היחמ"מ של פיקוד מרכז

הזיקית הקרבית: הצצה נדירה לפעילות לוחמי האיסוף הקרבי המובחרים באיו"ש

היחמ"מ של פיקוד מרכז

לוחמי "זיקית" (צילום: פלאש 90, באדיבות אתר צה"ל)

כשזה נראה כמו סלע ומרגיש כמו סלע, סביר להניח שזה סלע - אלא אם זה צוות של פלוגת האיסוף הקרבי "זיקית", אשר לוחמיה השלימו בחודש שעבר אימון ייעודי.  פלוגת "זיקית", השייכת לגדוד האיסוף הקרבי "ניצן" אשר פועל בפיקוד המרכז, מורכבת מלוחמי איסוף מובחרים, אשר מתמחים בתצפיות ובהסוואה עד היטמעות מוחלטת בשטח.

צוותי הפלוגה מפוזרים בנקודות שונות בפיקוד המרכז ומבצעים משימות איסוף ייעודיות ומגוונות. "התצפיות נעשות אחרי הליכה עם משקלים כבדים למרחקים של עד עשרה קילומטר, בשטחים פתוחים ובנויים ובתוך שטח האויב", הסביר מפקד הפלוגה, סרן נדב. " הלוחמים מצוידים בציוד תצפיות מתקדם, ומתצפתים מתוך עמדה קטנה מאוד. צוות יכול להיות בשטח בין 72 שעות ועד 120 שעות, ובמקרים מסוימים אף יותר".

לכל לוחם בצוותים של הפלוגה יש תפקיד ייחודי: בנאי שבונה את עמדת התצפית, אחראי על המודיעין, צלם שתפקידו להביא תמונות, קשר ונווט. במהלך האימון התחלקו הלוחמים למגמות על פי תפקידיהם ותרגלו את היכולות הנדרשות מהם: הבנאים התאמנו על הקמת עמדה, הקשרים תרגלו הכרה והפעלה של אמצעי הקשר, הצלמים ואחראי המודיעין התעסקו בחומר המודיעיני ובשיטות הצילום, והנווטים התעמקו בהכרת השטח לקראת התרגיל שעתיד היה להתקיים באותו לילה. "תפקיד הנווט הוא בין החשובים בצוות, בגלל שהוא זה שצריך להביא את הצוות למקום שאליו הוא צריך להגיע", אמר מפקד האימון, סגן איתי. "האתגר הוא להביא את הצוות למקום בצורה הנוחה והבטוחה ביותר, ומבלי שייחשפו".

במגמת הבנאים ניתן היה לראות את תחילת הקמתה של עמדת תצפית. הבנאים אשר עמלו על הקמתה אף הסכימו לענות על השאלה "איך מכניסים חמישה לוחמים עם נשק מתחת לכיפה בגודל של אוהל לשניים", ולהדגים כיצד הם מסתדרים מתחתיה בצפיפות אך בזריזות. "אחרי שמסיימים להקים את העמדה הראשונית עוברים לחלק של ההסוואה, שכולל שימוש ברשתות וכדומה", סיפר מש"ק ההסוואה של הצוות, סמ"ר דניאל. "כשהעמדה מוכנה מוסיפים מסביב רשת ושיחים עד שאי אפשר להבחין בה. כשאנחנו במשימה, אחד מהלוחמים צריך לאבטח את העמדה והמפקד צריך להיות ער. בצהריים, כשאף אחד לא ישן, משחקים 21 שאלות או מדברים. אצלנו מדברים הרבה על אם יש אלוהים או לא".

הידיעה התפרסמה לראשונה באתר צה"ל