מרחיבה את העשרת האורניום

האם צפון קוריאה מעשירה אורניום עבור איראן? על אף שאין עדות רשמית לכך, ניתוחי תמונות לוויין של אתר ISIS מראים כי המשטר הצפון קוריאני בנה לאחרונה מפעל צנטריפוגות חדש. כפול בגודלו מזה הקיים
Digital Globe via Google Earth –ISIS

תמונות לוויין אחרונות של המתחם הגרעיני יונגביון (Yongbyon) בצפון קוריאה מצביעות על כך שהיא ,ככל הנראה, הרחיבה את הבנייה במתחם ייצור הדלק שבו שוכן מפעל צנטריפוגות גז להעשרת אורניום. כך מדווח אתר ISIS. על פי הדיווח, האזור מכוסה כעת על ידי גג מורחב שהוא בערך פי שניים מגודלו של המפעל הקודם.

בהתבסס על ניתוח של תמונות לוויין ארכיוניות ותמונות זמינות ב-Google Earth, משערים ב-ISIS כי ההרחבה של בניין הצנטריפוגות החלה מתישהו בחודש מרץ 2013. זאת, זמן קצר לפני ההודעה של ממשלת צפון קוריאה כי היא תכננה "התאמה מחדש והפעלה מחדש את כל המתקנים הגרעיניים ביונגביון, כולל מפעל להעשרת אורניום". הכרזה זו הייתה אמורה לחשוף באופן חלקי בנייה חדשה זו.

התוספת החדשה למפעל צנטריפוגות תואמת אורך ורוחב של כ 120x15 מטרים ריבועיים, כפול מהמבנה הקיים. תמונות של Google Earth מ-10 יוני 2013 חושפות את תכנית הרצפה הפנימית של התוספת החדשה אשר מחולקת לשלושה חלקים עם שני חדרים קטנים יותר של 15x18 מטרים ריבועיים ו-9x15 ואולם גדול יותר של 93x15. האולם הגדול ככל הנראה מדורג, ובו כנראה יתקינו את הצנטריפוגות.

ההכפלה של שטח רצפה זמין בבניין, עלולה לאפשר הכפלה של מספר הצנטריפוגות המותקנות שם. צפון קוריאה הצהירה בשנת 2010 כי המפעל הקיים מכיל כ-2,000 צנטריפוגות להעשרה עם תפוקה של 8,000 יחידות עבודת הפרדה (SWU) בשנה. לכן, צפון קוריאה יכולה בתאוריה להתקין 2,000 צנטריפוגות יותר מאשר במפעל המקורי, בכמות כוללת של 4,000 צנטריפוגות עם סך קיבולת של 16,000 SWU לשנה.

הערכת רמת העשרת האורניום של צפון קוריאה, בפרט הערכת כמות האורניום בדרגת נשק אותו היא הפיקה, כרוכה בחוסר ודאות. המפתח לחוסר הודאות היא השאלה האם מפעל צנטריפוגות ביונגביון הוא היחיד מסוגו בצפון קוריאה.

בעיה נוספת היא חוסר מידע על הביצועים התפעוליים של מפעל הצנטריפוגות ביונגביון, במיוחד מידע הקשור לביצועי הצנטריפוגות שיש בו, אלו יכולים להשתנות במידה רבה. בשל חוסר הוודאות, ISIS העריכו כי עד 2012, צפון קוריאה הייתה יכולה להפיק אורניום בדרגת נשק, מספיק לבנייה של כל כמות בין 0-13 פצצות גרעיניות.

ISIS מעריכים כי קצב הייצור השנתי של אורניום בדרגת נשק (WGU) במפעל ביונגביון יכול להיות בין 4-17 קילו של WGU בשנה לכל 1,000 צנטריפוגות מסוג P2, עם ממוצע של 11 ק"ג לשנה לכל 1,000 צנטריפוגות מסוג P2.

הכפלה של כמות הצנטריפוגות מ-2000 ל-4000 אומרת כי הייצור השנתי של WGU יכול לגדול ל-16-68 ק"ג. עם זאת, חלק גדול מתפוקת ההעשרה של המפעל נדרש כדי להפיק אורניום בדרגה נמוכה (LEU) עבור כור המים הקל הניסיוני באותו מתחם. לכן, הערכה מציאותית יותר גורסת כי הכפלת הקיבולת של הצנטריפוגות תאפשר גידול בייצור אורניום בדרגת נשק מספיק עד שתי פצצות גרעיניות בשנה. זאת, על בסיס הערכה כי כל פצצה תדרוש כ-20 ק"ג של אורניום בדרגת נשק. כאמור, לא ידוע האם צפון קוריאה מתכוונת לייצר אורניום בדרגת נשק במתקן הזה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית