אלימות מילולית ומפגעי תשתית

דו"ח נציב קבילות החיילים לשנת 2012 עוסק בעיקרו בתלונות על יחס מבזה על ידי מפקדים: "מספיק אחד מבני העדה כדי לקלקל את הנוף", ובמפגעי תשתית חמורים

נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף (במיל') יצחק בריק מפרסם היום את הדו"ח השנתי לשנת 2012 שעיקרי התלונות בו עוסקות ביחסי מפקד-פקוד בדגש על אלימות מילולית של מפקדים ומפגעי תשתית חמורים בבסיסי צה"ל.

ב-2012 התקבלו 6.861 קבילות, מרביתן הוגשו על ידי חיילים בשירות חובה וכ-60% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות.

בין היתר, בתחומי התנהגות המפקד ואלימות מילולית על ידי מפקדים קובע הדו"ח כי נושא הזובורים פחת משמעותית, אך קיימת אי הפנמה בהתייחסות המפקדים שאלימות לא מחשלת ולא מכינה חייל לקרב - "אלימות בצחוק" ואלימות מילולית הפוצעת נפשית. דוגמאות מתוך הדו"ח: "אם אתה רוצה לירות לעצמך ברגל, קדימה", "בוא נראה אם יש לך אומץ, בחיילים כמוך שאיימו להתאבד כבר נתקלתי הרבה", "מספיק אחד מבני העדה כדי לקלקל את הנוף" ועוד.

כמו גם מקרים של קצין ורס"פ נכנסו לחשבון הפייסבוק של חייל והשפילו אותו ברבים בצורה קשה ונבזית או קצינה בכירה שהורתה לנהג שלה לרדת מהרכב והפקירה אותו כשהוא ללא אוכל ומדים מתאימים.
לדברי האלוף (מיל') יצחק בריק: מעל תשעים אחוזים ממקרי ההתעללות קורים אצל מפקדים צעירים כגון מ"כים ומ"מים, זאת מכיוון שהקצין הצעיר עומד מול חיילים בגילו ו"מאבד עשתונות" מול חייל שמרגיז אותו. "הם לא יילכו אחריו במלחמה. הם חייבים לקבל הדרכה מהפיקוד הבכיר" אומר האלוף (מיל') בריק.

בתחום מפגעי התשתית קובע הדו"ח כי בחלק ממחנות הצבא התנאים גורמים לפגיעה ממשית במוטיבציה לשרת ובאמון בצה"ל. בין היתר,  מתואר בדו"ח כי בקרב לוחמי כיפת ברזל במקרים רבים מתקיימים תנאים סביבתיים וסנטריים שיש בהם כדי לסכן את בריאות החיילים, וישנה פגיעה בזכאות חיילים לטיפול רפואי הולם. דוגמאות מתוך הדו"ח: "חיילים אינם מתקלחים במשך שבועות, פינוי רפואי שמתעכב בגלל עבירות הרכב, תאי שירותים שלא מוחלפים", "מכת מכרסמים בבסיס צבאי", "תנאי מחיה קשים בשטח, בעת מזג אוויר סוער" ועוד.

בנוסף, קובע הדו"ח כי בכמה קבילות שטופלו השנה עלו ממצאים מטרידים ביותר באשר להגבלת חופש התנועה של חיילי צה"ל ומלש"בים. דוגמא בולטת עסקה בחייל שמפקדיו נהגו בן באופן נוקשה וכוחני ללא צורך עד כדי כבילתו באזיקים באופן משפיל ובניגוד לפקודות הצבא. כמו כן, במקרים שונים ניתן טיפול רפואי לקוי או רשלני עד כדי סיכון חיי החיילים ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית