מה היו יעדי התקיפה בסוריה?

ניתוח הדיווחים המגיעים מסוריה מצביע על כך שיעד התקיפה בשבוע שעבר באזור לאטקיה היה ככל הנראה קומפלקס תחמושת מרכזי שכולל גם טילי יאחונט
סוללה פרוסה של באסטיון ומשגרי S-300

מהדיווחים שזרמו בימים האחרונים מסוריה בדבר תקיפת מחסני נשק באזור לאטקיה, אשר חלקם אף אומתו ממקורות היושבים באזור, עולה כי התקיפה אירעה בלילה שבין רביעי לחמישי בשבוע שעבר, ה-4 ביולי לפנות בוקר, ובוצעה ככל הנראה באזור הכפר סאמייה על הדרך לאל חאפפה, במקום בו שוכן קומפלקס של עשרות מחסני תחמושת, כ-17 ק"מ מקו החוף של נמל לאטקיה.

על פי המידע, יעדי התקיפה היו מספר מחסני טילים, שבהם אוחסנו ככל הנראה טילי חוף-ים יאחונט רוסיים. בתקיפה שאירעה אחרי חצות הושמדו על פי הדיווחים כחמישה מחסנים באמצעות כחמישה טילי שיוט ששוגרו מכיוון הים ואולי אף מצוללת. מידע זה מגיע מאתר אינטרנט סורי ששם לעצמו מטרה לחשוף את ה"סיפור האמיתי" והיה גם הראשון לדייק לגבי התקיפה בדמשק במאי השנה.

האתר מסתמך על שיחות עם תושבים מקומיים שהיו עדים לתקיפה וכן לעדויות מתוך בית החולים הצבאי שטיפל בנפגעים שזרמו אליו בשעות הראשונות של יום חמישי בבוקר. בנוסף, דובר צבא סוריה החופשית מתייחס לתקיפה בבסיס חיל הים צפונית ללאטקיה ובסמוך לקו החוף, באזור שבו על פי חומרי ארכיון של הטלוויזיה הסורית ותצלומי לוויין היסטוריים, פרוסה גם סוללת טילי חוף-ים מדגם באסטיון המשמשת לירי טילי יאחונט. בחלק מהדיווחים נטען כי מדובר בכלל בתקיפת סוללות S-300 שסופקו לסוריה על ידי רוסיה, טענה שנשמעת על פניה כבלתי סבירה ואולי מקור הטענה בדמיון היחסי שבין סוללה פרוסה של באסטיון לזו של משגרי ה- S-300.

התיעוד המועט מהתקיפה לכאורה, מעיד כי אם אכן ארעה הרי לא הייתה בסמוך לעיר הנמל לאטקיה, אחרת היינו עדים לתיעוד מצולם של האוכלוסייה המקומית כפי שראינו במקרה של התקיפה בדמשק כבר בראשית מאי. התיעוד היחידי הוא צילומים שבוצעו מכפר קטן המצוי בקרבת בסיס התחמושת. באותו צילום ניתן לראות כי מדובר בתקיפה רחבה שמקורה בפגיעה מאסיבית מזו של רקטות גראד כפי שנטען באחת הגרסאות. טילי גראד מוכרים מפגיעתם בישראל ואין בהם כדי לחדור בונקרים הפזורים בשטח מרוחק ולגרום לנזק שנצפה.

נראה כי בתקיפה בלאטקיה מדובר בשני יעדים: הראשון - אתר פריסה או פריקה של סוללת טילים (כנראה טילי חוף-ים, אולם יתכן ומדובר גם בסוללת נ"מ) והשני - פגיעה במצבור מרכזי של טילים הקשורים לאופי יעד התקיפה הראשון.






img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית