עימות סביב "מפקדת העומק"

חיל האוויר, פצ"ן ואמ"ן מתנגדים למפקדה שהוקמה בימי אהוד ברק כשר ביטחון
צוללת דולפין, גם בעומק. צילום: דו"צ

מפקדת העומק" בצה"ל, שהוקמה לפני כשנה וחצי על ידי שר הביטחון דאז אהוד ברק, עומדת כיום במרכזה של מחלוקת עזה בין אלופי צה"ל לרמטכ"ל בני גנץ ולסגנו גדי אייזנקוט. בעוד השניים האחרונים תומכים בהמשך פעילותה של המפקדה, מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, אלוף פיקוד צפון יאיר גולן ואגףה מודיעין מתנגדים לה נחרצות.
 
ההחלטה להקים את "מפקדת פיקוד העומק" התקבלה בנובמבר 2011, בתום עבודת מטה ממושכת שנעשתה ברובה על ידי מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף עידו נחושתן, ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, וכן על ידי האלוף גדי אייזנקוט, לשעבר מפקד פיקוד הצפון, וכיום סגן הרמטכ"ל.
 
בראש הפיקוד מונה לעמוד האלוף שי אביטל, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, שחזר לשירות בצה"ל לאחר עשר שנים באזרחות. סגנו בפיקוד, איש מילואים, הוא תא"ל גל הירש, שפיקד על עוצבת הגליל במלחמת לבנון השנייה.

ראש מטה הפיקוד הוא תא"ל מוני כץ, שצמח ביחידות המיוחדות. מאז הקמתו, שאב אליו הפיקוד עשרות קצינים בכירים לשעבר, ובהם תת אלוף עמוס בן אברהם, ממפקדיה לשעבר של סיירת מטכ"ל. כיום מונה המפקדה כבר מאות אנשים - רובם בשירות מילואים.
 
אילו הכל היה מתנהל ומתקדם על פי התוכנית, המפקדה כבר הייתה אמורה לזכות בהכרה ולהשתלב בין אגפי צה"ל, אלא שהמצב רחוק מכך. במהלך החודשים האחרונים התגלתה התנגדות עזה למפקדה. באחרונה הובעה התנגדות עזה לקיום המפקדה החדשה מצד שלושת הגורמים העיקריים שאמורים לעבוד בצמוד אליה: פיקוד הצפון, חיל האוויר ואגף המודיעין.
 
למפקדת העומק החדשה כפופים כיום כל הכוחות המיועדים לפעול בעומק מרחב הלחימה של האויב, כולל כוחות מילואים מובחרים והיחידות המיוחדות של צה"ל. בניגוד למה שרבים חושבים, פיקוד העומק לא הוקם בתקופתו של ברק כמענה לאיום האיראני. ההחלטה להקים את הפיקוד התקבלה על רקע השינויים בעולם הערבי,
האיומים מצד איראן והג'יהאד העולמי, וכן לאור הניסיון ממלחמת לבנון השנייה, אז נטען כי היחידות המיוחדות לא ביצעו פעולות משמעותיות בעומק האויב אלא הסתפקו ב"מבצעי תעמולה" שהשפעתם על הלחימה הייתה בסופו של דבר שולית.
 
כשהוקמה המפקדה, נקבע מראש כי היא תהיה אמונה על תכנון המבצעים, הפעלת הכוחות והובלתם במרחב המוגדר כ"עומק האסטרטגי של שטח האויב". זו אינה פעם ראשונה שבצה"ל מופעלת "מפקדת עומק" מסוג זה: בשנות ה80- פעלה בצה"ל מפקדת עומק מטכ"לית, אולם היא פורקה לאחר מספר שנים ומאז פעלה מפקדת שליטה
מטכ"לית למבצעים מיוחדים (משמ"מ) שמתכונתה הייתה מצומצמת. בשנים האחרונות כמעט ולא הופעל כוח קרקעי ניכר יחד עם חיל האוויר וחיל הים בעומק שטח האויב, ואילו במלחמת לבנון השנייה הוקמה מפקדה מאולתרת, תוך כדי מלחמה, שתאימה פעולות של כוחות מיוחדים. כאשר צה"ל ביצע פעולת עומק מרכזית, האחריות הוטלה על חיל האוויר.
 
אלא שמפקדת העומק נתקלת באופוזיציה קשה בצה"ל כבר מיום הקמתה, הכוללת קולות הקוראים לבטלה. הגורמים המתנגדים למפקדה החדשה טענו בחודשים האחרונים כי היא מהווה "סידור עבודה" לקצינים, רבים מהם "אנשי ברק", בראשות האלוף אביטל, שאינם מעודכנים בטכנולוגיה ובהוויה הצבאית הנוכחית. עוד טענו כי המפקדה היא בזבוז של משאבים וכוח אדם, וכי ניתן לתאם היטב בין מספר יחידות מיוחדות גם ללא מפקדה ענקית שרק "מסרבלת" את התהליך.
 
מנגד, תומכי מפקדת העומק טענו כי יש לה תרומה גדולה לחשיבה חדשה בצה"ל, ולריכוז המאמץ הרחק מהחזית. הם גם האשימו את מתנגדי המפקדה בכך שהם מונעים מ"סיבות אישיות" כיוון שהם "לא מוכנים שמישהו ייטול את הסמכויות שלהם, במיוחד חיל האוויר שרוצה לשלוט בלעדית בכל מה שקורה בעומק".
 
באחרונה הגיעה המחלוקת לשיא, ועשרות קצינים בכירים שלקחו בו חלק הטיחו האשמות מקצועיות זה בזה. התנגדותם של מפקד פיקוד הצפון, אלוף יאיר גולן, ושל מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הייתה הנחרצת ביותר. על רק הויכוח העז אמורים להיערך בצה"ל בקרוב דיונים, שאולי ישפיעו על מעמדה של מפקדת העומק - לכאן או לכאן.
 
דור צה"ל מסר בהתייחס לדברים: "מפקדת העומק הוקמה בתחילת שנת 2012 כחלק מתפיסת ההפעלה הצה"לית מול האיומים השונים בכלל הגזרות והיא פועלת כמצופה ממנה באופן המאפשר לצה"ל גמישות מבצעית ובשיתוף פעולה עם כלל הגופים בצה"ל ועם ארגוני הביטחון האחרים בישראל.

"מפקדת העומק נמצאת בשלבי הקמתה הראשונים ובאחרונה אף השיגה הישגים ראויים לציון. אין בכוונתנו להתייחס לטענות עלומות כאלה ואחרות שעניינן וודאי אינו מקצועי."


img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית