שם קוד "טדאוס"

חברות קש גרמניות, חשבון דואר אלקטרוני עלום בשרתי יאהו ונספח תרבות איראני שמגייס סוכנים. רונן סולומון מנתח את פרשת הריגול של איש נטורי קרתא
"המפעיל" - עלי רזא סולאט, קצין בכיר במשמרות המהפכה של איראן
שגרירות איראן בברלין נחשבת לאחת המרכזיות בתחנות המודיעין האיראני ברחבי העולם. בגרמניה קהילה גדולה מאוד של מהגרים איראניים ובניהם גם גולים ועריקים המשתייכים לאופוזיציה האיראנית.

עניין נוסף בפעילות המודיעין האיראני הוא השימוש בחברות קש בגרמניה לרכישות דואליות המשמשות את משרד ההגנה האיראני לטובת פרויקטים צבאיים חשאיים כדג' פיתוח טילים בליסטיים ופרויקט הגרעין האיראני.

בשל כך, ובשל המעורבות בחיסול מתנגדי משטר בהיסטוריה של המודיעין האיראני באירופה, נמצאת שגרירות איראן בברלין במעקב צמוד של שרותי הביון הגרמניים וכל תנועת המבקרים מנוטרת כל העת באמצעות מספר רב של מצלמות אבטחה הממוקמות במבנים הסמוכים לשגרירות .

אין ספק שהחריגים מבניהם, כדוגמת אלו הלבושים בצורה החריגה מהמצופה כפי שצוין בכתב האישום "הנאשם לבש באותו יום חולצה לבנה, מכנסיים שחורים וציצית וחבש כיפה" ידליקו מיד נורה אדומה.

השגרירות האיראנית עברה בשנים האחרונות שדרוג בכל הקשור למערכות הקליטה והשידור וכן הרחבה מתמדת בבקשות להנפקת ויזות דיפלומטיות לסגל הדיפלומטי המצוי בשגרירות, המוסברת על ידי המודיעין הגרמני לצורך כיסוי פעילותיהם של סוכנים איראניים, רובם בכיסוי כזה או אחר של נספחי תרבות ועוזרים קונסולריים של השגרירות.

אחד מאותם נספחי תרבות של השגרירות בגרמניה, שהוצב שם בתחילת 2011 בדיוק בעת בה מיוחסת תחילת פרשת הריגול, זוהה כעלי רזא סולאט, קצין בכיר במשמרות המהפכה שעסק בתפקידו האחרון באיראן כמפקד בסיס ההדרכה האימאם עלי של "כוח קודס", הצמוד לכיכר טאג'ריש בטהראן בו מוכשרים מיטב סוכניו ולוחמיו החשאיים של המודיעין האיראני. סולאט הונצח בתחילת 2011 בכניסה למשרדי המחלקה הקונסולרית בשגרירות איראן  בברלין.

בחינת השתלשלות האירועים שהביאו למעצרו של איש נטורי קרתא בן ה-46 מירושלים מצביעים על כך שטס לברלין ונפגש עם אנשי השגרירות האיראנית בברלין כבר ב-18 בינואר 2011 במטרה לפעול בעבור המשטר האיראני בתמורה לבצע כסף. חשיפת הפרשה רק כעת, מעלה האפשרות כי רק עתה הועברה ההתראה הראשונה על ביקוריו בשגרירות האיראנית בברלין, לשירותי הביטחון הישראליים.

מפה והלאה ועד "הבשלת" החקירה עבר כנראה זמן שיועד  ללימוד האינטראקציה המודיעינית בין ה"מגייס" (האיראני) למעומד לגיוס. הערכה מודיעינית שסופה כך עולה, בהעברת הטיפול ליחב"ל במשטרת ישראל עד תום טיפול.

ואכן כתב התביעה שפורסם היום, שופך אור על מקצת מדרכי ההתקשרות שהוגדרו בין המגייסים למועמד ובהם כניסה לחשבון דואר ([email protected]) להעברת מסרים ללא שליחת מיילים באמצעות שימוש בבתי קפה-אינטרנט ושימוש בטלפונים הציבוריים בירושלים לשגרירות איראן בברלין. לא ברור,מדוע בחרו האיראנים בכינוי המייל אולם כינוי זה הנושא את השם  "טדאוס" מכוון אולי ל טדאוס רייכשטיין , כימאי שווייצרי, יהודי, יליד פולין, חתן פרס נובל לפיזיולוגיה לשנת 1950.

מכתב האישום נראה כי הגורמים הרלוונטיים בשגרירות האיראנית, לא "התלהבו" מהאיש המוזר אחרת היה כתב האישום מפרט שלבים נוספים בתהליך הגיוס וההפעלה כמו מפגש עם מפעיל והכשרה בסיסית בנושאי מודיעין נגדי. חשבון המייל עדיין קיים, אולם בהיעדר סיסמא, כל ניסיון לרענן הסיסמא יעלה אחת משאלות האבטחה שהוגדרו על ידי פותח החשבון: באיזו עיר למדת כששהית בחוץ לארץ?  האם מדובר בעיר של המפעיל או המגויס. ייתכן כי לעולם לא נדע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית