הרבה יותר מכלי טיס

מערכות הקלטה מוטסות, מערכות אלקטרו-מכאניות ואלקטרו-אופטיות, כנפיים וקסדות חכמות: סקירה של חברות ישראליות מתחום האוויוניקה והמערכות המוטסות
(התמונה באדיבות חברת אלביט מערכות)

אם בוחנים את תמהיל נתוני הייצוא של תעשיית התעופה הישראלית בעשור האחרון, רואים כי לצד חברות ענק העוסקות בפיתוח ובייצור פלטפורמות מוטסות, התפתחה תעשייה מקומית של עשרות חברות קטנות ובינוניות המפתחות מוצרים נלווים לתעשיות התעופה בארץ ובעולם. אותם מוצרים כוללים מערכות אלקטרו-מכאניות ואלקטרו-אופטיות, ממשקי משתמש, שעונים אטומיים ומיפוי דיגיטלי, מערכות הקלטה מוטסות, מערכות הגנה וניהול משימה, ומגוון מערכות של חומרים מרוכבים.   

השילוב  בין פלטפורמות ומוצרים, שירותים וקידמה טכנולוגית, מציב את ישראל כמובילה גם בתחומים אלה ותורם לכך שתעשיית התעופה הישראלית בכללותה אחראית על כמעט 10 אחוזים מכלל היקף היצוא הביטחוני של ישראל. 

עשות אשקלון, חברת בת של תעש, שמחזיקה בחברת בת בארה"ב, ונחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בייצור של מערכות למטוסים ורכיבים לעולם התעופה. החברה מתמחה בשלושה תחומים עיקריים: גלים למנועי סילון, מערכות אלקטרו-מכאניות ומערכות שליטה במדחפים.

עשות מציעה תהליכי ייצור על פי שרטוט (BTP), ייצור על פי מפרט (BTS) ושירותי מחקר ופיתוח. 

החברה בונה, בין היתר, מוצרים בעלי גיאומטריה מורכבת, מתכננת מערכות בדיקה וסימולציה ומפתחת מוצרים על בסיס חומרים מרוכבים. 

לאחרונה, פיתחה החברה מחבר מפרקי ייחודי, המוגן בפטנט, מסוג "U Joint" עבור תעשיית התעופה והחלל האזרחית. המפרק מבטיח סיבולת גבוהה יותר ומחזורי טיסה רבים יותר. פיתוח נוסף הוא גל העברת מומנט (Torque Tube) הבנוי מחומרים מורכבים קלי משקל, כמו סיבי פחמן. חומרים אלה מספקים את הגמישות הנדרשת מצד אחד, ואת הקשיחות הנדרשת מאידך. בימים אלה בוחנת עשות אשקלון את האפשרויות לשילוב פתרון זה בפלטפורמות אוויריות קיימות ועתידיות.

חברה נוספת, הפועלת בתחום המערכות האלקטרו-מכניות, היא חברת "אלמו בקרת הינע", המתמחה בפיתוח וייצור של פתרונות מתקדמים לתחום בקרת הינע של מנועים חשמליים, החל מתעשיות מורכבות בתחום בקרת הרכיבים, אוטומציה, טקסטיל, דפוס, וכלה בפתרונות אוטומטיים לאפליקציות צבאיות בתנאי סביבה קשים. הבקרים של אלמו מאפשרים פיקוד ושליטה על מנועים שצריכים לנוע בתזמון, בסנכרון ובתאום מוחלטים. הבקרים של החברה "קומפקטיים" בגודלם, תומכים בכל סוגי המשובים ומיועדים לפעול בתנאי סביבה קיצוניים. 

חברת טרמל ביקון, לעומת זאת, מתמחה בפתרונות בתחום הארה וסימון אקטיביים בלייזר, וכן בפתרונות בתחום הסימון התרמי לצרכי זיהוי בין כוחות ידידותיים. החברה מייצרת מגוון מוצרים מבוססים לייזר, אשר נועדו לשימוש במטע"דים אופטיים, לרוב מדובר בסמן או במאיר. סמני הלייזר יכולים להיות בתחומי אורך גל שונים, ובעוד הסמן מצטיין בהתבדרות אלומה צרה ביותר (לסימון מטרה בודדת), המאיר הוא בעל אלומה רחבה ונועד להאיר שטח רחב (בלילה) למצלמות ה- CCD המותקנות במערכת המארחת. החברה מבצעת תכנון אופטי, מכאני וחשמלי בהתאם לצרכי המערכת של הלקוח.מוצרי החברה נמצאים, בין היתר, בשימוש רפאל, התעשייה האווירית ואלביט.

חברת ראדא תעשיות אלקטרוניות מובילה בפיתוח וייצור מערכות הקלטה דיגיטליות מוטסות, מצלמות תע"ל (CCTV) למטוסים, ותחנות תחקור קרקעיות. בנוסף, מציעה החברה מגוון רחב של מערכות אוויוניקה מתקדמות לסוגים רבים של כלים אוויריים, ומבצעת השבחות כלי טיס ללקוחות ברחבי העולם. 

מערכת ה-VRDS של החברה, שנמצאת בשימוש במטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי, מאפשרת הקלטת נתונים בו זמנית של שישה ערוצי וידאו באיכות גבוהה, והקלטת יתר נתוני הטיסה ממגוון ערוצי התקשורת של המטוס. 

זיכרון המערכת מכיל מסדי נתונים, הנדרשים לביצוע המשימות השונות, שזמינים למערכות אוויוניקה מתקדמות ולתצוגה לטייס בזמן אמת. המקליטים של ראדא מצוידים במעבד רב-עוצמה, התומך בהקלטת נתונים במהירות גבוהה.

החברה מפתחת ומשווקת גם מערכות תיחקור קרקעיות, המשלימות את המקליטים האוויריים של החברה. מערכות התחקור מבצעות סנכרון אוטומטי בין נתוני המערכת, וידאו, שמע, נתונים וביצועים מבצעיים של המטוס במרחב, ומאפשרת תחקור מתקדם וממוקד.

כמו כן, חברת דינאמיק ג'ט מתמחה באינטגרציה של תכן מכני – חשמלי לכלי טייס ייעודיים. החברה מספקת שירותי תכנון, ייצור והתקנה של מערכות ומכלולים על פלטפורמות אוויריות כולל אנטנות, מכ"מים ואחרות, וכן מבצעת שדרוגי מכלולים כמו מודרניזציה של תא הטייס, ושיפור מערכות המיזוג. פעילות החברה מתבצעת על פי תקני תעופה מקומיים ובינלאומיים, והיא פועלת מול הרשויות לאישור פלטפורמות ייעודיות. 90 אחוזים מהפרויקטים של החברה מיועדים לייצוא, ובין לקוחותיה ניתן למנות את חיל האוויר הפרואני, חיל הים הברזילאי ולקוחות נוספים מסביב לעולם. 

מיפוי דיגיטלי

חברת ויז'נמפ (VisionMap), שמתמחה במערכות צילום אוויריות דיגיטליות למיפוי אוטומטי, פוטוגרמטריה ואלקטרואופטיקה, פיתחה מערכת חדשנית לצילום ועיבוד המידע. המערכת, שנקראת MIST ומיועדת ללקוחות ביטחוניים, משלבת צילום שטח רחב עם רזולוציה גבוהה מאוד, המאפשרת הבחנה בפרטים קטנים. היא אוספת תמונות בכל שעות היממה ומאפשרת לקבל תמונה מלאה של השטח יחד עם יכולת ניתוח ייחודית של השטח המצולם. כמו כן, המערכת מאפשרת לכוחות לבצע משימות פענוח ומיפוי תלת מימדי ברזולוציה גבוהה תוך קבלת תוצרים במהירות. הודות לאוטומציה ולממדיה הקטנים ניתן להשתמש בה במגוון כלי טייס מאוישים ובלתי מאוישים. 

חברת אקיוביט מפתחת ומייצרת שעונים אטומיים מסוג רובידיום עם יציבות תדר גבוהה, ומוצרי זמן ותדר מדויקים, המבוססים על שעון אטומי מסוג רובידיום בשילוב עם מקלטי GPS, מפצל אותות זמן ומערכות זמן ותדר מדויקות. מוצרים אלו מספקים דיוקי תדר ברמות של 10-12. כלומר, שגיאה של שנייה תהיה כל כ- 32 מיליון שנים. מדובר על דיוקי זמן של ננו-שניות. השימושים הנפוצים ביותר של שעונים אלה כוללים תקשורת חסינה, מערכות ניווט עצמאיות, מערכות מודיעין ולוחמה אלקטרונית, מערכות שו"ב ועוד. 

לחברה ישנם מוצרים המתאימים ליישומים צבאיים כגון מטוסי קרב, ספינות, צוללת, מל"טים, קרונות קשר ועוד, וכן מוצרים לתחום האזרחי כמו תקשורת קווית, סלולרית, וסנכרון רשתות. 

חברת Cognit מתמחה באפיון ממשק משתמש למערכות מוטסות באמצעות שימוש במתודות מקצועיות מתחום הנדסת האנוש, שבאמצעותן ניתן לאפיין תפעול יעיל ועמיד לטעויות, תוך יצירת חוויית משתמש אופטימלית. לחברה ניסיון רב בפרויקטים בתחום התעופה, כגון סימולטור טיסה, מערכות אחיזת שטח, אמצעי תפעול לכטב"מים, מערכות שו"ב מוטסות וכן אמצעי תפעול מטע"דים מוטסים. בין לקוחות החברה אפשר למצוא את רפאל, אלביט, חטיבת הביטחון של נייס, התעשייה האווירית ועוד. 

אתגרי תכנון הממשק בפרויקטים אלו כוללים לעיתים הצגת מידע חזותי בו זמני ממספר מקורות, תפעול המערכת על ידי משתמשים מרובים, שימוש באלגוריתמיקה המציפה מידע קריטי לתמיכה בהחלטות זמן אמת ועוד. לעיתים, מלווים אתגרי תכנון אלו גם בארגון פקדים פיזיים המיועדים להפעלה עיוורת בתנאים ארגונומיים וסביבתיים מורכבים. 

חברת BIRD Aerosystems מתמחה בפיתוח והתקנה של שני קווי מוצרים עיקריים: מערכות מוטסות להגנה מפני טילים ומערכות ניהול משימה, מודיעין ותצפית למטוסי סיור ותצפית ימיים ויבשתיים. בין לקוחות החברה ניתן למצוא את כוחות נאט"ו, האו"ם, ואת ממשלות ארצות הברית וקנדה. מערכות החברה מבצעיות ומותקנות על כלים רבים, הפועלים באזורי הסכסוך המרכזיים בעולם, כגון לוב, עיראק, אפגניסטן ועוד.

מערכת הגנה מפני טילי קרקע - אוויר (AMPS) היא משפחה של פתרונות, שפותחו בשיתוף עם תאגיד CASSIDIAN (חלק מחברת EADS), שנועדה לאתר ולסכל התקפות טילי קרקע-אוויר ולהגן על מטוסים ומסוקים צבאיים. המערכת מזהה באופן אוטומטי את איום הטילים הנכנסים ומפעילה באופן מושכל ומיטבי את אמצעי הנגד (נורים, DIRCM) תוך מתן התראות ויזואליות וקוליות לאנשי הצוות. המערכת מותקנת במסוקים ומטוסים בכל רחבי העולם.

לאחרונה, כחלק ממערכת ה-AMPS, פיתחה בירד סנסור חדשני, שנועד לאשש את ההתראה על קיום טיל באוויר (Missile Approach Confirmation Sensor). הסנסור הייחודי נועד לענות על הצורך הגובר במערכת הגנה עצמית אמינה שתעמוד בתקנות תעופה אזרחיות קיימות ותעבוד ללא התראות שווא. ה-MACS נכנס לפעולה לאחר קבלת ההתראה על הטיל מהסנסורים האופטיים של המערכת ובאמצעות טכנולוגיה ייחודית מבצע אימות נוסף לקיום הטיל. 

מערכת ניהול משימה ואיסוף מודיעין ותצפית למטוסי סיור (ASIO) מותקנת על מטוסי סיור ותצפית מתקדמים וכוללת מגוון רחב של אמצעי גילוי, האזנה ותצפית וכן מערכת ניהול משימה מתקדמת אותה פיתחה החברה. המערכת מאפשרת גילוי מוקדם של איומים רלוונטיים, תוך הגנה על נכסים לאומיים ושמירה על ריבונות בים וביבשה. הפתרון יכול לענות על דרישות מבצעיות מגוונות, החל ממעקב יבשתי, סיור ימי וניטור ממוקד.

 

 

 

 

 

 

חומרים מרוכבים 

חומרים מרוכבים שוקלים פחות, הם חזקים ועמידים יותר לעומת מתכות ויש להם שקיפות אלקטרו- מגנטית. כיום כל כלי הטיס הבלתי מאוישים מיוצרים מחומרים אלו ובשנים הקרובות צפוי לגדול השימוש בחומרים כמעט פי חמישה. 

חברת Light & Strong מקבוצת SDS, מתמחה בפיתוח וייצור מוצרים מחומרים מרוכבים בתחום המבנאות וההנדסה לעולם התעופה הביטחוני והאזרחי, וכן במגוון רחב של ענפים אחרים. החברה מספקת שירותים בתחום אנליזות, תוכן והנדסת יצור בכל הקשור לחומרים מרוכבים. בין המוצרים של החברה ניתן למצוא מל"טים, מזל"טים, חלקי פנים של מטוסי מנהלים, ראדומים למערכות מכ"מ, וספסל אופטי למערכות QA

חברה נוספת, שמפתחת מוצרים בתחום, היא ציקל הנדסה, שמתמחה באספקת מגוון מטרות בלתי מאוישות לדימוי תרחישים מבצעיים מרובי מטרות באוויר, בים וביבשה. בין לקוחות החברה אפשר למצוא תעשיות ביטחוניות, אזרחיות, חברות הזנק ואקדמיה. מוצרי החברה כוללים "קיט" להסבת רכב רגיל לרכב מתוכנת להפעלה מרחוק ((UPGV ורכב מטרה (UPTV) המתאים לנסיעה במסלול מתוכנת מראש או לשליטה ידנית מרחוק. בימים אלו נבחנת הטכנולוגיה של UPTV אשר יושמה ביבשה גם למערכת ימית.

גם התעשיות הביטחוניות הגדולות בישראל, מספקות מגוון רחב של מוצרי אוויוניקה, מאמצעי קשר ועד חלקי מטוס. לשם הדוגמא, מפעל להב של התעשייה האווירית מייצר כנפיים למטוסי קרב ונערך ליצור כנפיים של מטוס הקרב העתידי F-35, ואילו אלביט מערכות מייצרת צגים למטוסים ולמסוקים, קסדה חכמה לטייסים וגם מיכלי דלק וחלקי מטוס אחרים (באמצעות חברת הבת ציקלון). אולם, סקירה זו הוקדשה לחברות שנחשבות קטנות יותר. החברות המוזכרות הן רק חלק מתעשיית האוויוניקה העניפה של ישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית