תרגיל פתע מטכ"לי

אתמול נערך בצה"ל אחד התרגילים הגדולים שנעשו בשנים האחרונות, שבחן בין היתר התמודדות עם מתקפות טרור גדולות ושיתוף פעולה עם גופים כגון השב"כ והמשטרה
אתמול החל משעות הבוקר המוקדמות תרגלו בצה"ל תרחיש רב זירתי, רב זרועי, בין ארגוני, בשיתוף ארגוני עזר כמו השב"כ, משטרת ישראל ומד"א.

התרחישים השונים כללו תרגול של אירועי טרור רחבי היקף בדומה לכאלה שמתנהלים בעולם על מנת לאתגר את הצבא בתפיסות ובהתנהלות שלו. התרגיל נשמר בסוד לאורך תקופה ארוכה, כך שרוב היחידות היו מופתעות מהתרגיל, כולל המטכ"ל, שהוא המעטפת לתרגילים מסוג זה. כל שדרת הפיקוד, מהרמטכ"ל ומטה, תורגלה.

במסגרת התרחיש ידיעות מודיעיניות הובילו להתרחשויות בשטח שהובילו להזנקה של יחידות מבצעיות וכוחות ייעודים נוספים. בסופו של דבר התקיימה הערכת מצב מטכ"לית, תוך כדי התרחשויות בשטח. מתאר התרגיל היה בנוי כך ששום יחידה לא מסוגלת לספק פתרון, זאת על מנת להביא לשיתוף פעולה בין כל היחידות.

בתרגיל נבחנו עדכניות הפקודות, רלוונטיות התרחישים, מיומנות היחידות בתרחישי קיצון, יכולות מעבר מאירוע לאירוע ומגזרה לגזרה, חדות יכולת המטכ"ל לעבור מתרחיש לתרחיש במעטפת אחת ועוד. בתרגיל היו כאמור גם תרחישים של אירועי טרור קיצוניים, גם לאור בעיות המשילות במצרים, ורצף האירועים בגבול סוריה.

בין היתר תורגלו אירועי מיקוח קשים שלא באים לידי פתרון בשחרור חטופים ומחייבים מגע עם האויב, ותרחישים במקומות הומי אדם שמחייבים את מערך הרפואה לבנות שרשראות פינוי. כמו כן, תורגלה סיטואציה שבה ישנם עשרות הרוגים אזרחים ומעל עשרה הרוגים מצה"ל. 

בצה"ל מציינים כי התרגיל היה בסך הכל חיובי וכי היה שיתוף פעולה טוב בין הארגונים השונים. מדובר באחד התרגילים הגדולים שנעשו בשנים האחרונות, זאת לאור השתנות האיומים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית