8200 הרוסית

ספינת איסוף מודיעין מתקדמת הגיעה לחופי הים התיכון, ככל הנראה לאסוף מידע על פעילות כוחות נאט"ו, ארה"ב וישראל בכל הקשור למצב בסוריה
בשבוע שעבר הסתיים בישראל תרגיל רחב היקף שכלל את כוחות הקרקע, חילות הים והאוויר. היעדים המוגדרים של התרגיל לא פורסמו והם נותרו סודיים, אך ההערכה היא שהוא כוון לזירה הצפונית, כלומר, למתיחות מול סוריה והחיזבאללה בלבנון.

באותה העת ממש שהתה במיימי מזרח הים התיכון, ספינת הצי הרוסי " CCB-201" אחת מספינות המודיעין הגדולות של הצי הרוסי. לא מדובר בספינת מודיעין רגילה, אלא ביחידת איסוף מודיעין משייטת, הדומה במאפייניה לפעילות יחידת "8200" הישראלית - יחידה לאיסוף מודיעין אותות (סיגינט) ופענוח צפנים.

ספינת המודיעין הרוסית המצויידת גם במערכות הגנה אווירית, יצאה מאחד מבסיסי הים השחור וחצתה ב-10 ביוני את מייצרי טורקיה בדרכה אל אזור חופי סוריה.

במקרה זה, ניתן להעריך כי מטרות הביקור באזור מיועדות לאיסוף מודיעין על פעילות כוחות נאט"ו, ארה"ב וכן, גם ישראל בכל הקשור למצב בסוריה, בה לרוסיה נכסים ואינטרסים צבאיים והחשש הרוסי מפני התערבות צבאית.

הספינה שנבנתה ב-1980 במסגרת מה שקרוי בנאט"ו "פרויקט 864" של הצי הרוסי בים השחור, מאויישת על ידי 150 אנשי צוות, ובניהם עשרות מפעילי מערכות האזנה מעקב ופעינוח אותות אלקטרוניים ותשדרות רדיו וכן מערכות ללוחמה אלקטרונית. המידע הנאסף משודר בזמן אמת באמצעות אנטנות לוויין הממוקמות על הספינה ומשגרות את המידע את מפקדות החוף של יחידות המודיעין של הצי הרוסי ואולי לאלו המצויות על אדמת סוריה.

בשנת 2000 שלחה רוסיה למפרץ הפרסי את אחת מספינות המודיעין בעקבות מידע שהגיע למודיעין הצבאי הרוסי לפיו כוחות נאט"ו מתכננים מהלומה חדשה שתונחת על עיראק. מטרת הספינה נועדה אז לעקוב אחר פעולות נאט"ו במפרץ הפרסי. כעת כשבאוויר עולה הדרישה להתערבות ארה"ב ונאט"ו במשבר בסוריה, מגיבה רוסיה במהלך דומה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית