מוכנים יותר לתרחיש של נשק כימי

בפקע"ר ערכו השבוע תרגיל רחב היקף שמדמה התמודדות גם עם טילים כימיים, ובקרוב הם גם יקלטו רכבי טיהור חדשים

חיילי פיקוד העורף ערכו בשבוע האחרון תרגיל מסכם שדימה מלחמה כוללת וירי טילים כימיים על העורף הישראלי.

"בשבוע אחד אנחנו מסכמים את כל הכשירויות, כמי שמוסמכים בחילוץ והצלה", מספר מפקד בסיס האימונים של פיקוד העורף, סא"ל גולן ואך, "מרכיב אי הוודאות אצל הלוחמים הוא מאוד גדול. הם יכולים להיות בתעסוקה בשכם ופתאום יש טיל שנופל באשקלון או אירוע אב"כ מסוריה או רעידת אדמה בהאיטי. אותי למשל רעידת האדמה בהאיטי תפסה בתרגיל בנס ציונה, נערכנו תוך יום ומצאנו את עצמנו במטוס להאיטי. אנחנו חייבים להיות מוכנים לכל מה שיקרה.

"לוחמי גדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף אמורים להציל אזרחים שקרס עליהם המבנה, זה מצב מורכב וקשה להכילו. בניגוד ללוחם שמטרתו להרוג מחבלים אצלנו מנסים להציל אנשים".
האם אתם לוקחים בחשבון בתרגילים גם את השימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה?
"זה רק מחדד אצלנו את החשיבות של מערך הטיפול בנשק הכימי בפיקוד העורף.  תרחיש כימי זה תרחיש שעדיין לא קרה במדינה וזה מסוג התרחישים שרק נערכים אליהם. הלוחמים כאן מבינים שהם המענה הראשון והמהיר ביותר במקרה של שימוש בנשק כימי. אנחנו והמדינה נמצאים בהיערכות טובה יותר לנשק כימי ממה שהיינו לפני שהאזרחים הבינו שאכן משתמשים בנשק כימי במרחב הגיאוגרפי שלנו. כאשר אתה רואה תמונות של אנשים שנפגעו מנשק כימי אז מה שצריך לעשות עושים. האזרחים בישראל נמצאים היום ברמת מודעות גבוהה יותר לנשק כימי".
אתם מקבלים מידע מודיעיני על השימוש בנשק כימי בסוריה?
"כל אזרח היום חשוף לכמעט כל המידע שיש לנו, אך יש מספר דברים נוספים שרלוונטיים יותר אלינו. סארין הורג ואנשים מתו מזה. אנחנו כשירים ויודעים לטפל בו".

בזמן הראיון סא"ל ואך, נמצא ברחוב אנילביץ' באשקלון ומתרגל בדיוק תרחיש של נפילת טיל כימי באיזור צפוף. "בכוונה אנחנו מתרגלים במקומות צפופים ולא במגרשי חנייה, כדי לאתגר את הרכבים שלנו שייתקעו ולפרוס צינורות ולעבוד עם מודיעין ותצפיות שיגידו לאן הולך ענן החומר. אנחנו לוקחים את תרחיש הקיצון ולפיו בונים את השבוע של הלוחמים.
לאחרונה רכשנו רכבי טיהור חדשים שאמורים להגיע בקרוב, מכיוון שרכבי הטיהור שלנו הם בחלקם ישנים וחלקם בכלל כבאיות שהוסבו לרכבי טיהור. יש לנו היום יכולות טיהור מרחבים גדולים מחומר לחימה כימי ולחץ מים גבוה כדי לטהר בניינים גבוהים. הכלים זריזים וניתן להיכנס איתם גם לסמטאות".

לדברי סא"ל ואך, כלי הרכב החדשים נקראים סלמנדרות. "על פי האגדה, סלמנדרה היא לטאה שנכנסת לאש ואיננה נשרפת ואלה רכבים שיצטרכו להיכנס למקום הכי מסוכן ולצאת משם ללא פגע."

צה"ל הכפיל לאחרונה את מספר גדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף לארבעה: קדם, שחר, תבור ורם. "הרעיון הוא שהגדודים האלה יהיו רלוונטיים לכל תרחיש כמעט. במבצע עמוד ענן היינו באשקלון ותפסנו את האחריות על כל הדרום. חיילים אחרי הכשרה מצאו את עצמם פורצים לבית ברחוב חב"ד בקריית מלאכי וחילצו את הנפגעים באירוע הקשה של השלושה הרוגים".
בפיקוד העורף משרתים גם בנות וגם בנים וסא"ל ואך מעיד כי "בנות הן 20 אחוז מהלוחמים. הן טובות וחזקות בתרגילי חילוץ ותרגילי אב"כ הן נבונות מאד".

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית