבר להתחיל בהכנות לקליטה של מדעני נתונים, כי בשנים הקרובות הם עומדים להיות העובדים הנדרשים ביותר בתעשיות רבות.   

הכותב הוא מנהל מחקר וחדשנות ב- RSA, חטיבת האבטחה של EMC