טיהור אתני ובעיית עקורים

השלב הבא בלחימה בסוריה הן קבוצות גרילה בעלות מאפיינים דתיים או עדתיים שפועלות בכל רחבי המדינה. לחימה עדתית זו כבר גולשת ללבנון, כאשר מבנה הכוחות הלוחמים ובעיית הפליטים והעקורים יסבכו מאד את הפתרון בסוריהסוריה השלב הבא: טיהור אתני ובעיית עקורים

המלחמה בסוריה לובשת צורה של מלחמת גרילה עדתית ומלווה בפעילויות טיהור אתני ולחימה בדרכים וצירים מרכזיים בכל רחבי סוריה.    

פעולות הטיהור האתני, שליוו את הלחימה מתחילתה, התגברו בחודשים האחרונים, והם משרטטים  את איזורי הליבה: בצפון ובמזרח)  אדליב ודיר אזור( נעשות פעולות לסילוק האוכלוסיה השיעית, מלוות במעשי רצח ופגיעה באתרים מקודשים (כולל פיצוץ ראוותני של מסגד שיעי). באיזורי המרכז והחוף, לעומת זאת, דווח על מספר אירועי טבח באוכלוסיה הסונית (חומס ובניאס) .  

מספר הפליטים והעקורים גדל בצורה דרמטית בחודשים האחרונים, האו"ם צופה כי עד סוף השנה יגיע מספרם ל- 3.5 מיליון. העלייה החדה במספר מתרחשת מאז שהמימד העדתי הפך להיות גלוי ומוצהר.     

העובדה כי הלחימה הולכת ומתגבשת על פי קווים עדתיים הביאה כבר להכרזת כוונות מצדם של גורמים קיצוניים סוניים על הקמת מדינת איסלאם סונית מאוחדת בעיראק ובסוריה. פרסומי צבא סוריה החופשי מכנים את חיזבאללה (מפלגת האל) בשם חזב אלשיטאן (מפלגת השטן).

הלחימה בסוריה הופכת ללחימת גרילה, כשמוקדי החיכוך מתפרסים על פני כל המדינה. שני איזורי לחימה בולטים הם השכונות המקיפות את דמשק ואיזור חלב, במקומות אלה קיימת מוטיבציה עלאווית נוספת להגן על השכונות של העלאווים שהוקמו שם בעשורים האחרונים (מאז שהעלאווים תפסו את השלטון בסוריה).

שיטת לחימה שהפכה נפוצה לאחרונה היא מטעני צד בדרכים ומכוניות תופת, פרי הנסיון שנצבר באפגניסטן ובעיראק על ידי הלוחמים הזרים המתנדבים בסוריה. התנועה בין האיזורים הופכת להיות נקודת תורפה של המשטר.

האם המשטר הסורי יצליח לחזור על ההישג בקוצייר, קרי מציאת נקודה אסטרטגית שהשתלטות עליה תביא לשינוי במערכה? הערכה סבירה היא כי הצבא הסורי ותומכיו האיראנים וחיזבאללה יתקשו למצוא נקודת הכרעה  (דוגמת  קצייר) ועוד יותר מכך יתקשו לשמר על הישגים בשטח מבלי לדלל כוחות וכוחות מסייעים (השביחה).

השלב הבא בלחימה אם כן, צופן בחובו מספר תפניות בתוך סוריה ומחוצה לה. בטווח המיידי יבוא לידי ביטוי בלחימה תיגבור הכוחות המורדים בנשק. בנוסף, צפוי לגבור גם זרם מתנדבים מהעולם הערבי הנענים לקריאות הג'האד של מנהיגים דתיים ברחבי העולם המוסלמי.

מנהיגי המורדים יעמדו בפני בעיה קשה של שליטה על הכוחות הלא סדירים האלה.

הלחימה העדתית גלשה ללבנון. זו כבר עובדה. נשמעים כבר דיבורים על הקמת צבא לבנון החופשית המקביל לצבא סוריה החופשית כדי להתמודד עם כוחות החיזבאללה, משום שמנגנוני המדינה הלבנונית משותקים או נמצאים בהשפעה של החיזבאללה.

מבנה הכוחות הלוחמים ובעיית הפליטים והעקורים יסבכו מאד את הפתרון בסוריה, האם החלפת אסד בלבד היא פתרון רלוונטי לנוכח הפערים הגדולים, האיבה והשנאה שנחשפו בין האוכלוסיות בסוריה? ספק עם האוכלוסיה הסונית תסכים להשארותם של אנשי מפתח עלאווים, או כוחות עלאווים בכלל, בעמדות שליטה כשלהן.

חלוקת סוריה לאזורי ליבה אוטונומיים, נוסח עיראק, נראית כעת, ברירת המחדל.

 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית